کد خبر: ۴۵۶۳۴
تاریخ انتشار : ۲۱:۲۲ - ۱۸ تير ۱۴۰۰
راندمان، یکی از فاکتور‌های بسیار مهمِ فنی است که با توجه به نوع تکنولوژی و منبع تولید انرژی به کارگرفته شده در نیروگاه‌ها، متفاوت می‌باشد. راندمان یک نیروگاه خورشیدی در شرایط استاندارد تقریبا ۷۵-۸۵ % است.

سرویس انرژی‌های تجدیدپذیر برق نیوز: راندمان سلول‌های خورشیدی عبارت است از درصد انرژی تبدیل شده به الکتریسیته (در نتیجه تبدیل انرژی تابشی جذب شده به انرژی الکتریکی) در هنگام اتصال سلول خورشیدی به یک مدار الکتریکی، می باشد. بازده پنل‌های خورشیدی رابطه‌ی مستقیمی با خلوص سیلیکون دارد. هرچه مولکول‌های سیلیکون منظم‌تر در کنار هم قرار گیرند سلول خورشیدی بهتری برای تبدیل نور خورشید به الکتریسیته خواهیم داشت.

علاوه بر بازدهی پنل های خورشیدی بازدهی تجهیزات دیگر نظیر اینورتر، شارژ کنترلر، نوع استراکچر و متریال، تلفات و اصطحلاک سیم و کابل و ... در محاسبات نهایی مقدار بازدهی تاثیر گذار خواهد بود. برای محاسبه مقدار بازدهی نیروگاه خورشیدی، مشخصات نیروگاه و تجهیزات توسط برنامه PVsyst بررسی و نتایج آن مشخص می شود.

عوامل موثر بر توان خروجی پنل خورشیدی


از جمله عوامل اثر گذار بر راندمان نیروگاه خورشیدی دمای محیط می‌باشد، توان خروجی با دمای محیط نسبت عکس دارد. به عبارت دیگر با افزایش دمای محیط، ولتاژ خروجی کاهش می‌یابد. در اکثر سلول‌های سیلیکونی توان خروجی حدود ۰٫۵ درصد به ازای هر درجه افزایش دما کاهش می‌آید؛ و در سلول‌های کریستال با راندمان بالا، حدود ۰٫۳۵ درصد و در سلول‌های امورفوس این مقدار بین ۰٫۲ تا ۰٫۳ است. افزایش رطوبت محیطی نیز بر روی پارامتر‌های سیستم و پنل خورشیدی اثر نامطلوب دارد.

بازدهی اکثر پنل‌های خورشیدی مقداری مابین ۱۵% تا ۲۰% می‌باشد. هر چند برخی از پنل‌های با کیفیت به بازدهی ۲۲% نیز دست پیدا کرده اند.
بهترین پنل‌های خورشیدی که از نظر بازدهی اولویت بندی شده اند به ترتیب زیر است:

  • SunPower (۲۲.۸%)
  • LG (۲۲.۰%)
  • REC Solar (۲۱.۷%)
  • CSUN (۲۱.۲%)
  • Panasonic (۲۱.۲%)
راندمان نیروگاه‌های خورشیدی
اینورتر‌ها باید دارای راندمان قابل قبول باشند چرا که راندمان اینورتر‌ها در توان و ولتاژ‌های متفاوت کمی تغییر می‌کند و راندمان اینورتر زمانی افت پیدا می‌کند که میزان استفاده از آن بیش از ۸۰ درصد توان نامی و یا کمتر از ۳۰ درصد توان نامی دستگاه باشد. با بررسی عملکرد و نمودار‌های مربوط به خروجی اینورتر‌ها با توجه به ولتاژ ورودی آن‌ها متوجه می‌شویم که راندمان اینورتر ثابت نیست و وابسته به بار‌های متصل شده به آن در زمان‌های سال راندمان نیز تغییر خواهد کرد.
 
راندمان نیروگاه‌های خورشیدی
 
 
استراکچر جهت نگهداری پنل خورشیدی در ارتفاع مناسب از سطح زمین و زاویه متناسب با مختصات جغرافیایی ضروری می‌باشد. هر پنل خورشیدی باید متناسب با عرض جغرافیایی در زاویه خاصی قرار بگیرد تا بتواند با بیشترین بازده کار کند. هر چند که این زاویه در اوقات مختلف سال متفاوت است و با توجه به نوع سیستم نوع استراکچر مشخص می‌شود؛ برای مثال در صورتی که سامانه فتوولتائیک از نوع مستقل از شبکه باشد، باید بدترین روز سال از نظر زاویه ارتفاع خورشید، که در آن خورشید کوتاه‌ترین زاویه ارتفاع دارد در نظر گرفته شود.
 
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار