کد خبر: ۴۵۷۳۳
تاریخ انتشار : ۲۱:۲۶ - ۱۸ تير ۱۴۰۰
برق خورشیدی از تابش نور خورشید به سلول‌های خورشیدی تعبیه شده در پنل‌های خورشیدی تولید می‌گردد. هر پنل خورشیدی دارای تعدادی پارامتر مهم است که مشخصات فنی آن را توصیف می‌کنند، با توجه به توان نامی هر ماژول و تکنولوژی ساخت آن، پارامتر‌های مشخصه آن در گستره‌ی وسیعی تغییر خواهند کرد.
سرویس انرژی‌های تجدیدپذیر برق نیوز: برق خورشیدی از تابش نور خورشید به سلول‌های خورشیدی تعبیه شده در پنل‌های خورشیدی تولید می‌گردد. پنل‌های خورشیدی به عنوان واحد‌های سازنده آرایه‌های خورشیدی از طرف کارخانجات سازنده ارائه می‌شوند.
هر پنل خورشیدی دارای تعدادی پارامتر مهم است که مشخصات فنی آن را توصیف می‌کنند، با توجه به توان نامی هر ماژول و تکنولوژی ساخت آن، پارامتر‌های مشخصه آن در گستره‌ی وسیعی تغییر خواهند کرد. معمولاً شرایط استاندارد در آزمایشگاه بر روی پنل‌های خورشیدی اعمال می‌شود تا پارامتر‌های هر مشخصه به دست آید. مشخصات فنی به ازای شرایط استاندارد برای پنل‌ها ارائه می‌شوند.

پارامتر های نوشته شده روی پنل خورشیدی
مشخصات فنی پنل خورشیدی

  • ولتاژ مدار باز (Voc)
    ولتاژ مدار باز به اختلاف پتانسیل بین قطب مثبت و منفی، در صورت قطع بودن مدار و عدم وجود جریان گفته می‌شود. این پارامتر نشان‌دهنده بیشترین ولتاژی است که پنل خورشیدی می‌تواند در شرایط استاندارد تولید کند. از این مشخصه برای تعیین تعداد مجاز پنل‌های خورشیدی در یک سری برای اتصال به اینورتر یا شارژکنترلر استفاده می‌شود.
  • جریان اتصال کوتاه (Isc)
    جریان اتصال کوتاه حداکثر جریانی است که پنل خورشیدی می‌تواند در شرایط استاندارد تولید کند. از این پبرای تعیین کردن جریان قابل اتصال به اینورتر یا شارژکنترلر استفاده می‌شود، که معمولاً در محاسبات با ضریب ۱،۲۵ در نظر گرفته می‌شود.
  • توان بیشینه (Pmax)
    این مشخصه از حاصل‌ضرب ولتاژ و جریان در بیشترین مقدار ممکن حاصل می‌شود.
  • ولتاژ در نقطه توان بیشینه (Vmpp)
    این ولتاژ هنگام اتصال به یک دستگاه MPPT در شرایط استاندارد باید از پنل‌ها خارج شود. از این مشخصه برای محاسبه توان بیشینه استفاده می‌شود.
  • جریان در نقطه توان بیشینه (Impp)
    هنگام اتصال به یک دستگاه MPPT در شرایط استاندارد این مقدار جریان باید از پنل‌ها خارج شود. از این پارامتر، برای محاسبه توان بیشینه استفاده می‌شود.
  • ولتاژ نامی (Nominal Voltage)
    ولتاژ نامی، مقدار حقیقی و واقعی اندازه‌گیری شده نمی‌باشد. برای مثال، یک پنل خورشیدی با ولتاژ نامی ۱۲ ولت، دارای ولتاژ مدار باز ۲۲ ولت و ولتاژ در نقطه توان بیشینه ۱۷ ولت است؛ و برای شارژ کردن یک باتری ۱۲ ولت مورد استفاده قرار می‌گیرد. ولتاژ نامی پنل خورشیدی معین می‌کند که چه تجهیزاتی می‌توانند در سیستم نصب شوند. برای مثال، یک پنل خورشیدی ۱۲ ولتی با یک شارژ کنترلر ۱۲ ولتی، یک باتری ۱۲ ولتی و یک اینورتر ۱۲ ولتی در سیستم خورشیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار