کد خبر: ۴۶۲۵۷
تاریخ انتشار : ۰۸:۳۵ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۰
با توجه به قطعی برق در روز‌های اخیر و لزوم حفظ زنجیره سرد، در صورتی که بیمار مکررا با قطعی برق مواجه است، در روز‌های گرم اخیر با توجه به لزوم حفظ زنجیره سرد باید نکاتی رعایت شود.
چگونه در زمان قطعی برق دارو‌های یخچالی را نگه داریم؟
به گزارش برق نیوز، نگه داری دارو‌های یخچالی و رعایت زنجیره سرد یکی از اصول مهم آموزش به بیماران حین تحویل دارو است. با توجه به قطعی مکرر برق در روز‌های اخیر و لزوم حفظ زنجیره سرد نکات زیر توصیه می‌شود:

۱- منظور از "نگه داری در دمای یخچال" دمای "۲-۸ درجه سانتی گراد" می‌باشد. به همین منظور (حتی در زمان‌هایی که قطعی برق نیست)، بایستی به بیماران آموزش داد که دمای یخچال را در فواصل منظم چک کنند تا از این بازه خارج نباشد. همچنین دارو‌های یخچالی تحت هیچ شرایطی نباید در فریزر قرار بگیرند و نباید یخ بزنند.

۲- در صورتی که بیمار مکررا با قطعی برق مواجه است بهتر است یک دماسنج جداگانه تهیه کند و در کنار محل نگه داری دارو در یخچال قرار دهد. اگرچه دماسنج‌های جیوه‌ای هم می‌توانند استفاده شوند، اما دماسنج‌های دیجیتالی هوشمند برای این مورد مناسبتر است. مخصوصا در محل‌هایی مانند داروخانه ها، بهتر است دماسنج‌هایی تهیه شود که بیشترین و کمترین دما را طی روز نشان می‌دهند و برخی از آن‌ها مجهز به زنگ هشدار نیز می‌باشند. نمونه این دماسنج‌ها برای استفاده خانگی و صنعتی با قابلیت‌های ذکر شده موجود می‌باشد. برخی نمونه‌ها قابلیت ثبت دما در ساعت‌های مختلف (data logger) نیز دارند که از نظر اقتصادی برای مصرف در داروخانه می‌تواند قابل توجیه باشد.

۳-در زمان قطعی برق، دماسنج کنار دارو‌ها را در فواصل منظم (مثلا هر نیم الی یک ساعت) چک کنید و عدد دما را یادداشت کنید. در صورتی که زمان قطعی برق کوتاه باشد و دمای یخچال از ۸ درجه سانتی گراد بالاتر نرود، نیاز به نگرانی نیست و دمای استاندارد برای نگه داری دارو رعایت شده است. دقت کنید در زمان قطعی برق، برای حفظ سرمای یخچال، حتی الامکان از باز و بسته کردن بی مورد درب یخچال جلوگیری کنید.

۴- به هیچ عنوان در زمان قطعی برق دارو‌های یخچالی را به بهانه حفظ دمای سردتر در فریزر قرار ندهید.

۵-دقت کنید که در صورتی که در بازه زمانی چند روزه، برق مکررا قطع می‌شود، بخصوص برای داروخانه‌ها بهتر است مجموع ساعت‌هایی که دارو در دمای بالاتر از ۸ درجه سانتی گراد بوده است را حساب کنید. برای مثال: یک خرداد (۱ ساعت)، دو خرداد (دو ساعت)، سه خرداد (یک ساعت) و سپس جهت استعلام سلامت محصول با شرکت سازنده یا نمایندگی مورد نظر تماس حاصل کنید.

۶-در مورد دارو‌های با حجم کوچک و یخچال‌های خانگی توصیه می‌شود که بیمار مقداری یخ خشک یا ظرف یخ در فریزر داشته باشد و در زمان قطعی برق بلافاصله یخ‌ها را از فریزر خارج کرده و در نزدیکی دارو قرار دهد. دقت کنید که یخ‌ها نباید در تماس مستقیم با دارو باشند و باید در تماس با جعبه دارو یا نزدیک جعبه دارو با فاصله یک سانتی متر قرار گیرد.

۷- در صورتی که شرایطی حاکم است که بیمار از زمان دقیق قطعی برق نمی‌تواند مطلع گردد، مثلا در زمان‌هایی که بیمار خارج از منزل بوده یا خواب می‌باشد، بهتر است قبل از خروج از منزل یا قبل از خواب، یخ‌های خشک یا باکس‌های یخ را در دو طرف دارو قرار دهد تا در صورت قطع احتمالی دمای مناسب تا حدودی حفظ گردد. البته این روش لزوما تضمین کننده دمای ۲-۸ درجه سانتیگراد در طول مدت قطعی برق نمی‌باشد. برای اطمینان بیشتر می‌توان از دماسنج‌های ذکر شده در کنار دارو استفاده کرد و یا از کیف‌های نگه دارنده دارو‌های یخچالی (مانند کیف نگه دارنده انسولین) استفاده نمود. این کیف‌ها محفظه‌ای دارند که با قرار دادن یخ خشک داخل آن، طبق ویژگی محصول تا زمان مشخصی (مثلا تا ۸ ساعت) می‌توانند دما را در محدوده ۲-۸ درجه سانتی گراد حفظ کنند.

منبع: بهداشت نیوز
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار