کد خبر: ۴۶۷۰۳
تاریخ انتشار : ۱۵:۴۱ - ۱۸ تير ۱۴۰۰
اردکانیان؛
وزیر نیرو گفت: اتفاق بزرگی که رخ داد، این بود که دوشنبه‌ شب پیش، خاموشی ۶۰۰۰ مگاوات در کشور داشتیم که بعد کاهش پیدا کرد و به جایی رسید که خاموشی برنامه ریزی شب گذشته صفر شد. این امر به علت کمک بزرگ صنایع کشور بود که بر اساس توافق با وزارت صمت انجام گرفت؛ این توافق با همه جزئیات آن به تصویب هیئت وزیران رسید و دیروز ابلاغ شد.

محدودیت‌هایی که صنایع پذیرا شدند جبران می‌شود

به گزارش برق نیوز، رضا اردکانیان در گفت‌و‌گوی ویژه با بخش خبری ساعت ۱۸:۳۰ شبکه خبر، در خصوص معنای پایداری در شبکه برق، اظهار کرد: پایداری یک بروز برونی دارد به معنای اینکه ما خاموشی نداشته باشیم که به حمدالله اکنون اینگونه است. از نظر صنعت برق، پایداری یعنی مقدار اندک ذخیره برای شرایط ناخواسته و اتفاقات که همیشه امکان بروز آن است داشته باشیم، به‌ویژه در شرایط هوای گرم فعلی که همه نیروگاه‌ها در مدار هستند.

وی افزود: نیروگاه‌های حرارتی شامل نیروگاه اتمی بوشهر با ظرفیت اندکی بیش از ۵۰ هزار مگاوات مشغول فعالیت است و مقداری هم نیروگاه برق‌آبی داریم.

اردکانیان با اشاره به اتفاقات و حوادث بخش صنعت برق کشور، گفت: اتفاقات پراکنده است، مثلا ترانسفورماتور‌های ۴۰۰ کیلووات و کابل‌های آن در تهرانپارس دچار حریق شده و باعث خاموشی شد که بلافاصله اطفا شد و فعالیت اساسی نیز برای مانور‌های قابل انجام شروع شد، که خوشبختانه به مرور خاموشی‌های آن کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: در شرایط فعلی خاموشی نداریم، اما برای این‌که این وضعیت تثبیت شود، همکاران مشغول فعالیت شبانه روزی هستند. ان‌شاءالله تا شنبه حتما باید این کار را انجام بدهند چرا که هفته آینده یک هفته گرم و پایداری داریم.

وزیر نیرو ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین اقدامات موثر، مصرف بهینه است، ولی این مورد چیزی از مسئولیت و وظیفه ما برای تامین برق کم نمی‌کند. مسابقه بین مصرف و تولید در صورتی به نفع مصرف کننده و به نقطه مطلوب می‌رسد که ما مصرفمان متعادل باشد.

وی در خصوص وضعیت مصرف برق کشور، تصریح کرد: امروز نیاز مصرفمان ۶۳ هزار و ۹۹۰ مگاوات و اوج بار مصرف برق دیروز نیز ۶۵ هزار مگاوات بود. سه‌شنبه ۶۶ هزار مگاوات و هفته پیش ۶۶ هزار و ۳۰۰ مگاوات مصرف داشتیم. ۴۰ درصد این میزان مصرف فقط برای دستگاه‌های سرمایشی است یعنی حدود ۲۵ هزار مگاوات، همان ظرفیتی که باید طبق قانون برنامه ششم تا سقف این ظرفیت می‌بایست نیروگاه جدید می‌ساختیم، فقط در دستگاه‌های سرمایشی مصرف می‌شود و از این مقدار حدود ۴۰۰۰ مگاوات در دستگاه‌های دولتی و ادارات است.

اردکانیان با تاکید بر اینکه وجود مشکل و مسئله در بخش برق اینگونه نیست که نتیجه بی‌تدبیری باشد، گفت: یک زمانی از لحاظ تئوریک می‌دانیم که راه حل‌ها چیست، اما باید دید که به لحاظ عملی امکان تحقق این راه حل هست یا نه. مثلا به مدت دو هفته از اواخر خردادماه تا اواسط تیرماه به دلایل فنی، نیروگاه اتمی بوشهر بعد از پایان تعمیرات و تعطیلات سالیانه، دوباره از مدار خارج شد.

وی افزود: روزانه معادل ۲۴ میلیون کیلووات ساعت انرژی را نبود این نیروگاه از دست ما خارج می‌کند. این نیروگاه چند روز پیش به مدار برگشت که بازگشت این مقدار ظرفیت یک اتفاقی است که قبل از آن نیفتاده و لزوما نتیجه بی‌تدبیری نیست بلکه حادثه‌ای بوده و اکنون با زحمت و تلاش همکاران در سازمان انرژی اتمی، این سیستم به نقطه مطلوب خود بازگشته است.

اردکانیان افزود: ۳۰۰ مگاوات نیروگاه رامین نیز در برنامه تعیین شده تعمیرات سالیانه خود قرار داشت که سر زمان مقرر خود و حتی چند روز زودتر به مدار بازگشت.

وی با اشاره به کمک صنایع در کاهش خاموشی‌ها، اظهار کرد: در همکاری که با صنایع صورت گرفت، صنایع آمدند و هرکدام به ترتیبی که در خصوص تعطیلات و تعمیرات سالیانه صلاح دانستند، همگی بار را حدود ۳۰۰۰ مگاوات کم کردند که امیدواریم بر اساس تعهد‌ها تا حدود ۴۰۰۰ مگاوات برسد، این امر فشار زیادی را از دوش شبکه برق برداشت و ما توانستیم به این نقطه مطلوب برسیم.

وزیر نیرو ادامه داد: در این راستا دولت مقرر کرد به میزانی که این صنایع انرژی مصرف نمی‌کنند، وزارت نیرو موظف و متعهد هست که همین میزان انرژی را در سایر ایام سال در صورتی که امکانش هست به صورت رایگان در اختیارشان قرار دهد تا جبران شود. کارگران کارشان را از دست ندهند و تقسیط مالیات و امهال بدهی صورت بگیرد.

وزیر نیرو گفت: این یکی از اتفاقاتی بود که ضرورتاً انجام شد و تصمیم سختی بود، قطعا این صنایع که نقش مهمی در تولید کشور دارند در این مدت، محدودیت‌هایی را پذیرا شدند، اما جبران خواهد شد.

وزیر نیر‌و گفت: مجموع ظرفیتی که در دولت هشت ساله تدبیر و امید به ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های کشور اضافه شده، ۲۰ هزار و ۱۲ مگاوات را شامل می‌شود، که از این مقدار حدود ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه اکنون آماده است، ولی برای این‌که نیروگاه فعالیت کند باید چند روز خاموشی بدهیم که الان به دلایل شرایط خاص، منتظر عبور از بحران هستیم.

اردکانیان در خصوص پیش‌بینی‌های کارشناسان در سال‌های گذشته در مورد وضعیت کنونی برق، گفت: مسئله خیلی فراتر از یک قدرت پیش‌بینی یا پیشگویی و حتی امکان تحقق است، قانونگذار محترم این تکلیف را در بند "ت" ماده ۴۸ قانون برنامه ششم گذاشته و گفته دولت مکلف است از طریق وزارت نیرو در طول اجرای برنامه ششم تا ۲۵ هزار مگاوات را از طریق موسسات عمومی غیردولتی، تعاونی و خصوصی اعم از داخلی و خارجی به مدار بیاورد.

اردکانیان در خصوص عملکرد وزارت نیرو در تحقق بند "ت" ماده ۴۸ قانون ششم توسعه، گفت: فقط در طول برنامه ششم یعنی از سال ۹۶ تا الان، طرح‌های نیروگاهی که آغاز شده و به اتمام رسیده، مجموع ظرفیت آن‌ها ۳۱۵۰ مگاوات است. مجموع ظرفیت طرح‌های نیروگاه‌هایی که آغاز شده و در حال اجرا است نیز ۱۱ هزار و ۷۸۱ مگاوات بوده و همچنین ظرفیت طرح‌های نیروگاهی که آماده شده و اکنون در مرحله پیشبرد است، به ۱۸ هزار و ۷۷۴ مگاوات می‌رسد.

وی با بیان این‌که مجموع تمامی این طرح‌ها به ۱۹ هزار و ۷۷۴ مگاوات می‌رسد، افزود: ۹۲۶۰ مگاوات نیروگاه که آغاز شده و باید از همان منابع فاینانس بند "ت" ماده ۴۸ استفاده می‌کرد، شامل نیروگاه‌های لامرد، آبادان، زنجان نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس اف، زغال سوز طبس، نیروگاه ترکیبی ری و بازسازی نیروگاه رامین می‌شود که تمامی قرارداد‌های تجاری آن‌ها امضا شده و مجوز‌های داخلی هم اخذ شده، ولی در مرحله فاینانس خارجی به دلیل مشکلات پیش آمده که امیدواریم به زودی رفع شود، متوقف شده است.

وی یادآور شد: پیش‌بینی‌هایی که دو سه سال پیش کردند که اگر با همین فرمان جلو برویم، به مشکل برمی‌خوریم، درست است، چون استفاده از منابع عمومی جهت سرمایه گذاری در طرح‌های دولتی به خاطر مشکلات، به اندازه منابع پیش‌بینی شده نبوده است.

اردکانیان افزود: تغییرات نرخ ارز موجب شده است، بخش خصوصی فعالی که از بانک وام گرفته باید سررسید اقساط را به ارز پرداخت می‌کرده، یعنی باید ریال می‌برده و به دلار تبدیل کرده و به صندوق توسعه ملی می‌داده به مشکل برخورده است.

وزیر نیرو گفت: ما خش خصوصی را رها نکردیم، بار‌ها و بار‌ها از طریق مکانیسم‌ها و راه‌هایی که قانونا متصور بوده تلاش کردیم. اکثر تلاش ما در حد این بود که توانستیم مقداری مهلت برای این بازپرداخت‌ها بگیریم. انباشت بدهی‌ها در این حوزه قابل توجه است، چون سازمان برنامه بودجه نتوانسته مابه التفاوت قیمتی که ما برق را از بخش خصوصی می‌خریم و قیمتی که دولت ما را مکلف کرده بفروشیم، بدهد. این مابه التفاوت رقم قابل توجهی بوده و این رقمی که ما از دولت طلب داریم از مابه التفاوت رقمی که به بخش خصوصی بدهکاریم، بیشتر هم است.

وی افزود: عدم پرداخت مطالبات که به دلیل مشکلات مربوط به بحث هدفمندی یارانه‌ها است، با تصویب مجلس یازدهم در قانون بودجه ۱۴۰۰ حل شد، یعنی منابع داخلی صنعت برق الان از این مسیر هدفمندی خارج شده است.

اردکانیان بیان کرد: این‌گونه نیست که در طول برنامه ششم توسعه هیچ کاری نشده و هیچ سرمایه گذاری نشده است، بلکه اتفاقات خوبی افتاده، ولی در حد تکلیفی که قانونگذار تعیین کرده است، نیست.

وزیر نیرو با بیان این‌که قانونگذار می‌دانسته که تحقق این امور کار یک دستگاه نیست، اظهار کرد: مجموعه سیستم اقتصادی کشور باید بتواند در این راستا به صورت روان کار کند و در شرایط عادی باشد. اتفاقی که نه تنها در طول برنامه ششم بلکه در طول هشت ساله دولت یازدهم و دوازدهم افتاد این بود که در دولت یازدهم ۷۹۲۶ مگاوات ظرفیت جدید یعنی از شهریور ۹۲ تا تیرماه ۹۶ به مدار آمده و از تیرماه ۹۶ تا مردادماه ۱۴۰۰ نیز حدود ۱۲ هزار مگاوات وارد مدار شده است.
اردکانیان در خصوص ماده پنجم برنامه ششم توسعه، افزود: در این دولت خیز بلندی برای نیروگاه‌های تجدیدپذیر برداشته شد و بخش خصوصی ایرانی علاقه‌مند نیز تلاش مجدانه‌ای در بخش تجدیدپذیر‌ها (خورشید و باد) با همه محدودیت‌ها انجام داده است.

وی افزود: به موضوع محدودیت‌های مبادلات بانکی که برخورد کردیم، سرمایه گذاران خارجی پا پس کشیدند و طرح‌های توسعه خود را دنبال نکردند در حالی که آن‌ها اذعان داشته و دارند که شدت تابش نور در ایران بیش از کشور‌های منطقه است و صرفه تولید انرژی خورشیدی در ایران بیشتر است. سرمایه گذار‌های داخلی نیز در این راستا با مشکل افزایش نرخ ارز مواجه شدند.

وی ادامه داد: سعی کردیم که نگذاریم این چراغ خاموش شود و امیدواری زیادی است. در حد بضاعت هم سعی کردیم نرخ خرید برق از این نیروگاه‌ها را کمی ترمیم کنیم و حتی مجوز دادیم که اگر سرمایه گذار‌ها می‌خواهند و می‌توانند خودشان با کشور‌های همسایه مذاکره کرده و بازاری پیدا کنند، دولت اجازه می‌دهد که آن‌ها این برق تولیدی را صادر کنند.

وزیر نیرو گفت: ما سیستم انتقال را در اختیارشان می‌گذاریم و فقط هزینه‌های مختصری برای موضوع انتقال دریافت می‌شود؛ برای این‌که این اشتیاق حفظ شود. بعد از رفع موانع، ایران یکی از کشور‌هایی است که در عرصه انرژی تجدیدپذیر حرف‌هایی برای زدن دارد.

وی گفت: ما یک تونل باد مشترک با افغانستان داریم که بر روی آن مطالعه شده و ظرفیت نصب ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه بادی را دارد. امیدواریم هر چه زودتر با ثباتی که در شرایط به وجود می‌آید این کار را با مشارکت سرمایه گذار‌های بین المللی جلو ببریم. خودمان هم الان شروع کردیم و در منطقه سیستان، توربین‌های ساخت داخل را نصب کردیم.

اردکانیان افزود: به دلیل تلاش‌هایی که در کارنامه ۴۰ ساله جمهوری اسلامی است، اکنون شبکه برق ایران به عنوان یکی از بهترین شبکه‌های منطقه است. درست است که این روز‌ها مشکلاتی داریم، اما زیرساخت‌ها در این حوزه فراهم است.

وی با تاکید بر این‌که باید هرچقدر که می‌توانیم مصرفمان را اصلاح کنیم، تصریح کرد: اکنون در تابستان هستیم و در مورد برق صحبت می‌کنیم، چند ماه دیگر همکاران ما در دولت سیزدهم و حتی زودتر که این امر دغدغه فعلی ما نیز هست، در مورد گاز صحبت خواهند کرد. مصرف بالا است و باید اصلاح شود، انگشت اشاره هم فقط به سوی مردم نباید نشانه رود و قضیه مصرف لزوما بر دوش مصرف کننده نیست و خود دولت هم مسئولیت دارد.

وی گفت: ما با تمام کشور‌های همسایه که مرز زمینی داریم، ارتباط برقمان برقرار است. در همین شرایط سخت به هر شکلی از کشور‌های همسایه ترکمنستان، آذربایجان و ارمنستان برق خریداری می‌کنیم. صادراتمان را هم شدیدا به دلیل نیاز داخلی کاهش دادیم و اگر مختصر صادراتی را نگه داشتیم، هم تعهد قراردادیمان بوده و هم وقتی از کشوری برقی می‌خریم و باید بخریم، ارز آن را باید از محلی پرداخت کنیم، مختصری به کشور همسایه دیگر برق صادر می‌کنیم و باز به‌خاطر محدودیت‌ها و مشکلات تبادلات پولی از او خواهش می‌کنیم که پول برق ما را به فروشنده اولی بدهد.

وزیر نیرو اظهار کرد: طی این مدت به‌رغم همه محدودیت‌ها، کار در جهت عملیاتی کردن تکلیف قانونی را انجام دادیم. ما سیستم برق کشور را با عراق سنکرون کردیم یعنی بعد از رفع این مشکلات وضعیت بسیار خوبی از حیث مبادلات خواهیم داشت.

وی افزود: ما با روسیه و آذربایجان نیز توافق کردیم و هر سه کشور یک مشاور توانمند ایرانی را برای مطالعه سیستم سنکرون کردن این کشور‌ها انتخاب کرده که اکنون کارش رو به اتمام است و تا چند ماه دیگر سیستم سنکرون کردن ما با این دو کشور که در مجموع بیش از سه برابر ظرفیت نصب شده ایران را دارند، عملیاتی شده و نقش مهمی در مبادلات خواهد داشت.

اردکانیان در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: کار خوبی که توانستیم امروز با توجه صمیمانه و حامیانه فرمانده کل سپاه پاسداران به موضوع ساماندهی اصلاح الکوی مصرف انجام دهیم، یک کار مشترک با سازمان بسیج مستضعفان است که در روز‌های آتی یک پویش وسیع مردمی در کشور شروع می‌شود که توجه بیشتر به مسئله اصلاح مصرف در بخش انرژی دارد.

وی گفت: تردید نداریم که به میزان لطف، عنایت و حمایت و اعتمادی که مردم عزیز دارند و همراهی می‌کنند، با اصلاحات کوچکی مثل کاهش دور کولر و نگهداری دمای اتاق در ۲۴ درجه، از این مسیر حتما سالم عبور می‌کنیم.
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
1
0
این یارو هنوز فرق وات و ولت رو نمی فهمه چطور توقع داشتید که صنعت برق رو اداره کنه؟
پاراگراف سوم خط دوم رو ببینید تا به عمق فاجعه پی ببرید. اینها ترانسفورماتورهای 400 کیلو ولتن نه کیلووات.
البته برای ما عادی شده. تعداد زیادی از همینها رو هر روز در وزارت نیرو می بینیم که دارن تصمیمات غلط هم می گیرن. ولی دیگه خسته شدیم از کلنجار رفتن. بی خیال شدیم دیگه هر ... میخوان بکنن.
یکیشون از جهاد اومده تخصصش ملات درست کردن بوده یکیشون از آب اومده یکیشون از شهرستان دوقوز آباد اومده هنوز ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
0
1
واقعا برای آقای اردکانیان متاسفم که با این تصمیمات غلط هم به مردم پیاز را خوراند هم کتک را. هم بی برق داد هم اقتصاد را به هم ریخت و الان هم از جیب ملت عینهو جیب بابای مرحومش به صنایع می بخشه مثلا انرژی مفت در زمان های بعد خواهد داد و... حالا کسی ازشون باید بپرسه مگر نیروگاهها در اون زمان مجانی تولید خواهند کرد.... ملت بدبخت فلک زده با این مدیران شو من که همه اصول اقتصادی و فنی را برهم زدند و ادعاشون هم که گوش فلک را پر کرده
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار