کد خبر: ۴۶۰۶۹
تاریخ انتشار : ۱۴:۱۳ - ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
علیرضا کفشکنان با اشاره به کمبود برق و خاموشی‌های اخیر اظهار کرد: چرایی کمبود برق مستلزم شفاف‌سازی و ارائه آمار و اطلاعات دقیق و کامل از سوی مسئولان وزارت نیرو است، به نظر می‌رسد در این زمینه فرافکنی صورت می گیرد و متولیان امر ترجیح می‌دهند توجهات را به سمت عوامل کم‌اثرتری مانند خشکسالی یا استخراج رمزارز‌ها معطوف سازند.
به گزارش برق نیوز، این کارشناس حوزه انرژی ادامه داد: گویی دیواری کوتاه‌تر از صنعت ماینینگ وجود ندارد و یا طی چند سال اخیر که کشور با ترسالی مواجه بود معضل کمبود برق در پیک بار وجود نداشت.

وی افزود: برخی برآورد‌ها نشان می‌دهد کمتر از ۵ درصد استخراج رمزارز‌های جهان سهم ایران است که معادل ۷۰۰ مگاوات انرژی برق است، اگر آمار اخیر سخنگوی صنعت برق یعنی سهم ۱۰ درصدی جهان نیز ملاک قرار گیرد حداکثر ۱۵۰۰ مگاوات برق به این صنعت اختصاص می‌یابد؛ که این میزان در سبد ظرفیت ۸۵ هزارمگاواتی تولید برق کشور چندان مشکل ساز نیست.

به گفته وی؛ این کمبود برق زمانی نگران کننده است که به دلیل رکود اقتصادی، تعدادی از صنایع از مدار تولید خارج شده است و حداکثر آنکه مصرف ماینینگ‌ها جایگزین صنایعی است که با تعطیلی مواجه شده‌اند.

کفشکنان عمده دلیل کمبود برق را کاهش سرمایه گذاری در احداث نیروگاه‌ها دانسته و معتقد است این کاهش سرمایه گذاری معلول عامل بیرونی یعنی اعمال تحریم‌ها و عامل درونی یعنی نرخ دستوری قیمت برق است.

این کارشناس حوزه انرژی ضمن اشاره به اقتصاد برق عنوان کرد: از سال ۹۰ که سرمایه گذاری در صنعت نیروگاهی بویژه با افزایش قیمت ارز، توجیه اقتصادی خود را از دست داد، کمبود برق برای این سال‌ها قابل پیش بینی بود و صاحب نظران هشدار‌های لازم را داده بودند، چرا که بر اساس آهنگ رشد مصرف برق در کشور، احداث سالانه ۵ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید در برنامه ششم توسعه هدف‌گذاری شده بود. اما در عمل نیمی از این هدف هم محقق نشده است.

وی افزود: برخلاف تبلیغات صورت گرفته، توسعه صنعت ماینینگ نه تنها تهدید نیست بلکه با توجه به تعرفه جذاب برق ماینر‌ها دولت می‌تواند با تدوین آیین نامه‌های مرتبط و تسهیل ساز از این رهگذر یک فرصت خوب برای افزایش ظرفیت نیروگاهی خلق کند، و ضمن برخورداری از مالیات کسب و کار و درآمد‌های ارزی رمزارز‌ها بویژه در شرایط تحریمی، سرمایه گذاران را برای احداث نیروگاه با محوریت فروش برق به ماینر‌ها تشویق کند.

کفشکنان ادامه داد: راه دیگر برای مهار بحران خاموشی‌ها در ساعات و فصول اوج بار، مدیریت مصرف با اصلاح نظام تعرفه گذاری برق است. وزارت نیرو می‌تواند با کاهش بیشتر قیمت برق در ساعات عادی و افزایش قابل ملاحظه قیمت برق در ساعاتی که شبکه با کمبود مواجه است انگیزه لازم را در مشترکین برای انتقال مصرف از ساعات پرباری به کم باری ایجاد کند بدون آنکه نیاز باشد پول بیشتری از جیب مصرف کننده پرداخت شود.

این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه عنصر زمان در اقتصاد امروز برق نقش تعیین کننده دارد، گفت: در حال حاضر اختلاف تعرفه پرباری و کم باری به اندازه‌ای نیست که مصرف کنندگان را به استفاده از لوازم پرمصرف مانند اتو یا لباسشویی یا جاروبرقی در ساعات عادی و کم باری مجاب کند و یا صاحبان صنایع و مشاغل را به ارزشمندتر بودن کالای برق در ساعات پرباری توجه دهد.
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هومن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
0
0
نظر کلی کارشناس انرژی درباره دلیل اصلی کمبود برق درسته و اون عدم احداث نیروگاه جدید هستش ولی ایشون گفته افزایش نرخ ارز از سال 90 بوده در حالی که افزایش اصلی نرخ ارز از سال 96 بوده
وزارتی
|
Germany
|
۲۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
0
0
ایول گل کفتی همین جناب وزیر اردکانیان تو جلسه مدیران گفتن که من بخاطر کولرهای مردم نیروگاه نمیزنم خالا اینم نتایح دوران وزارت تو حوزه برقش نمیدونم کی اینو وزیر کرد چن سال میش معاون آب وزیر نیرو چند سال پیش بود سد گتوند نتیجه عملکرد این آقا بود بس نبود آوردن وزیرش کردن تا برق رو هم به باد فنا بده
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار