کد خبر: ۴۶۰۳۰
تاریخ انتشار : ۰۶:۲۳ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
سخنگوی صنعت برق در خصوص دلایل قطعی مکرر برق در مناطق مختلف کشور طی روز‌های اخیر توضیحاتی ارائه داد.
به گزارش برق نیوز، مصطفی رجبی مشهدی در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص دلایل قطعی برق توضیح داد: امسال با خشکسالی و افزایش دمای زودرس مواجه هستیم که منجر به کاهش ۵۰ درصدی مخازن آب نیروگاه‌های برق‌آبی و کسری ۳ هزار و ۵۰۰ مگاواتی تولید برق شده است.

او ادامه داد: همچنین امسال نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش مصرف برق داشته ایم که بخشی از این رشد مصرف به استخراج رمزارز بر می‌گردد.

سخنگوی صنعت برق درباره میزان تولید و مصرف برق در کشور گفت: میانگین تولید برق در کشور حدود ۵۵ هزار مگاوات است و پیش بینی مصرف برای تابستان هم همین رقم است، اما روز گذشته مصرف برق به ۵۴ هزار و ۵۰۰ مگاوات رسید، البته برنامه‌هایی با صنایع برای مدیریت مصرف برق داریم.

این مقام مسئول افزود: براساس تخمین‌های مراکز معتبر، استخراج کنندگان غیرمجاز رمز ارز حدود ۲ هزار مگاوات برق مصرف می‌کنند. همچنین مصرف کنندگان مجاز رمز ارز از روز گذشته از مدار خارج شده اند و در ۴ ماه اوج مصرف اجازه فعالیت ندارند.

رجبی مشهدی در پاسخ به این سوال که چرا به جای قطع برق تولیدکنندگان غیرمجاز رمز ارز، به سرعت برق مصرف کنندگان خانگی قطع می‌شود و اینکه آیا نمی‌شود از میزان مصرف برق (بالا رفتن غیر عادی رقم کنتور) تولیدکنندگان رمز ارز را شناسایی کرد؟ گفت: بخش عمده‌ای از آن‌ها در شهرک‌های صنعتی، دامداری‌ها و ... مستقر هستند و برخی از آن‌ها از تجهیزاتی استفاده می‌کنند که دستگاه قرائت کنتور را به خطا می‌اندازد.

او ادامه داد: در این بخش مردم می‌توانند به ما کمک کنند و با شناسایی و معرفی آنها، پاداش دریافت کنند که پاداش ۲۰ میلیون تومانی برای معرفی استخراج کنندگان غیر مجاز ارز دیجیتال در نظر گرفته شده است. تاکنون در مجموع حدود ۱ میلیارد تومان پاداش هم پرداخت شده است.

سخنگوی صنعت برق اعلام کرد: میزان مصرف هر ماینر (رایانه تولید رمز ارز) به اندازه یک کولر گازی است.
معاون شرکت توانیر درباره بی‌برنامگی اول خرداد در قطعی برق گفت: متوسط رشد مصرف برق کشور در ۱۰ سال گذشته ۱.۸ درصد بود و در شرایط اوج ۳ تا ۵ درصد، اما امسال ۲۰ درصد افزایش مصرف را تجربه کردیم که جبران ۹ هزار مگاوات کسری بسیار سخت است. البته برخی مشکلات فنی موجب شد که قطعی برق قبل از برنامه اعلام شده اتفاق بیفتد که تمام تلاش خود را برای رفع آن انجام می‌دهیم.

رجبی مشهدی ضمن عذرخواهی از مشکلات به وجود آمده، گفت: از مردم خواهشمندیم به ویژه در ساعات اوج مصرف برق با ما همکاری لازم را داشته باشند، هم‌اکنون نیاز به ۲۰ درصد کاهش مصرف برق داریم که مهم‌ترین کمک مردم در حوزه وسایل سرمایشی است.

او افزود: اگر دمای کولر‌های گازی حدود ۲۵ یا ۲۶ درجه تنظیم شود، حدود ۲۰ درصد صرفه‌جویی حاصل می‌شود. سایه‌بان و دور کُند کولر آبی هم ۳۰ تا ۴۰ درصد مصرف برق و مقداری هم مصرف آب را کاهش می‌دهد.

سخنگوی صنعت برق کشور درباره نحوه دریافت خسارت ناشی از قطع برق گفت: مردم می‌توانند به سایت (bime.tavanir.org.ir) مراجعه و اعلام خسارت ناشی از قطعی برق کنند. پس از طی مراحل مربوط خسارت از طرف بیمه پرداخت می‌شود.
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی رضائی
|
United States of America
|
۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
0
0
کشور ما در حال توسعه و طبیعتاً مواجه با افزایش مصرف برق سالیانه می‌باشد.اما در مورد سوال مطرح شده بهتر است بگوییم ریشه خاموشی های برق در *سالهای* اخیر چیست؟(تابستان های گذشته و بی سابقه تر از همه، خاموشی برق در زمستان سال گذشته که به نظرم تا کنون تجربه نکرده بودیم)، از سه سال قبل معمولا پیک برق در یکی از روزهای پایانی تیر ماه قرار داشت و با کمترین خاموشی از آن عبور میکردیم و برنامه خاموشی وجود نداشت.
اما دلایلی که مجموعه وزارت نیرو و توانیر بابت خاموشی‌های اخیر اعلام کرده اند:
۱_ افزایش دمای ۴ تا ۵ درجه هوا نسبت به سال گذشته و استفاده زودهنگام وسایل سرمایشی
۲_ خشکسالی (کم آبی و بارش کم) در نتیجه کاهش تولید برق در نیروگاه‌های برق آبی
۳_ مصرف بالای برق در استخراج غیرمجاز ارز دیجیتال (ماینرهای غیر مجاز) و حتی مجاز
موارد فوق باعث مصرف ۷ تا ۸ هزار مگاوات بیشتر از فروردین و اردیبهشت امسال نسبت به زمان مشابه پارسال بوده است.

# اما میتوان خاموشی های سالهای اخیر (که از سالهای قبل پیش بینی میشد و امسال به اوج خود رسید) را به عوامل زیر هم مرتبط دانست:
۱_ کمبود شدید نقدینگی در مجموعه وزارت نیرو و توانیر، بدلیل اختصاص درآمد حاصل از فروش انرژی به سازمان هدفمندی یارانه‌ها و تخصیص سهم کمی از درآمد به وزارت نیرو و در نتیجه از اولویت خارج شدن پروژه‌های حساس تولید(کمبود تولید)، احداث خطوط و پستهای انتقال و فوق توزیع در برق های منطقه ای کشور
۲_ افزایش بی سابقه نرخ ارز در سالهای اخیر (سال ۹۷ به بعد) و اعمال شدید تحریم ها ( ورود مواد اولیه و تجهیزات بی کیفیت بعضاً چینی به کشور و ضعف و خرابی تجهیزات شبکه)، کاهش قابلیت اطمینان شبکه
۳_ در سالهای اخیر نیز استخراج غیرمجاز ارز های دیجیتال و مصرف برق بالای آنها تبدیل به معضل بزرگی در صنعت برق شده است که مجموعه وزارت نیرو و توانیر نتوانسته بر آن غلبه پیدا کرده و بطور کامل جمع آوری نماید.
۴_ به نظر می‌رسد عدم آینده نگری و اعلام وضعیت بحران خاموشی توسط مجموعه وزارت نیرو و توانیر به «دولت» از سالهای گذشته و ارائه راهکارهای مناسب و عملی جهت خروج از وضعیت کنونی یکی دیگر از عوامل وضع موجود باشد.
# در خاتمه جهت عبور از وضعیت بحران خاموشی برق، ارائه الگوهای عملیاتی قابل اجرا در مدیریت مصرف برق(پیک سایی) و همکاری استانداریها و دستگاه های اجرایی و همچنین مدیریت مصارف سرمایشی خانگی، امید می‌رود در تابستان امسال با تمامی کمبودها در تولید، انتقال و توزیع برق مطمئن، وزارت نیرو بتواند از این بحران عبور نماید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
0
0
دلیلش فقط ماینرهای برند میدان هست
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار