کد خبر: ۴۶۵۳۵
تاریخ انتشار : ۱۰:۱۸ - ۰۸ تير ۱۴۰۰
گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی تجدیدشدنی (Irena) نشان می دهد که تقریبا دو سوم از پروژه های بادی و خورشیدی که سال گذشته در سطح جهان اجرا شده اند، برق ارزان تری را نسبت به ارزان ترین نیروگاه های جدید زغال سنگ تولید می کنند.
به گزارش برق نیوز، روزنامه گاردین نوشت: این آژانس در گزارش جدید خود نتیجه گرفت که کاهش هزینه‌های مزارع بادی و نیروگاه‌های خورشیدی به معنای آن است که ۶۲ درصد پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر می‌تواند هزینه ۸۰۰ گیگاواتی نیروگاه‌های زغال سنگ را کاهش دهد که تقریبا ۱۰ برابر بیشتر برای تامین نیاز برق انگلیس کفایت می‌کند.

براساس این گزارش، هزینه‌های برق خورشیدی سال گذشته کاهشی ۱۶ درصدی داشت و این در حالی بود که هزینه تولید نیروگاه‌های بادی در ساحل ۱۳ درصد و نیروگاه‌های بادی داخل آب ۹ درصد کاهش یافت.

در کمتر از یک دهه هزینه نیروگاه‌های خورشیدی بیش از ۸۵ درصد کاهش داشته در حالی که نیروگاه‌های بادی مستقر در داخل آب تقریبا ۵۶ درصد کاهش داشته است و نیروگاه‌هایی که توربین‌های تولید برق آن در کنار ساحل قرار دارند به اندازه تقریبا ۴۸ درصد کاهش داشته است.

این گزارش افزود: در اروپا، هزینه نیروگاه‌های جدید زغال سنگ تقریبا بالاتر از هزینه مزارع خورشیدی و بادی جدید بوده است. همچنین هزینه تولید انرژی از منابع تجدید شدنی در آمریکا بین سه چهارم و ۹۱ درصد از نیروگاه‌های تولید برق با استفاده از سوخت زغال سنگ کاهش خواهد یافت و این در حالی خواهد بود که انرژی تجدیدشدنی در هند ارزان‌تر از ۸۷ درصد و ۹۱ درصد از نیروگاه‌های جدید زغال سنگ خواهد بود.

گزارش آژانس بین المللی انرژی تجدیدشدنی پیش بینی می‌کند که هزینه انرژی تجدید شدنی همچنان در سال‌های آینده کاهش خواهد یافت. در دو سال آینده دو سوم از همه پروژه‌های برق خورشیدی جدید ارزان‌تر از نیروگاه‌های برق زغال سنگ جدید خواهد بود و هزینه تولید برق از توربین‌های مستقر در کنار سواحل یک چهارم کمتر از ارزان‌ترین گزینه‌های تولید برق با استفاده از زغال سنگ خواهد بود.
منبع: ایرنا
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار