کد خبر: ۴۵۸۳۱
تاریخ انتشار : ۲۱:۴۹ - ۱۸ تير ۱۴۰۰
اینورتر وسیله‌ای است که برق DC دریافتی را به یک برق متناوب AC با ولتاژ هم تراز با ولتاژ برق شهر تبدیل می‌کند، اینوتر در پنل‌های خورشیدی و باتری‌ها بکار برده می‌شود. اینورتر متصل به شبکه تک فازمعمولا ولتاژ ورودی آن‌ها از ۱۲۰ ولت تا ۶۰۰ ولت می‌باشد. اینورتر متصل به شبکه سه فاز، ولتاژ ورودی اینورتر‌های سه فاز از ۳۰۰ ولت - ۱۰۰۰ ولت می‌باشد.
سرویس انرژی‌های تجدیدپذیر برق نیوز: اینورتر وسیله‌ای است که برق dc دریافتی را به یک برق متناوب ac با ولتاژ هم تراز با ولتاژ برق شهر تبدیل می‌کند تا در فعال سازی وسایل برقی، مورد استفاده قرار گیرد؛ اینوتر در پنل‌های خورشیدی و باتری‌ها بکار برده می‌شود.
 
توجه مهم: با توجه به دستورالعمل های ساتبا در ایران برای نیروگاه های خورشیدی آنگرید (متصل به شبکه) تا 5 کیلووات می توان به تشخیص شرکت توزیع برق از اینورترهای تکفاز ویا سه فاز استفاده کرد ولی برای ظرفیت های بالاتر از 5 کیلووات باید حتما سه فاز باشد.
 
اینورتر مورد استفادۀ سیستم خورشیدی دقیقاً نقطۀ مقابل یک مبدل ac یا منبع تغذیۀ معمولی است، چون با دریافت یک ولتاژ ۱۲ ولت dc یا بالاتر از یک یا چند باتری، برق ac مورد نیاز بسیاری از تجهیزات و لوازم برقی خانگی و صنعتی در ولتاژ ۱۱۰ یا ۲۲۰ ولت را مهیا می‌کند. اینورتر‌های خورشیدی به چهار دسته اینورتر مرکزی، اینورتر رشته‌ای، اینورتر چندرشته‌ای و میکرواینورتر یا اینورتر ماژول یکپارچه تقسیم می‌شوند.
 
اینورتر خورشیدی سه فاز یا تکفاز؟
اینورتر خورشیدی باید قادر به محافظت سییستم در مقابل تخلیه کامل باتری، اضافه ولتاژ باتری و دمای بالا و بیش از حد و اتصال کوتاه باشد و بتواند در شرایط مختلف به طور خودکار عمل کند. اینورتر خورشیدی در ابتدا با استفاده از یک مبدل dc به dc، ولتاژ ۱۲ ولتی و مستقیم ورودی را به ولتاژ dc بالاتری تبدیل می‌کند. سپس به کمک یک مدار سوئیچینگ، ولتاژ dc را به یک ولتاژ ac یا متناوب با شکل موج سینوسی و یا شبه سینوسی تبدیل می‌کند.
 

انواع اینورتر خورشیدی
انواع اینورتر خورشیدی با توجه به قرار گیری اینورتر‌ها در سیستم خورشیدی به چهار دسته تقسیم می‌شود:

  • اینورتر مرکزی
    اینورتر مرکزی متداول‌ترین نوع اینورتر خورشیدی می‌باشد که در سیستم‌های بزرگ بکار برده می‌شود نصب نسبتاً ساده‌ای دارند و هزینه‌ی کمتری دارند. این اینورتر‌ها در تابش کم راندمان خوبی نخواهد داشت.
  • اینورتر رشته‌ای
    اینورتر خورشیدی رشته‌ای کاربرد تجاری و مسکونی دارد. در اینورتر رشته‌ای یک رشته از صفحه‌های خورشیدی به اینورتر وصل شده است. در اینورتر رشته‌ای مشکلات عدم مطابقت جریان ایجاد شده بدلیل تابش‌های متفاوت وجود نخواهد داشت.
  • اینورتر چند رشته‌ای
    اینورتر چند رشته‌ای در واقع اینورتر رشته‌ای توسعه یافته است. در اینورتر چند رشته‌ای قابلیت کنترل هر رشته را به طور جداگانه فراهم می‌شود.
  • میکرواینورتر‌ها
    میکرو اینورتر‌ها نسل جدید اینور‌ها هستند که با توجه به مزایای نسبی که در مقایسه با سایر موارد دارد، مورد توجه واقع شده اند. استفاده از میکرواینورتر‌ها به منظور نصب بر روی سقف منازل از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است. سیستم‌های خورشیدی که بر پایه میکرواینورتر‌ها طراحی شده اند به دلیل قابلیت ردیابی نقطه حداکثر در مقایسه با سیستم‌هایی که بر پایه اینورتر مرکزی و رشته‌ای کار می‌کنند میتوانند درصد انرژی بیشتری استخراج کنند. هم چنین زمان نصب و راه اندازی میکرواینورتر‌ها کمتر از سایر موارد است.

 

اینورتر خورشیدی سه فاز یا تکفاز؟

اینورتر متصل به شبکه تک فاز، در سیستم‌های خورشیدی که نیاز به تولید برق صنعتی تک فاز است، استفاده می‌شود. این نوع اینورترها، برق تک فاز تولید می‌کنند و معمولا ولتاژ ورودی آن‌ها از ۱۲۰ ولت تا ۶۰۰ ولت می‌باشد.


اینورتر متصل به شبکه سه فاز، اینورتر‌هایی هستند که برق خروجی آن‌ها سه فاز می‌باشد. ولتاژ ورودی اینورتر‌های سه فاز از ۳۰۰ ولت - ۱۰۰۰ ولت می‌باشد. جهت راه اندازی اینورتر‌های متصل به شبکه و سیستم‌های خورشیدی متصل به شبکه بهتر است از پنل خورشیدی حداقل ۲۵۰ وات استفاده نمود.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار