کد خبر: ۴۶۶۲۱
تاریخ انتشار : ۱۲:۱۲ - ۱۴ تير ۱۴۰۰
سخنگوی صنعت برق:
سخنگوی صنعت برق با بیان این که سه روز بسیار گرم را پیش رو داریم، افزود: روز گذشته نیاز مصرف به ۶۵ هزار و ۹۰۰ مگاوات رسید که تاکنون در صنعت برق سابقه نداشته است، اما با توجه به گرمای پیش رو، احتمال این که این میزان حتی از ۶۶ هزار مگاوات نیز فراتر رود، وجود دارد. در صورتی که رله‌های فرکانسی به درستی عمل نکنند، شاهد خاموشی گسترده‌ای در کشور خواهیم بود.

به گزارش برق نیوز، مصطفی رجبی مشهدی با اشاره به این که نیروگاه‌های کشور توان تولید بیش از ۵۵ هزار مگاوات را ندارند، خاطرنشان کرد: هم اکنون شاهد فاصله ۱۱ هزار مگاواتی تولید و مصرف برق هستیم که این میزان فاصله تولید و مصرف را باید با فعالیت‌ها و برنامه‌های جابجایی بار صنایع و مشترکان عمده پر کنیم و یا اگر امکان پذیرنباشد، ناچار از اعمال خاموشی خواهیم شد.

رجبی مشهدی درخصوص دلایل خاموشی‌های خارج از برنامه شب گذشته نیز اظهارداشت: به منظور حفظ پایداری شبکه، رله‌های فرکانسی بکار گرفته شده است و هنگامی که تراز تولید و مصرف از حد استاندارد فراتر رود و امکان کنترل مصرف وجود نداشته باشد، این رله‌ها به صورت خودکار بکار افتاده و برق تعدادی از مشترکان را قطع می‌کنند.

وی با عذرخواهی از مشترکان به دلیل بروز این گونه خاموشی‌های خارج از برنامه، تصریح کرد: در صورتی که رله‌های فرکانسی به درستی عمل نکنند، شاهد خاموشی گسترده‌ای در کشور خواهیم بود و به همین دلیل به این رله‌ها جهت حفظ پایداری شبکه برق کل کشور نیازمندیم.

سخنگوی صنعت برق در عین حال با اشاره به این که در روز‌های گذشته نیز تعدادی از واحد‌های نیروگاهی در مجموع به ظرفیت ۲ هزار مگاوات از مدار تولید خارج شد، یاداور شد: هم اکنون تمام تاسیسات ما تحت فشار شدیدی قرار دارند بنابراین در این شرایط حفظ پایداری شبکه سراسری نیازمند همکاری و کاهش مصرف همه مشترکان است.

رجبی مشهدی با بیان این که سال گذشته پیک مصرف برق ۵۸ هزار و ۲۵۳ مگاوات بود، یاداور شد: کمبود بیش از ۱۰ هزار مگاواتی برق با صرفه جویی و مدیریت بار قابل جبران است، اما ساخت نیروگاه امری زمان بر است که حتی با فرض داشتن زمان مناسب، ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه برای ساخت این میزان نیروگاه نیاز خواهیم داشت.

وی رشد متعارف مصرف برق را ۴ تا ۵ درصد عنوان کرد و گفت: این درحالی است که امسال شاهد حداقل ۱۴ درصد افزایش مصرف هستیم که پاسخگویی آن براحتی مقدور نیست.

رجبی مشهدی از مهمترین دلایل این میزان افزایش مصرف را ناهنجاری دمایی توصیف کرد و خاطرنشان ساخت: در این شرایط شاهد افزایش یکباره و شدید دما درهمه نقاط کشور هستیم که باعث افزایش استفاده از وسایل سرمایشی در کنار استفاده از سایر وسایل برقی می‌شود.

وی افزایش مصرف برق بخش صنعتی و کشاوزی و اضافه شدن یک میلیون مشترک جدید به شبکه برق را از دیگر دلایل بالا رفتن مصرف برق عنوان کرد و افزود: این درحالی است که امسال شاهد پدیده‌ای به نام استخراج رمز ارز هم هستیم که به دو بخش غیرمجاز و مجاز تقسیم بندی می‌شوند.

رجبی مشهدی ادامه داد: مراکز مجاز که براساس دستور رئیس جمهور تا پایان شهریور تعطیل هستند ولی مراکز غیرمجاز اگرچه تاکنون بیش از ۳۵۰۰ هزار مرکز کشف شده اند، اما همچنان نیازمند افزایش مبارزه و جمع آوری و شناسایی این مراکز غیرمجاز هستیم.

وی در عین حال با اشاره به ضرورت همکاری و مدیریت بار توسط صنایع نیز اظهارداشت: متاسفانه در تعدادی از استان‌ها شاهد عدم همکاری صنایع هستیم و همین موضوع مشکل را مضاعف کرده است در حالی که براساس مصوبات دولت، صنایع موظف به کاهش ۵۰ درصدی مصارف از سال ۱۳ تا ۲۱ هستند.

سخنگوی صنعت برق تصریح کرد: در صورت همکاری صنایع، ما هم در ماه‌های بعدی با آن‌ها نهایت همکاری را خواهیم داشت.

رجبی مشهدی در عین حال تاثیر راهکار‌های مدیریت مصرف را در جلوگیری از بروز خاموشی بسیار مهم آنی عنوان کرد و اظهارداشت: در صورتی که مشترکان از سایه بان برای کولر‌های آبی استفاده و از دور کند این نوع کولر‌ها بهره بگیرند، شاهد کاهش ۲ هزار مگاواتی مصرف برق خواهیم بود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: اگر دمای کولر‌های گازی در کشور به جای ۱۸ روی ۲۵ درجه تنظیم شود، شاهد کاهش ۵ هزار مگاواتی مصرف برق خواهیم بود.

سخنگوی صنعت برق گفت: با هر یک درجه افزایش درجه ترموستات کولرگازی، ۳ درصد از مصرف برق این نوع کولر‌ها کم می‌شود.
انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
0
11
چه ربطی به رله های فرکانسی؟ مگر آقایان منتظر بلک اوت شبکه هستند تا بشینند فاتحه بخوانند بر مزار صنعت برق
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
1
5
برسی اطلاعات و روند رشد بار در ماههای مشابه در سال های 98، 99 و 1400 نشان می دهد که در سال های 98 و 99 اطلاعات نیاز مصرف و در نتیجه نیاز واقعی کشور به درستی ثبت نمی شد و در نتیجه آن کشور به خواب خرگوشی رفت. این بزرگترین خطای مدیران صنعت برق بود. زمانی که متخصصان می گفتند که رشد نیاز مصرف 1 درصد نیست. هر چه گفتیم کو گوش شنوا! در سال های 98 و 99 قطعا نیاز مصرف بالای 5 درصد بود ولی چون آقای اردکانیان میلشون کشیده بود که ما در 1% رشد بار را میخکوب می کنیم. مدیران برق هم طوطی وار تکرار می کردند از مدیریت شبکه گرفته تا توانیر و در راس ان معاون برق و انرژی که خود حکایتی است. در این میان هم معاون توزیع توانیر واقعا امر بهش مشتبه شده بود که پیک بار را با گروه واتساپی و یک گوشی تلفن میخکوب کرده و کم مونده بود تئوری جدید در مدیریت پیک بار به کل صنعت برق معرفی کنه! به این میگن دقیقا جهل مرکب!
دوستان شما بار سال های 98 و 99 را دوباره ببینید درست پیک بار روی 1 درصد اعلامی وزیر تنظیم می شد. خاموشی می دادند ولی ثبت نمی شد پدر صنایع را در می آوردند و ثبت نمی شد. اینها یعنی سیگنال غلط دادن به کشور. این هم فصور است هم تقصیر و به نظرم باید قانونا این مدیران تحت تعقیب حقوقی قرار گیرند.
نتیجه این کار این بود که فرصت های توسعه را با ایجاد مرکز به اصطلاح کنترل بار که فقط یک شو بیشتر نبوده و نیست از بین بردند. سلسله کارهای این مدیران در برق امید و طرح های بسیار بیخود شهین و سیما و شبنم و... تلف شد. این یعنی از بین بردن سرمایه و زمان این دو عنصری که حیاتی ترین عناصر برنامه ریزی هستند.
امسال هم که واقعیت خود را تحمیل کرده فقط فرار به جلو می کنند در مورد ارزانی برق صحبت می کنند مگر قرار است این مشکل را خارجی ها برای ما حل کنند؟؟؟؟؟ این چه ادعای مضحکی است که آقای متولی زاده مطرح می کند. شما باید کارنامه برای رفع مشکل طرح کنید نه یک مشت حرفهایی که صد تا یک غازه.
کار توانیر به جایی رسیده بود که بین پرسنل مسابقه گذاشته بودند اسم برای طرح ها انتخاب کنند البته به شرز اینکه اسم دختر باشد. این چیزی است که باعث نابودی صنعت برق شده کار به کوتوله ها سپرده شد از صدر تا ذیل
در زمان پیک مدیر عامل جابجا می کردند و برخوردهای سلیقه ای و طرح مفتضح شایسته گزینی هم که بقیه ظرفیت صنعت برق را به خود مشغول کرد. توزیع گیلان، مازندران، تهران، بوشهر، البرز، کرمان و... یادمان هست.
آقایان مسئول و نظارتی بدانید برای نابودی هر سیستم تنها کافی است یک کار بشه سپردن کارهای بزرگ به افراد کوچک و کارهای کوچک به افراد بزرگ. فکر نمی کنید ساکت شدیم و این بلا سر صنعت برق آمد؟ در پیشگاه خدا و طبعا قضاوت تاریخ مسببین مسئولند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
2
12
امسال مثل شما وقتی پست داشته باشند وضعیت صنعت برق بهتر از ابن هم نمیشه
وقتی شماهایی که جای ظرفیت سازی دنبال ... خودتون باشید همینه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
1
6
مردم بدبخت بیچاره.ماینرهاتون خاموش کنید به جون مردم هم نیافتید
جمشید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
1
6
راستی میدونید یه تعداد ... و.... مسئولیت وزارت نیرو را قبول کردن که هرچی قعطی برق برای جنوب شهر ولی ...ای که تو مناطق بالاتهرات زتدگی میکنن نباید برقشون قطع بشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
0
17
خجالت بکشید. تا کی مردم باید جور سوء مدیریت شماها رو بکشند. اینکه دما سال به سال گرم تر میشه چیز عجیبی نیست آنچه عجیبه بی برنامگی و بی عرضگی شماهاست. تامین برق پایدار در تابستان هنر است وگرنه در بقیه فصول سال هنر نکردید.
پاسخ ها
خوزستان جهنم
| Iran (Islamic Republic of)
بی برنامگی و بی عرضگی درحدی هست که به ذهن یکی ازاقایون دکتر مهندس تو این سالها نرسید یه نیروگاه خورشیدی بزنید با این موهبت وگرمای شدیدی که در خوزستان هست حتی می‌توانستید برق چند استان دیگر هم تامین می‌کردید حالا برید کت و شلوار عوض کنید
اهوازی هستم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
0
4
اقایونی که در بالاشهر تهران نشستید و براتون برق هم قطع نمیشه مردونگی کنید برای یکساعت بیاین اهواز ببینم میتونید تو گرمای پنجاه شصت درجه بی برقی رو تحمل کنید حالا دم از عدالت مولا علی بزنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
1
2
بخاطر برنانه ریزی غلط و خاموشی ,,ت..می مازندران شلوغ شد.

جواب این بی عرضگی ها در مازندران را کی می ده .

مجلس مگه صاحب نداره که یه نماینده پسرخاله اش رو چپونده سرپرست که هر,رو از,بر تشخیص نمی ده.

زنگ زدیم بهش می گیم چرا برقمون پنج بار هر بار هم دو ساعت قطع شد می گه من نمی دونم. می پرسم.

زرشک
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
0
9
...تون کنن با این مدیریت برقتون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
5
2
یكی از مهمترین ویژگی یك فرمانده در صحنه نبرد تصمیم ‌گیری به موقع و به هنگام است و هرچه فرمانده از دانش علمی بالاتری برخوردار باشد به همین میزان در تصمیم ‌گیری مهارت و كاردانی بالایی خواهد داشت.
وی گفت: شهید چمران از جمله فرماندهانی بود كه علاوه بر دانش علمی بالای غیر نظامی در مسایل نظامی نیز دارای تجارب و دانش بسیار بالایی بود، 
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
5
3
مازندران را دریابید

نارضایتی
اختلاس
فساد
فح..
پاسخ ها
ناشناس
| Switzerland
ببند تو اون دهنت رو
کل کشور داره از بی برقی رنج میبره اونوقت امثال تو آدمِ بی فکر میان میگن اینجا رو دریابید از بس که شماها منفعت طلب هستید بی وجدان ها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
0
4
اینهم‌میراث .....
ناشناس
|
Sweden
|
۰۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
0
4
مشکل اینجاست که صنعت برق در سالهای اخیر ترجیح داده با سخنگو مشکلات را حل کند.
تنها یک بار به دعوت برق خراسان با متولی زاده ملاقات داشتم و چیزی جز غرور و تعصب ندیدم. همان زمان قید همکاری با ایشان را زدم و پیش بینی میکردم که برق خراسان افول کند
البته ایشان از برق خراسان جابجا شد و ارتقاء یافت... و این است حال و روز برق کشور!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
0
1
چشم
ناشناس
|
United States of America
|
۰۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
4
1
مازندران را دریابید

نارضایتی
اختلاس
فساد
فح...
مشترک
|
Switzerland
|
۰۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
0
3
امیدوارم روزی برسه که این وزیر و معاونینش تمام مدیران برقی و از جمله مدیرعامل توانیر رو در در دادگاه ببینیم
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
0
4
اینکه گفته صنایع 50 درصد بارشون و کاهش بدن خلاف واقعیته از چند روز قبل مدیریت مصرف خراسان گفته که 80 درصد کاهش بدین، دیروز گفتن مصرف و به صفر برسونین ، گفتم یعنی تعطیل کنیم ، گفت آره ، اما حاضر نیستن این حرف و نامه بزنن ، یا پیامک و یا واتساپ کنن، فقط دفع الوقت کردنه ، حتی با رسوندن مصرف به 20 درصد ،بازم برق قطع شد، تازه این کاهش بار برای ساعت 12 ظهر به بعد هم نیست ، میگن از 8 صبح تا 9 شب، البته این مسائل و مشکلات فقط در صنعت برق نیست بلکه در سایر موارد زندگی مردم هم نمود داشته و دارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
0
4
مدیران نالایق و ناکارآمد در برق حرارتی باید پاسخ گو باشند مشکل در بخش تولید است.اقای طرز طلب چرا وقتی میدانی که لایق این پست نیستی باز هم سعی داری خودت را نگه داری.
آفتابکار
|
Canada
|
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
0
7
جناب رجبی مشهدی، شما برای افزایش کاذب تولید فرکانس را کاهش میدهید که بتوانید چند صدمگاواتی آبرو بخرید، غافل از این که این شما هستید که شبکه را با کاهش عمدی فرکانس نزدیک مرز بحرانی میبرید و باعث عملکرد رله های فرکانسی میشوید!و در نهایت از دست دادن کل شبکه! چرا تقصیر را گردن چیز دیگری می اندازید.قدرت نصب شده بالای 80 هزار مگاوات نتواند قدرت تولید بیش از 55 هزارمگاوات را داشته باشد این نتیجه بی کفایتی مدیریتی است.
مسلم بدانید آثار این سوء مدیریت سالها باقی خواهد ماند. شاید سال دیگر بدتر از امسال باشد.
شما امکان هر گونه توسعه تولید را از مملکت میگیرید!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
0
5
پاداش گذر از بحران و پیک رو هم بدین که مدیران زحمتکش حسابی خستگی از تنشون در بره !! خسته شدن طفلکیا!!
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
0
4
خسته نباشی دلاور
خدا قوت پهلوون

ترکوندید صنعت برق رو رفت. الحق که خدا قوت. هیچکی نمیتونست اینکاری که شما با برق کردید رو بکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
1
3
پس برق اتمی کو این همه خرجش کردید؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
1
4
وقتی عده ای بیسواد با پارتی بازی و سهمیه ایثارگران میرن وزارت نیرو بایدم وضع همین بشه ... اونوقت منی که امتحان استخدامی قبولشدم تو مصاحبه ردم کردن تا نورچشمیا و سهمیه دارا رو جای من و امثال من بذارن . مطمین باشن وضع از اینم بدتر میشه تا وقتی رانت بازی هستش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
آی‌گل گفتی ماهم که۱۳ ۱۳ساله توهستیم جزپارتی بازی باندبازی هم زبون بازی چیزی ندیدیم
ناشناس
| Finland
چرا اینقدر حرف مفت میزنی ملاک که آزمون اول نیست ملاک مصاحبه هست که رد شدی
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار