کد خبر: ۴۵۷۳۹
تاریخ انتشار : ۲۱:۳۱ - ۱۸ تير ۱۴۰۰
برق خورشیدی از تابش نور خورشید به سلول‌های خورشیدی تعبیه شده در پنل‌های خورشیدی تولید می‌گردد. پنل‌های خورشیدی در انواع پلی کریستال، مونو کریستال، Thin Film ساخته می‌شوند. عمر پنل‌های خورشیدی از طرف تولید کنندگان ۲۵ الی ۳۰ سال در نظر گرفته شده است این در حالی است که پنل‌ها حتی بعد از این زمان نیز هنوز قابل بهره برداری می‌باشند. برای نیروگاههای خورشیدی جهت فروش برق به شبکه، ساتبا اجازه نمی دهد از پنل های خورشیدی استفاده نمایید.
سرویس انرژی‌های تجدیدپذیر برق نیوز: برق خورشیدی از تابش نور خورشید به سلول‌های خورشیدی تعبیه شده در پنل‌های خورشیدی تولید می‌گردد. پنل‌های خورشیدی به عنوان واحد‌های سازنده آرایه‌های خورشیدی از طرف کارخانجات سازنده ارائه می‌شوند.

پنل خورشیدی دست دوم
انواع پنل‌های خورشیدی از لحاض نوع ساخت

  • پلی کریستال سیلیکونی
    این نوع پنل شامل سلول‌های خورشیدی هستند که از کریستال‌های مختلف ساخته می‌شوند. بازدهی این پنل‌ها در تابش مستقیم نور خورشید و در مقایسه با نمونه‌های لایه‌ی نازک، بسیار بهتر و بین ۱۳ تا ۱۶ ٪ است. قیمت نسبتاً پائین تری دارند. عمر مفید این پنل‌ها چیزی در حدود ۲۵ سال برآورد می‌شود که بیشتر از نمونه‌های لایۀ نازک می‌باشد.
  • مونو کریستال سیلیکونی
    این نوع پنل از کریستال خالص سلیکون ساخته می‌شوند. برای استفاده در آب و هوای گرم مناسب هستند و حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد راندمان دارند، اما به دلیل بالا بودن بازدهی قیمت آن‌ها نسبت به سایر مدل‌ها بالاتر است.
  • Thin Film
    این پنل‌ها ساختار کریستالی منظمی ندارند و در ضخامت‌های کم ساخته می‌شوند. تا حدی قابل انعطاف هستند، اما راندمان پائینی دارند.

پنل‌های خورشیدی دست دوم
پنل‌های دست دوم و کارکرده قیمت مناسبی دارند و از طرفی، یک پنل قدیمی پس از بهره برداری ۲۵ تا ۳۰ ساله با بیشترین بازدهی، هنوز قادر به کار می‌باشد و برق مورد انتظار را به راحتی تولید و تأمین می‌نماید. تولیدکنندگان عمر مفید پنل‌های خورشیدی با کیفیت را حداقل ۲۵ سال عنوان می‌کنند، ولی این در حالی است که ننمی توان به صورت دقیق عمر پنل را پیش بینی کرد.

توجه مهم: باید هنگام خرید پنل های دست دوم در ایران مواظب باشید چون خیلی از این پنلها افت راندمان زیادی داشته و یا مشکلات فیزیکی نامحسوسی (با چشم قابل مشاده نباشد) دارند که بعد از نصب در همان چندماه و سال اول معیوب می شوند. قیمت پنل های دست دوم در دنیا معمولا نصف قیمت پنلهای نو است ولی در ایران تا 80 درصد می فروشند.


قبل از خرید پنل‌های خورشیدی دست دوم به نکات زیر توجه کنید:

  • ولتاژ و توان خروجی را پنل را مورد بررسی قرار دهید و با مشخصات قید شده بر روی پلاک پنل مقایسه کنید.
  • ظاهر پنل را برای هر گونه ترک یا آثار لب پر شدگی شیشۀ رویی یا بدنه و قاب و سایر قسمت‌ها مورد بررسی قرار دهید؛ دقت کنید که سلول‌های خورشیدی، از شیشه‌ی رویی جدا نشده باشند
  • مقدار راندمان پنل‌های قدیمی بسیار کمتر از بازدهی پنل‌های جدید است؛ و این موضوع را در محاسبات نیروگاه مد نظر قرار دهید.
  • وزن و ابعاد یک پنل خورشیدی اوایل دهه‌ی ۱۹۸۰، حدودا سه برابر یک پنل جدید تک بلوری و هم توان امروزی است.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار