کد خبر: ۴۵۶۹۷
تاریخ انتشار : ۱۲:۱۸ - ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
محققان «دانشگاه صنعتی نانیانگ» سنگاپور در مطالعه اخیرشان از ارتقای یک وصله چسبی خبر داده‌اند که به صورت الکتریکی فعال شده و رگ‌های خونی را از درون بدن ترمیم می‌کند.
به گزارش برق نیوز، در سال ۲۰۱۵ مطالعه‌ای در مورد این وصله چسبی که به صورت الکتریکی فعال می‌شد و می‌توانستند از آن برای چسباندن برخی موارد در شرایط مرطوب یا حتی در زیر آب استفاده کنند، منتشر شد. دانشمندان نشان داده‌اند که می‌توان از این ماده برای ترمیم رگ‌های خونی استفاده کرد. این وصله چسبی که "Voltaglue" نامیده می‌شود در ابتدا توسط گروهی از محققان دانشگاه فناوری "نانیانگ" سنگاپور با کمک محققان ام آی تی ایجاد شده است.

دانشمندان برای ساختن این وصله چسبی از یک هیدروژل‌های متشکل از مولکول‌های کربن به نام «کاربن» (Carbene) استفاده کردند که روی سطوح پلاستیکی درخت‌مانندی به نام «دندریمر» قرار داده می‌شود. وقتی ژل تحت بار الکتریکی قرار می‌گیرد، کاربن‌ها به سمت هر سطح مجاور کشیده می‌شوند و به آن متصل می‌شوند. هر چه بارالکتریکی بیشتر باشد پیوند محکم‌تر می‌شود.

در آزمایش‌های اخیر یک وصله با روکش چسب یاد شده به انتهای کاتتر یا سوند انعطاف‌پذیری بادکنکی متصل شد، سپس محققان آن را به آئورت یک خوک وارد کردند. گرچه رگ خونی از حیوان خارج شده بود، اما آن به یک قلب طراحی شده متصل شد و جریان خون مداوم با سرعت ۱۰ میلی لیتر در دقیقه از آن عبور داده شد.

هنگامی که وصله به پارگی سه میلی متری در آئورت رسید، بالن انتهای کاتتر باد شد و وصله را به سمت سوراخ فشار داد. سپس سیم‌های الکتریکی در طول کاتتر مورد استفاده قرار گرفتند تا بار الکتریکی به چسب روی وصله برسد و باعث سفت و سخت شدن آن شود.

در عرض سه تا پنج دقیقه، چسب هیدروژلی روی وصله سفت شد و سوراخ را بست. سپس کاتتر خارج شد و وصله در جای خود ماند. حتی پس از ۱۰۰۰ ضربان قلب شبیه سازی شده، وصله در همان حالت چسبیده باقی ماند. این وصله Voltaglue که زیست‌تجزیه‌پذیر هستند و جذب آن در بدن بی‌خطر است تنها در چند هفته طراحی شده‌اند.

این فناوری ثبت اختراع شده است و اکنون این وصله فعال‌شونده بوسیله جریان‌الکتریکی با نام "ePATCH" و کاتتر سیم‌داری برای اتصال آن به رگ‌ها با نام "CATRE" در حال تجاری‌سازی است. از این وسیله علاوه بر استفاده از آن در رگ‌های خونی، می‌توان از آن در قسمت‌های دیگر بدن مانند روده و مری نیز استفاده کرد.

منبع: همشهری آنلاین
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار