کد خبر: ۴۶۷۸۸
تاریخ انتشار : ۱۷:۲۳ - ۲۳ تير ۱۴۰۰
مدیرعامل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی گفت: مجوز احداث ۱۰ هزار و ۵۳۶ مگاوات نیروگاه جدید با حجم سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد یورو توسط صنایع بزرگ کشور صادر شد.
به گزارش برق نیوز، "محسن طرزطلب" در نشستی خبری با بیان این مطلب افزود: این طرح‌ها شامل ۱۳ نیروگاه در ۱۲ استان کشور است که بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته این نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی ظرف سه سال آینده تکمیل خواهد شد. راندمان این نیروگاه‌ها بالا و مصرف آب آن‌ها بسیار پایین بوده و قرار است ۱۰ درصد این ظرفیت درخواستی توسط نیروگاه‌های تجدیدپذیر تامین شود.

طرزطلب ادامه داد: این واحد‌ها شامل فاز دو نیروگاه فولاد مبارکه، نیروگاه منطقه ویژه خلیج فارس، نیروگاه آلومینیوم المهدی، فاز دوم نیروگاه شرکت ملی صنایع مس ایران، فاز دوم نیروگاه چادرملو، فاز دوم نیروگاه گل‌گهر، نیروگاه آلومینیوم جنوب (سالکو)، فاز نخست نیروگاه آلومینیوم ایران، فاز نخست نیروگاه آلومینای ایران، نیروگاه‌های خط انتقال آب از خلیج فارس، نیروگاه توسعه معادن و فلزات، نیروگاه فولاد خوزستان و ایمیدرو هستند.

مدیرعامل برق حرارتی تاکید کرد: به منظور تشویق، مساعدت و همکاری با صنایع آماده هستیم تا واحد‌های گازی نیروگاه‌های خود را در اختیار صنایع قرار بدهیم تا آن‌ها را تبدیل به بلوک سیکل‌ترکیبی کنند. همچنین حاضریم ساختگاه‌هایی که پیش از این مجوز آن‌ها دریافت شده در اختیار صنایع قرار بدهیم.

وی با تاکید بر اینکه ظرف یک ماه آینده اسناد مزایده این بخش آماده خواهد شد، گفت: در حال حاضر چهار هزار مگاوات واحد گازی و سه هزار مگاوات ساختگاه آماده در اختیار برق حرارتی است که آماده‌ایم در صورت آمادگی صنایع پرمصرف این واحد‌ها در چارچوب قوانین و مقررات موجود کشور از طریق مزایده و عرضه عمومی در اختیار آن‌ها قرار بگیرد. صنایعی پرمصرفی که درخواست احداث نیروگاه داشته باشند، مجوز آن‌ها ظرف ۲۴ ساعت صادر می‌شود.

طرزطلب در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه میزان تولید برق نیروگاه‌های حرارتی کشور از ابتدای سال تاکنون ۱۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است، گفت: در این میان برخی اظهارات مبنی بر عدم انجام تعمیرات و یا تاخیر در اورهال نیروگاه‌ها مطرح می‌شود که این اظهارات با افزایش ۱۴ درصدی تولید نیروگاه‌های حرارتی در تعارض است.

وی یادآور شد: طی یک دهه اخیر تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی بین شهریور و مهر آغاز شده و بعضا تا خرداد و اوایل تیرماه ادامه داشته است. طرح این مسئله که تعمیرات نیروگاه‌ها هر ساله اوایل فروردین به پایان رسیده و تمامی واحد‌ها وارد مدار می‌شوند به هیچ عنوان صحیح نیست و این روز‌ها اطلاعات غلط این چنینی از سوی برخی افراد در حال انتشار است.

مدیرعامل برق حرارتی اضافه کرد: در سال گذشته به دلیل محدودیت در تامین سوخت گاز نیروگاه‌ها به ناچار واحد‌های بخار استفاده کننده از سوخت مازوت و واحد‌های سیکل‌ترکیبی که امکان استفاده از گازوئیل دارند، در مدار تولید نگه داشته شده و برنامه تعمیرات نیروگاه‌ها را فشرده کردیم.

طرزطلب ادامه داد: از طرف دیگر بنا بود که اسفندماه تعمیرات این واحد‌ها آغاز شده و تا فروردین و اردیبهشت آن‌ها را به پایان برسانیم که اوایل امسال با تشدید بیماری کرونا و وقوع گرمای زودرس در کشور با دشواری‌های فروانی برای تعمیرات واحد‌ها مواجه شدیم؛ اما با این وجود ۱۱ هزار نفر از همکاران حوزه تعمیرات، بهره‌برداری و تولید برق با تلاش شبانه‌روزی توانستند تعمیرات واحد‌ها را به پایان رسانده و هم اکنون عمده واحد‌های نیروگاه‌های حرارتی در مدار تولید هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به آخرین وضعیت مطالبات این حوزه اشاره کرد و گفت: میزان مطالبات وزارت نیرو از دولت حدود ۵۸ هزار میلیارد تومان و میزان بدهی صنعت برق به بخش خصوصی، شبکه بانکی، پیمانکاران، مشاوران و تولیدکنندگان تجهیزات به ۵۱ هزار میلیارد تومان رسیده است.

مدیرعامل برق حرارتی اضافه کرد: در حوزه برق حرارتی نیز میزان بدهی ریالی به تولید کنندگان دارای قرارداد خرید تضمینی حدود سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و میزان بدهی ارزی به مپنا به ۱.۲ میلیارد یورو رسیده است. برق حرارتی سالانه ۳۶۰ میلیون یورو از برق تولیدکنندگان دارای قرارداد ارزی را به صورت ارزی خریداری می‌کند که بخش زیادی از بدهی مجموعه مربوط به مطالبات این بخش است.

طرزطلب با تاکید بر اینکه طی چند سال اخیر منابع کافی در اختیار بخش تولید برق قرار نگرفته است، گفت: بخشی از علل عدم توسعه مناسب نیروگاه‌های کشور به اعمال تحریم‌های یکجانبه بر علیه کشور و عدم دستیابی به منابع مالی و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی بازمی‌گردد.

وی تاکید کرد: بخشی از این مسائل مرتبط با صندوق توسعه ملی است که در این حوزه نیز به دلیل کاهش منابع صندوق و عدم توان پرداخت تسهیلات دریافتی سازندگان نیروگاه‌ها به صندوق توسعه ملی، این مجموعه دیگر حاضر نیست در بخش نیروگاهی سرمایه‌گذاری کند.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی اضافه کرد: از سوی دیگر افزایش نرخ ارز موجب شده تا تعهدات ارزی سرمایه‌گذاران نیروگاهی به صندوق توسعه ملی چهار تا پنج برابر افزایش پیدا کند که باید حجم زیادی از منابع در اختیار ما قرار بگیرد تا بتوانیم این‌ها مطالبات را تهاتر کنیم.

طرزطلب افزود: هم اکنون به دلیل محدودیت‌های موجود برای تامین ارز و عدم تخصیص ارز مورد نیاز پیمانکاران نیروگاه‌ها از سوی صندوق توسعه ملی، عملا روند احداث برخی نیروگاه‌ها کند و یا متوقف شده است. بخش گاز نیروگاه آریان زنجان و بخش بخار نیروگاه‌های رودشور، ارومیه، سبلان، چابهار و خرم‌آباد از جمله واحد‌های نیروگاهی هستند که به دلیل مسائل یاد شده روند ساخت آن‌ها دچار مشکل شده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تابستان سال آینده نیز با چنین وضعیتی در بخش برق مواجه هستیم، گفت: اگر وضعیت نیروگاه‌های برقابی سال آینده به همین شکل باشد و شاهد افزایش دمای این چنینی باشیم طبیعتا وضعیت تغییر چندانی نخواهد کرد.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی با اشاره به اینکه سالانه حدود یک میلیون مشترک جدید برق به مصرف کنندگان بخش خانگی و تجاری اضافه می‌شود، گفت: از سال کذشته تاکنون حدود یک‌هزار و ۵۰۰ تا دو هزار مگاوات نیز ظرفیت جدید صنعتی اضافه شده است که در صورت تحقق رشد مصرف پیش‌بینی در برنامه، طبیعتا حتی اگر سالانه سه هزار و تا سه هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه جدید نیز طبق برنامه ساخته شود، تمامی ظرفیت آن صرف تامین برق مصارف جدید می‌شود.

طرزطلب تاکید کرد: بدین منظور در تلاشیم برای تامین برق پایدار پیک تابستان سال آینده با اقدامات ضربتی بتوانیم توان واحد‌های نیروگاهی موجود را افزایش بدهیم؛ بنابراین درصددیم عملیات ارتقای واحد‌های گازی که پروژه آن‌ها ظرف سه تا چهارماه به پایان می‌رسد را آغاز کنیم. از سوی دیگر واحد‌های بخاری قدیمی را اصلاح و نوسازی حداقلی کنیم تا توان تولید نامی واحد بازگشته و خروج‌های اضطراری آن‌ها کاهش پیدا کند.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی اضافه کرد: با اجرای این اقدامات امیدواریم یک‌هزار مگاوات از این مسیر به ظرفیت نیروگاه‌های کشور بیفزایم و سه هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه جدید نیز وارد مدار تولید برق کشور کنیم.

وی یادآور شد: از حدود دو ماه پیش، پیشنهادی توسط برق حرارتی به منظور ساخت ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید گازی برای تامین برق پیک سال آینده ارائه شده است تا در ساختگاه‌هایی که شرایط آن‌ها آماده است، این طرح‌ها را ظرف ۱۲ ماه آینده به اتمام برسانیم که تاکنون این مهم به مجموعه برق حرارتی ابلاغ نشده است.
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Italy
|
۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
0
2
این کار اگه خوبه چرا تو این پنج سال کوتاهی کزذین
اگه بده چرا الان دارین باهاش کارنامه خالی تون رو پر نشون میدین
ناشناس
|
Italy
|
۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
0
2
خب
بالاخره گند کم کاری ها دراومد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
0
2
کاش در کشور ما هم مدیران بر اساس لیاقت و تخصص انتخاب میشدند نه با سفارش نزدیکان ریس جمهور
پاسخ ها
ناشناس
| Italy
پارتی بازی یه چیزه که همه جا و همیشه بوده و هست
اما این بلیه که برق گرفتارش شد این بود که آدم های بی ربط و بیسواد و بیتجربه رو با پارتی بازی آوردن بالای بالا گذاشتن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
0
0
توضیح بدید که چرا برق را از بعضی شرکتها به صورت ارزی می خرید؟ در حالی که اون شرکتها ایرانی هستند.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار