کد خبر: ۴۶۴۷۱
تاریخ انتشار : ۱۸:۵۳ - ۰۳ تير ۱۴۰۰
وزیر نیرو گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا با توجه به موقعیت ژئوپولوتیک ویژه خود و هم‌چنین وجود شرایط زیرساختی مناسبی که در اختیار دارد، میزبانی «مرکز انرژی‌های پاک اکو» را بر عهده بگیرد.
ابراز آمادگی ایران برای میزبانی «مرکز انرژی‌های پاک اکو»
به‌ گزارش برق نیوز، رضا اردکانیان روز پنجشنبه در چهارمین نشست وزیران انرژی اکو، ضمن قدردانی از برگزارکنندگان و کارشناسانی که زحمات زیادی را برای افزایش اثربخشی آن عهده‌دار شده‌اند، اظهار کرد: امیدوارم مقامات که مسئولیت تامین انرژی کشور‌های متبوع را عهد‌دار هستند، در آستانه ورود به تابستان، چالش‌های این فصل را با سربلندی و موفقیت پشت سر بگذارند.

وی افزود: منطقه اکو از ظرفیت‌های غنی و پتانسیل‌های ارزشمند منابع انسانی و طبیعی، ذخایر انرژی، بخش خصوص توانمند و نیز مزیت‌های ممتاز اتصالات منطقه‌ای بهره‌مند است و حتی در بخش برق، کشور‌های عضو اکو الزامات و شرایط لازم را برای تشکیل بازار برق منطقه‌ای دارا می‌باشند.

وی با بیان اینکه در سالیان اخیر گذاره "امنیت انرژی" در حال استحاله به "امنیت برق" است، ادامه داد: برق، کلید توسعه اجتماعی، اقتصادی و صنعتی آینده است و منبع انرژی مورد نیاز تمام فعالیت‌های بشری خواهد بود، چراکه تمامی منابع اولیه همانند گاز، نفت و امثال آن، به برق تبدیل شده و نیاز‌های جوامع اعم از حمل و نقل، ارتباطات، سرمایش، گرمایش و اغلب نیاز‌های بنیادین دیگر توسط انرژی الکتریکی تأمین خواهد شد.

اردکانیان با بیان اینکه تامین پایدار انرژی و ورود به بازار "انرژی برق" می‌تواند تضمین‌کننده‌ی امنیت کشور‌ها و ابزار درآمد اقتصادی پایدار باشد، گفت: این مهم، از طریق اتصال شبکه برق کشور‌های همجوار به همدیگر، میسر خواهد شد و این "اتصال برون‌مرزی شبکه‌های برق" نیز افزون بر این‌که می‌تواند زمینه ساز انتقال برق به کشور‌های همجوار و بعضا ترانزیت برق به کشور‌های غیر مجاور شود، می‌تواند "قابلیت اطمینان" و "تابآوری" شبکه‌های برق را نیز ارتقا دهد.

وی متذکر شد: در راستای استفاده حداکثری از ظرفیت ژئوپلتیک کشور در بازار‌های جهانی انرژی، برنامه‌های توسعه مبادلات انرژی با کشور‌های منطقه در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد.

وی با ارائه پیشنهادی، گفت: پیشنهاد ما این است که اکو، پایه‌گذار ایجاد یک کریدور انرژی منطقه‌ای به منظور ترویج همکاری‌های منطقه‌ای، تبادل دانش و تجربیات و استفاده از ظرفیت و پتانسیل کشور‌ها باشد؛ چرا که معتقدیم این کشور‌ها به لحاظ موقیت جغرافیایی، سیاسی و اقتصادی از شرایط تقریبا یکسانی برخوردار هستند.

وزیر نیرو افزود: ایجاد چنین فعالیتی می‌تواند موجب جهت‌دهی به این تبادلات برای تامین انرژی پایدار و ایجاد امنیت بیشتر از طریق توسعه نیروگاه‌های مختلف به ویژه نیروگاه‌های تجدیدپذیر برای تامین انرژی مورد نیاز کشور‌ها شود.

وی متذکر شد: در راستای تأسیس بازار برق منطقه‌ای اکو، با توجه به اقدامات صورت گرفته قبلی، پیشنهاد می‌کنم که دست اندرکاران و کارشناسان قدم‌های جدی‌تر و سریع‌تری برای تحقق این مهم بردارند. ایجاد مرکز انرژی پاک اکو که عمدتا بر روی دو موضوع توسعه تجدیدپذیر‌ها و راندمان انرژی تمرکز خواهد داشت، از طریق سازمان اکو پیگیری می‌شود.

اردکانیان ادامه داد: خوشبختانه بازار توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ایران، با اتکا به پتانسیل بالای منابع انرژی‌های تجدیدپذیر اعم از خورشیدی، بادی، زیست‌توده، زمین‌گرمایی، از طریق امکان عقد قرارداد‌های بلندمدت خرید تضمینی برق با نرخ‌های تشویقی، بازار بسیار جذابی برای سرمایه‌گذاران خارجی است.

وی با اعلام اینکه نرخ پایه خرید تضمینی برق، رشد ۴۰ درصدی نسبت به سال ماقبل آن داشته است، گفت: علاوه بر سیاست عقد قرارداد‌های خرید تضمینی برق تجدیدپذیر، ما آماده حضور سرمایه‌گذاران در ایران، برای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر و استفاده از منابع خدادادی کشورمان مانند باد و خورشید و همکاری مستمر با سرمایه‌گذاران به منظور صادرات برق تولیدی‌شان به سایر کشور‌ها به ویژه کشور‌های همسایه ایران هستیم.

وی با بیان اینکه تاکنون شاهد بهره‌برداری از حدود ۸۷۷ مگاوات نیروگاه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک بوده‌ایم، افزود: تمامی نیروگاه‌های مذکور از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با بیش از ۱۶۰ شرکت فعال در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر در اکثر قریب به اتفاق مناطق ایران توسعه یافته‌اند.

وزیر نیرو گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا با توجه به موقعیت ژئوپولوتیک ویژه خود و هم‌چنین وجود شرایط زیرساختی مناسبی که در اختیار دارد، میزبانی «مرکز انرژی‌های پاک اکو» را بر عهده بگیرد.

وی در خاتمه اظهار کرد: امیدواریم که این نشست گام موثری در راستای همگرایی و ارتقای جایگاه سازمان اکو در منطقه را بردارد.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار