کد خبر: ۴۶۸۲۶
تاریخ انتشار : ۱۳:۲۰ - ۲۷ تير ۱۴۰۰
رئیس کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه حوزه انرژی به هماهنگی کامل میان دولت و مجلس نیاز دارد، گفت: متاسفانه "تولید برق" در تخصیص ارز و در صندوق توسعه، جزو اولویت‌های دولت نبوده است یعنی مخارج تولید برق را به نرخ ۴۲۰۰ تومانی حساب نکرده‌اند و همین مسئله یکی از دلایل اصلی برای عدم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه است چراکه این سرمایه‌گذاری برای آن‌ها به صرفه نبوده، اما اگر ارز به قیمت ۴۲۰۰ تومان در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گرفت امروز شاهد تولید چند هزار مگاوات برق در این بخش بودیم، همچنین باید سهمی نیز برای نیروگاه‌ها در "صندوق توسعه ملی" مشخص شود.

به گزارش برق نیوز، فریدون حسنوند در گفت‌وگویی گفت: اگرچه کمیسیون انرژی چند روز گذشته جلسه‌ای را با حضور وزیر نیرو و نائب رئیس مجلس با هدف مقابله با بحران برق برگزار کرد، اما جلسات دیگری نیز قبل و پس از آن، با بخش خصوصی، وزارت نفت و... برگزار شده است تا برای مقابله با این مشکل هم‌افزایی شود.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه در پی برگزاری این جلسات تصمیماتی نیز گرفته شده است، افزود: اصرار بر اجرای مصوبات کوتاه مدت این جلسات و همکاری وزارت نیرو و دستگاه‌های دیگر سبب شد با کاهش خاموشی‌ها شرایط نسبت به هفته قبل بهتر باشد، همچنین تصمیمات میان مدت و بلند مدت کمیسیون به رئیس مجلس و وزارت نیرو ابلاغ شده و قرار است از طریق رئیس مجلس در جلسه "شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوا" مطرح شود.

شرح دلایل بروز خاموشی‌ها در صحن

وی ادامه داد: کمیسیون انرژی همچنین در حال تهیه گزارشی برای ارائه در مجلس است که این گزارش ضمن شرح وضعیت برق کشور از گذشته تاکنون، دلایل بروز خاموشی‌ها را از ابعاد فنی، مالی، مدیریتی و عدول از قانون بررسی می‌کند ضمن آنکه نگاهی نیز به آینده دارد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه یک سری پیشنهادات از سوی کمیسیون انرژی به مجلس ارائه خواهد شد تا طبق ماده ۴۵ در قالب طرح از طرف کمیسیون در صحن مطرح شود، گفت: مطابق این ماده نمایندگان می‌توانند ضمن ارائه گزارشی درباره اتفاقات پیش آمده به مجلس، وضع قوانینی را هم برای رفع مشکل پیشنهاد دهند.

حسنوند معتقد است شاید بتوان با اقدامات کوتاه مدت خاموشی‌ها را در تابستان سال جاری کاهش داد، اما برای جلوگیری از ادامه خاموشی‌ها در سال‌های آتی، باید اقدامات زیربنایی را با سرعت پیش برد و منابع مالی آن را به خوبی تامین کرد.

رمزارز‌ها بیش از آنچه که اعلام می‌شود برق مصرف کرده‌اند

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید جلوی فعالیت‌های غیرقانونی همچون فعالیت مراکز استخراج رمزارز‌ها ایستاد، اظهار کرد: نگاه کمیسیون انرژی به رمزارز‌ها با نگاه دولت به این مقوله متفاوت است چراکه ما معتقدیم رمزارز‌ها بیش از آنچه که اعلام می‌شود برق مصرف کرده‌اند.

به گفته وی فعالیت رمزارز‌ها به ۳ بخش شامل مجوزدار‌های وزارت نیرو، مجوزدار‌های وزارت صمت (که عمدتا به نام افراد هستند نه مکان) و رمزارز‌های غیرقانونی تقسیم می‌شوند.

تعطیلی فعالیت رمزارز‌ها تا اطلاع ثانویی/افزایش حدود ۵ برابری مصرف برق در سال جاری/پای رمزارز‌ها در میان است

حسنوند توضیح داد: تفاوت و فاصله میان تولید و مصرف برق طی ۴ الی ۵ سال گذشته سالانه حدود ۱۵۰۰ تا ۲ هزار مگاوات بوده، اما امسال به نزدیک ۱۰ هزار مگاوات رسیده است که به‌یقین این افزایش غیرمتعارف است لذا سوالی پیش می‌آید مبنی بر اینکه مگر چقدر افزایش مصرف در بخش خانگی و صنایع داشته‌ایم و چقدر مشترکین جدید اضافه شده‌اند که این میزان افزایش اتفاق افتاده است؟ بنابراین معتقدیم بخش اعظم این مصرف توسط مراکز استخراج رمزارز‌ها صورت می‌گیرد، به همین دلیل یکی از تصمیمات جلسه با وزیر نیرو تعطیلی فعالیت تمامی مراکز استخراج رمزارز‌ها تا اطلاع ثانوی بود تا قوانین آن به درستی در مجلس تصویب شود.

به گفته این نماینده مجلس فعالیت مراکز استخراج رمزارز‌ها در زمستان گذشته نیز سبب شد بخشی از نیروگاه‌ها اورهال نشوند، همچنین نیروگاه‌های برق آبی وارد مدار شده و علاوه‌بر هدررفت آب، برای رمزارز‌ها تولید برق اضافی داشتند به همین دلیل ضمن عقب ماندن از اورهال، در تامین آب نیز دچار مشکل شدیم.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به برنامه میان مدت و بلند مدت کمیسیون انرژی برای مقابل با بی‌برقی، گفت: اتمام ساخت نیروگاه‌های نیمه تمام و افزایش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در این حوزه با تشویق بخش خصوصی باید مدنظر دولت و مجلس قرار گیرد، همچنین برای رونق انرژی‌های تجدیدپذیر باید مشکلات آن‌ها را کاهش داد، این در حالی است که ایران ظرفیت خوبی برای توسعه انرژی‌های خورشیدی و بادی دارد هرچند باید طبق برنامه ششم توسعه باید به تولید ۵ هزار مگاوات برق از این طریق می‌رسیدم، اما اکنون فاصله‌ای ۴ هزار مگاواتی با آنچه در برنامه آمده داریم.

ضرورت فعال کردن فاز دوم و سوم نیروگاه هسته‌ای بوشهر

وی با اشاره بر ضرورت فعال کردن فاز دوم و سوم نیروگاه هسته‌ای بوشهر ازسوی دولت آینده، گفت: همچنین باید نگاه خود را به نیروگاه‌های برق آبی تغییر دهیم تا مشکل بی‌آبی شهر‌های پایین دست -که با بحران رو به رو شده‌اند- حل شود، البته نیروگاه‌های برق آبی فقط باید در مواقع ضروری به کار گرفته شوند، اما اکنون اینگونه نیست و از حداکثر ظرفیت آن‌ها استفاده می‌شود.

تخصیص ارز برای "تولید برق" جزو اولویت‌های دولت نبود/برق بی‌بهره از ارز ۴۲۰۰ تومانی

حسنوند با تاکید بر اینکه حوزه انرژی به هماهنگی کامل میان دولت و مجلس نیاز دارد، گفت: متاسفانه "تولید برق" در تخصیص ارز و در صندوق توسعه، جزو اولویت‌های دولت نبوده است یعنی مخارج تولید برق را به نرخ ۴۲۰۰ تومانی حساب نکرده‌اند و همین مسئله یکی از دلایل اصلی برای عدم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه است چراکه این سرمایه‌گذاری برای آن‌ها به صرفه نبوده، اما اگر ارز به قیمت ۴۲۰۰ تومان در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گرفت امروز شاهد تولید چند هزار مگاوات برق در این بخش بودیم، همچنین باید سهمی نیز برای نیروگاه‌ها در "صندوق توسعه ملی" مشخص شود.

وی همچنین بیان کرد: احداث نیروگاه توسط صنایع سنگین همچون پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها، فولاد، سیمان و آلومینیوم با هدف تامین برق مصرفی خودشان، موضوع دیگری است که در جلسه با وزیر نیرو به مصوبه تبدیل شد البته باید برای این احداث، زمان مشخص شود.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس با اشاره به اینکه اکنون صنایع سنگین آمادگی تولید حدود ۱۰ هزار مگاوات برق را دارند و برای افزایش این ظرفیت اعلام آمادگی کرده‌اند، گفت: باید صنایع را الزام به احداث نیروگاه کنیم تا علاوه‌بر تولید برق مصرفی خودشان، در زمینه پیک مصرف از مازاد برق آن‌ها برای کل کشور استفاده شود، همچنین باید به آن‌ها اجازه صادرات نیز داد تا تمایل بیشتری به تولید پیدا کنند.

آیا مجلس پیش‌بینی قطعی برق را در سال‌های گذشته کرده بود؟ /تکلیف مجلس به دولت در برنامه ششم؛ تولید سالانه ۵ هزار مگاوات برق

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مجلس پیش‌بینی قطعی برق را در سال‌های گذشته کرده بود؟ و آیا برای جلوگیری از آن اقدامی انجام داده است یا خیر؟، گفت: مجلس با پیش‌بینی قطعی برق، به وزارت نیرو را مکلف کرد تا پایان برنامه ششم توسعه، تولید برق در حوزه تجدیدپذیر‌ها به ۵ درصد ظرفیت برق کشور برساند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: باوجود آنکه سالانه ۵ درصد افزایش مصرف داریم، اما مجلس فراتر از ۵ درصد را در برنامه ششم پیش‌بینی و افزایش تولید را به دولت تکلیف کرد، ضمن آنکه اقدامات نظارتی همچون اعمال ماده ۲۳۴ (ارجاع تخلف به دستگاه قضایی) در مجلس قبلی و فعلی با همین هدف صورت گرفت، تا سازمان برنامه و بودجه مکلف به پرداخت اعتبارات و درآمد‌هایی که اختصاصا برای این موضوع شود، همچنین از مسئولان مختلف جهت توضیح روند کار به کمیسیون دعوت شد.

وی اضافه کرد: اصلاح تبصره ۱۴ قانون بودجه که دست وزارت نیرو را بسته بود اقدامات دیگر مجلس در این زمینه است چراکه در گذشته درآمد‌ها تماما به خزانه می‌رفت، اما اکنون سهم وزارت نیرو مستثنی می‌شود بنابراین مجلس برای جلوگیری از مشکل پیش آمده پیش‌بینی‌های لازم را داشته چراکه ابتدا قانون تصویب کرد، سپس با تامین اعتبار قدمی دیگر برداشت و باز هم به دلیل عدم اجرای قانون وزارت نیرو را مشمول ماده ۲۳۴ کرد.

حسنوند با اشاره به تاکید مجلس بر نصب کنتور هوشمند، گفت: همچنین سال گذشته ۱۲ درصد انرژی تولید شده هدررفته است، ۱۲ درصد از ۶۰ هزار مگاوات به معنای هدررفت انرژی حدود ۷ نیروگاه هزار مگاواتی است به همین دلیل در قوانین مجلس و تبصره ۱۵ قانون بودجه برای جلوگیری از این مهم نیز تاکید شده است.

اقدامات و پیش‌بینی‌های کمیسیون انرژی برای جلوگیری از قطعی گاز در زمستان/از برگزاری جلسه تا ارائه گزارش به سران سه قوه

حسنوند در این گفتگو به اقدامات و پیش‌بینی‌های کمیسیون انرژی برای جلوگیری از قطعی گاز در زمستان پیش‌رو اشاره کرد و گفت: به منظور جلوگیری از وقوع یک بحران دیگر، هفته گذشته جلسه‌ای را با رئیس مجلس با هدف در نظر گرفتن تمهیداتی برای تامین گاز و خوراک نیروگاه‌ها در زمستان برگزار کردیم چراکه اگر تدابیر لازم برای تامین گاز در مناطق سردسیر و تامین خوراک در نیروگاه‌ها اندیشیده نشود، مشکل تامین برق و گاز در زمستان به وجود خواهد آمد.

وی با بیان اینکه کمیسیون انرژی در هفته‌های پیش‌رو نیز جلساتی را با مسئولان مربوطه در این زمینه برگزار خواهد کرد، افزود: گزارشی نیز جهت ارائه به سران سه قوه در حال آمده شدن است که در آن تمهیدات لازم در حوزه اجرا منجمله صادرات و واردات مدنظر قرار گرفته است.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه همچنین باید از اکنون برنامه‌ریزی‌های لازم توسط یک "ستاد فرماندهی واحد" انجام و نیاز‌ها و اولویت‎ها تامین برق برای زمستان تبیین شوند و وظایف تفکیک و تقسیم شده باشند، گفت: همچنین ظرفیت‌های موجود در کشور احصاء و در زمان ضروری با یک فرماندهی واحد به کار گرفته شوند، ستاد اطلاع‌سانی نیز باید از اکنون مشخص شود بنابراین کمیسیون به این مهم ورود کرده است و در جلسات بعدی آن را پیگیری می‌کند.

منبع: خانه ملت
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار