کد خبر: ۴۶۶۲۳
تاریخ انتشار : ۱۲:۳۹ - ۱۴ تير ۱۴۰۰
شناسایی سرمایه گذاران علاقمند به تامین تجهیزات و نصب و بهره برداری از نیروگاه‌های خورشیدی روستایی در سراسر کشور جمعاً به ظرفیت ۳۰۰۰ مگاوات با هدف انتقال تدریجی دانش فنی و ساخت داخل این تجهیزات، کلید خورد.
به گزارش برق نیوز، شرکت توانیر در نظر دارد در راستای تحقق مصوبه شورای اقتصاد به شماره ۱۶۶۳۰۵ مورخ ۳/۴/۹۸ در خصوص طرح برقدار کردن چاه‌ها و تلمبه‌های آب کشاورزی با استفاده از سلول‌های خورشیدی، نسبت به شناسایی سرمایه گذاران علاقمند به تامین تجهیزات و نصب و بهره برداری از نیروگاه‌های خورشیدی روستایی در سراسر کشور جمعاً به ظرفیت ۳۰۰۰ مگاوات با هدف انتقال تدریجی دانش فنی و ساخت داخل این تجهیزات، اقدام نماید. برآورد اولیه سرمایه گذاری این طرح، حدوداً معادل ۱.۵ میلیارد دلار است. این ظرفیت نیروگاهی از طریق برگزاری مناقصه‌های متوالی و مستمر، محقق خواهد شد که اولین مورد آن به ظرفیت ۱۵۰ مگاوات در آینده نزدیک از طریق ۳ شرکت توزیع نیروی برق به مناقصه گذاشته خواهد شد.

نحوه مشارکت در این طرح

ساختار این مشارکت بدین شکل است که اتصال چاه‌های کشاورزی به شبکه برق از محل منابع شرکت توزیع نیروی برق و توسط وی، و تأمین تجهیزات و احداث نیروگاه‌های خورشیدی روستایی مرتبط و اتصال آن‌ها به شبکه عمومی (تاحد امکان به صورت همزمان با اتصال چاه‌ها به شبکه برق) از محل منابع سرمایه گذار مشارکت کننده و توسط وی، انجام می‌شود. سرمایه گذار مشارکت کننده ضمن بهره برداری از این نیروگاه‌ها و بیمه آن‌ها در مقابل حوادث در دوره مشارکت (که حداقل ۲۰ سال، به علاوه زمان احداث و راه اندازی، خواهد بود)، تولید انرژی سالیانه این نیروگاه‌ها را تضمین می‌نماید.

در تمامی طول دوره مشارکت و همچنین پس از آن، مالکیت شبکه و تاسیسات اتصال چاه‌های کشاورزی و اتصال نیروگاه‌ها به شبکه برق متعلق به شرکت توزیع (توانیر) و مالکیت این نیروگاه‌ها متعلق به سرمایه گذار مشارکت کننده است.

شرکت توزیع نیروی برق (از طریق توانیر) بهای سوخت صرفه جویی شده را از شرکت بهینه سازی مصرف سوخت دریافت خواهد کرد و به سرمایه گذار مشارکت کننده بابت مشارکت در این سرمایه گذاری دو نوع پرداخت (از طریق توانیر) خواهد داشت:

الف) پرداخت ریالی مستمر (به ازاء هر کیلووات ساعت انرژی تولیدی)، که به نرخ متوسط بورس انرژی (با کسر متوسط سهم سوخت در این نرخ) و در طول عمر حداقل ۲۰ ساله نیروگاه انجام خواهد شد و در صورت تمایل سرمایه گذار به فروش برق به شبکه پس از پایان قرارداد مشارکت، خرید برق بر اساس نرخ مصوب در زمان مذکور و با رعایت ضوابط مربوطه انجام خواهد پذیرفت.

ب) پرداخت ارزی (یا معادل ریالی آن به نرخ روز ارز حواله اعلامی از طریق سامانه معاملات الکترونیکی ارز (ETS) بانک مرکزی در زمان پرداخت)، که مبلغ کل آن از فرآیند رقابتی (مناقصه) مشخص می‌شود.

این مبلغ در قالب اقساط شش ماهه و در طی هشت سال اول (پس از آغاز بهره برداری از اولین نیروگاه) پرداخت می‌شود و بدون تعدیل خواهد بود. سهم هر قسط از این مبلغ کل برابر است با نسبت "میزان انرژی تضمین شده برای این مقطع شش ماهه" به "کل میزان انرژی تضمین شده برای این هشت سال".

لازم به ذکر است:
• محل احداث نیروگاه‌های خورشیدی روستایی به اختیار سرمایه گذار، در جوار هریک از چاه‌های کشاورزی یا در محل‌هایی که توسط سرمایه گذار معرفی و باتوجه به ظرفیت هر نیروگاه به تایید شرکت توزیع نیروی برق می‌رسد، خواهد بود. درصورت درخواست سرمایه گذار، شرکت توزیع نیروی برق همکاری لازم را برای تصرف و تملک زمین مورد نیاز نیروگاه‌ها و همچنین احداث شبکه و تاسیسات اتصال نیروگاه‌ها به شبکه برق (با هزینه سرمایه گذار) به عمل می‌آورد. همچنین شرکت توزیع نیروی برق محل‌هایی را که برای احداث نیروگاه، مناسب ارزیابی و برای تصرف و تملک زمین آن‌ها اقدام کرده است نیز به سرمایه گذار عرضه می‌نماید؛ تا سرمایه گذار، درصورت تمایل به استفاده از هرکدام آن‌ها و پرداخت بهای آن به قیمت کارشناسی، بتواند در آن محل‌ها نیروگاه احداث نماید.
• رعایت کلیه ضوابط مرتبط با «قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی» جهت تامین تجهیزات مرتبط توسط سرمایه گذار الزامی است.
• تولید اینورتر‌های مورد استفاده در پروژه در داخل کشور و همچنین ایجاد چرخه کامل تولید پنل خورشیدی در کشور (به صورت مرحله ای) در طول اجرای پروژه مورد نظر است (به استثناء اولین مورد، که صرفاً رعایت الزامات قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور کفایت می‌کند) و در این خصوص هماهنگی لازم با وزارت صمت صورت خواهد پذیرفت.
• مدت زمان نصب و راه اندازی نیروگاه‌ها با لحاظ مدت زمان لازم برای بومی سازی تجهیزات مذکور، در هر مناقصه و قرارداد مربوطه، حداکثر به میزان ۵ سال (بدون احتسابِ دوره بهره برداری) در نظر گرفته خواهد شد.
از سرمایه گذاران علاقمند که توانایی مالی، مدیریتی و فنی تأمین تجهیزات نیروگاه‌های خورشیدی را دارا هستند دعوت می‌شود ضمن تماس با شماره تلفن ۲- ۲۷۹۳۸۱۶۰-۰۲۱ نسبت به ثبت نام جهت حضور در جلسه پرسش و پاسخ و تبیین ابعاد طرح که با حضور مدیرعامل شرکت توانیر طی روز‌های آینده تشکیل می‌شود، حضور به هم رسانند. لازم به ذکر است زمان دقیق و مکان جلسه هم اندیشی (با رعایت محدودیت‌های ناشی از کرونا) متعاقباً به اطلاع سرمایه گذاران محترم خواهد رسید.
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
0
2
چه خواب شیرینی؟ 3000 مگاوات!
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
0
3
رفتن یه تفاهم نامه با بهینه سازی مصرف سوخت بستن. حالا اومدن چه خوابهایی برای سرمایه گذاران دیدن.
اول: نقش شما چیه؟ سرمایه گذارید یا دلال؟
دوم: همین بچه ای که در ساتبا وضع حمل فرمودید را بزرگش کنید بقیه ئیشکش
سوم: در دادن پول نیروگاه خورشیدی موجود که قرارداد خرید تضمینی دارد و بودجه مصوب داره مشکل دارید حالا از مردم می خواهید که بیان با قلم شما روی دیوار شرکت بهینه سازی مصرف سوخت یادگاری بنویسند.
چهارم: وزارت نیرو بی بزرگتر است که هر روز هر روز برای مردم بادکنکی علم میکند.
پنجم: بابا 3000 مگاوت برق خورشیدی بابا سوخت صرفه جویی بابا پرداخت دلاری بابا بورس انرژی
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
0
1
استخراج رمز ارز به مزاق اقایان شیرین امده برای سرمایه گذار گرفتاری ایجاد می کنند خو دشان به فکر مزرعه بیت کوین هستند
علی از تبریز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
0
2
راستی از طرح تعویض یک میلیون کولر گازی فرسوده چه خبر؟
این پروژه در سال 98 کلید خورده بود
وزارت نیرو هر از گاهی دچار توهمهای اینچنینی می شود که بیشتر جنبه تبلیغاتی و انحراف اذهان عمومی از ناکارآمدی مدیران دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
0
2
چرت
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار