کد خبر: ۴۶۸۲۹
تاریخ انتشار : ۱۷:۳۶ - ۲۷ تير ۱۴۰۰
«خاموشی‌های اخیر» و «بی‌آبی در خوزستان» محور اصلی ‎ موضوعات بیست و ششمین جلسه علنی مجلس (یکشنبه ۲۷ تیرماه سال ۱۴۰۰) به ریاست دکتر محمدباقر قالیباف بود، جلسه‌ای که با حضور ۲۱۲ نفر از نمایندگان، رأس ساعت ۸ و ۰۶ دقیقه آغاز و در ادامه رئیس مجلس نطق پیش از دستور خود را با تکیه بر موضوعاتی همچون مدیریت بحران برق، برسیدگی به بحران آب در خوزستان، برنامه‌ریزی برای واکسیناسیون گروه‌های شغلی و سنی مختلف، بررسی لایحه مهم و ضروری رتبه‌بندی معلمان، روند توزیع نهاده‌های دامی دپو شده و... قرائت کرد.
به گزارش برق نیوز، محمدباقر قالیباف در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۲۷ تیر ماه) مجلس شورای اسلامی، در نطق پیش از دستور خود، فرا رسیدن سالروز شهادت امام محمد باقر علیه السلام را به مردم عزیز ایران و عموم شیعیان و محبین آن حضرت تسلیت گفت و افزود: در دو هفتۀ گذشته و با تعطیلی جلسات صحن علنی که عموم نمایندگان محترم به پیگیری مشکلات مردم شریف ایران در حوزه‌های انتخابیه مبادرت می‌ورزیدند، اقدامات مهمی در مجلس برای حل مشکلات مردم صورت گرفت که گزارش کوتاهی از این اقدامات را به اطلاع مردم عزیز می‌رسانم؛ قطعی‌های مکرر و بدون برنامۀ برق در هفته‌های گذشته علاوه بر آنکه جریان زندگی مردم را دچار اختلال جدی کرد، باعث شد بسیاری از کسب و کار‌ها نیز در تمام سطوح با مشکلات جدی و بعضاً ضرر و زیان‌های هنگفت مواجه شوند.

وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی با محوریت کمیسیون انرژی موضوع خاموشی‌ها را پیگیری کرد و به واسطۀ برخی اقدامات فوری و البته اهتمام مسئولان اجرایی در این زمینه مشکل خاموشی‌ها تا حدی در کوتاه مدت کاهش داشته است. ضمن تشکر از اقدامات اثربخش اعضای محترم کمیسیون انرژی و همچنین تلاش‌های اعضای محترم کمیسیون‌های امنیت ملی و صنایعُ و معادن تاکید می‌کنم که نظارت بر استمرار این فعالیت‌ها تا آخرین روز فعالیت دولت مستقر ضروری و خواستۀ به حق مردم است.

راضی شدن به تسکین مقطعی مشکل برق خلاف دوراندیشی است

قالیباف یادآور شد: در این خصوص لازم به ذکر است که هر چند بحران برق با برخی اقدامات فوری در کوتاه مدت مدیریت شده است، ولی این راضی شدن به تسکین مقطعی خلاف دوراندیشی است و باید به طور ویژه برای حل ریشه‌ای مشکل کمبود عرضۀ برق به خصوص بحث رانت‌خواری و دلالی انرژی تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شود.


سیدالبرز حسینی ضمن تسلیت به مناسبت شهادت امام محمد باقر (ع) به وضعیت حساس کشور به دلیل مشکلات ناشی از خشکسالی، کمبود آب و قطع برق اشاره کرد و گفت: قطعا مجلس شورای اسلامی تحرک و اقداماتی در خصوص مشکلات مذکور داشته که در گزارش دکترمحمدباقر قالیباف رئیس مجلس در ابتدای جلسه بیان شد.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به اینکه نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه خود حضور داشتند بهتر بود جلسه‌ای برای رسیدگی به مشکلات کمبود آب و قطعی برق در مجلس برگزار می‌شد چرا که در پایان دولت قرار داریم و پیگیری مشکلات مذکور توسط دولت کاهش پیدا کرده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس از مردم انتظار دارند در شرایط فعلی به مسائل مربوط به کمبود آب و قطعی برق بیشتر توجه کنند، افزود: با توجه به برنامه‌ای که در صحن چیده شده است، پیشنهاد می‌کنم جلسه‌ای برای بررسی وضعیت فعلی کشور در دستورکار قرار بگیرد.

وی با اشاره به افزایش افسارگسیخته قیمت سیمان، تعطیلی پروژه‌ها و خشکسالی تصریح کرد: با توجه به شرایط فعلی کشور لازم است گزارشی از وضعیت استان‌ها در مجلس ارائه شود. در حوزه انتخابیه بنده بسیاری از روستا‌ها با مشکلات آب شرب مواجه بوده و کشاورزی آن‌ها نیز به دلیل کمبود آب در وضعیت نامناسبی قرار گرفته است.


مصطفی نخعی مجلس شورای اسلامی در تشریح گزارش کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درخصوص خاموشی‌های اخیر و مانع زدایی از صنعت برق کشور گفت: در هفته‌های گذشته حداکثر توان عملی تولید برق کشور ۵۶ هزار مگاوات بوده، در حالی که مصرف برق بالغ بر ۶۶ هزار مگاوات بوده است، لذا ناترازی بالغ بر ۱۰ هزار مگاوات در شبکه برق به وجود آمده است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: اقدامات صورت گرفته وزارت نیرو برای بهبود تراز برنامه مدیریت بار با احتساب صنایع ۴ الی ۶ هزار مگاوات بوده است، در نتیجه کمبود تولید، اعمال خاموشی‌هایی در حدود ۴ الی ۶ هزار مگاوات اعمال شده است.

وی افزود: در سال‌های اخیر صنعت برق کشورمان با چالش‌هایی از جمله برهم خوردن توازن عرضه و تقاضای برق به دلیل عدم توسعه تولید و افزایش شدت مصرف، مشکلات محیط کسب و کار برق، مباحث اقتصاد برق و برهم خوردن توازن مالی ناشی از قیمت گذاری دستوری و عدم پرداخت یارانه به تولید، مدیریت غیرمنسجم تولید و توزیع، تحریم و... مواجه بوده است که این مجموعه، چالش‌ها و زیرچالش‌های مربوط به آن کشور را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده و احتمال خاموشی‌های مستمر و ناگهانی را از امسال به بعد متصور ساخته است.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: عدم مدیریت صحیح تولید، توزیع و مصرف برق موجب بروز چالش‌های شدید امنیتی در ابعاد داخلی و بین المللی و تبدیل این فرصت گرانبهای تحریم ناپذیر به تهدید خواهد شد، لذا ضروری است تا تمهیدات لازم را راهکار‌های سیاستی و عملیاتی متناسب منظور گردد. در صورت عدم توجه و تداوم وضع موجود در زمینه تولید و مصرف برق، قطعی برق به صورت مکرر و با زمان طولانی‌تر حتی در فصل زمستان ادامه خواهد داشت.


محمد رشیدی طرح توسعه و مانع زدایی‌ها از صنعت برق را پس از گزارش کمیسیون انرژی درخصوص خاموشی‌های اخیر و مانع زدایی از صنعت برق کشور با امضای ۵۰ نفر از نمایندگان مجلس اعلام وصول کرد.

لازم به ذکر است هیات رئیسه مجلس خطاب به نمایندگان اعلام کرد از لحظه اعلام وصول این طرح تا ۴۸ ساعت آینده نمایندگان مجاز به ثبت پیشنهادات خود هستند.


محمدحسن آصفری در تذکری شفاهی با بیان اینکه مشکلات کشور با گزارشاتی که اینچنین در صحن مجلس قرائت شده و مسئولی از دولت برای پاسخگویی حاضر نمی‌شود، حل نخواهد شد، عنوان کرد: مشکل آب و برق نیازمند پاسخگویی مسئولان کشور است.

نماینده مردم اراک و خنداب در مجلس یازدهم با بیان اینکه ۸۳ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های نصب شده در کشور است، عنوان کرد: باید ریشه یابی شود که مشکل اصلی آب و برق کجاست؟ آیا واقعا مشکل ما کمبود آب و برق است یا مشکل اصلی در بی برنامگی است؟

وی با یادآوری اینکه ۱۵ روز قبل به صورت سرزده از مرکز فرماندهی صنعت برق کشور، بازدیدی داشتم، گفت: ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور نیز بالغ بر ۴۰۰ مگاوات است. این در حالی است که حداکثر نیاز کشور در اوج مصرف ۵۸ هزار مگاوات است، در حالی که ظرفیت نیروگاه‌های نصب شده در کشور ۸۳ هزار مگاوات است.

آصفری ادامه داد: میانگین قدرت عملی نیروگاه‌ها ۶۸ هزار مگاوات است و در این شرایط فقط ۱۴ هزار مگاوات کمبود احساس می‌شود. این چه وضعیتی است که برای آبادی یک طرف، طرف دیگر را خراب می‌کنید؟

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: از روزی که قطعی برق در کشور شایع شد، قیمت سیمان از کیسه‌ای ۱۵ هزار تومان به ۷۰ هزار تومان افزایش یافت و قیمت فولاد نیز به چند برابر افزایش پیدا کرد، چرا دولت و دستگاه قضایی نباید به این موضوع ورود کنند؟

وی تصریح کرد: آیا ظرفیت کارخانه‌های سیمان یا فولاد برای ذخیره سازی تولیدات خود فاقد هرگونه انبار بوده اند که یک شبه قیمتشان به این میزان افزایش می‌یابد. خروجی جلسه امروز در صحن چه چیزی خواهد بود؟ باید اقدام ماده ۲۳۴ صورت گیرد و گزارش این مهم به قوه قضائیه ارسال شود.


محمدباقر قالیباف در جریان بررسی گزارش کمیسیون انرژی مجلس در خصوص خاموشی‌ها و مانع‌زدایی از صنعت برق گفت: موضوع خشکسالی و عدم بارندگی در کل منطقه و جهان وجود دارد، این مشکل در برخی استان‌ها کمی بیشتر و در برخی دیگر کمتر است. برای حل این مشکل باید همه دست به دست دهیم تا حل و فصل شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: با تصمیمات گرفته شده درباره قطع برق صنعت، مشکل برق در بخش خانگی حل شد، اما در حوزه صنعت با قطع برق، مشکلاتی در تولید سیمان و میلگرد ایجاد کرد که با تدبیر و اختصاص برق شبانه، آن مشکلات تا حدودی برطرف شد.

وی بیان کرد: باید به سمت سیاست‌گذاری و سرمایه‌گذاری درست برویم، قوانینی که بتواند زیرساخت‌های کشور در بخش برق و انرژی‌های تجدیدپذیر را احیاء کند، در این مسیر باید بر زیرساخت، انتقال و مدیریت هدر رفت برق توجه کنیم، مجلس با تصمیم گیری در بودجه سال ۱۴۰۰ که در ۴۰ سال اخیر بی نظیر بود، ایجاد فرصت برای سرمایه گذاری در صنعت ها، عدالت در مصرف برق و قیمت گذاری و هدایت درآمد به سمت سرمایه‌گذاری درحوزه برق را رقم زد.

قالیباف گفت: باید بپذیریم در برخی استان‌ها فشار‌ها بیشتر است، دولت هم تدبیر می‌کند و پیگیری هم در این خصوص شد. در استان خوزستان نیز در آخرین هماهنگی‌های صورت گرفته بیش از ۱۵۰ مترمکعب آب در ثانیه از سد کرخه و دز برای حل مشکل کشاورزی و منطقه هور رها می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: ان شاالله با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری دقیق‌تر در زیرساخت‌ها، مشکلات را حل و فصل کنیم.


غلامرضا نوری قزلجه در تشریح این نشست فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی موضوع قطعی آب و برق را یکی از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در این نشست عنوان کرد و گفت: گزارش‌های مختلفی از نقاط مختلف کشور رسید که حاکی از مشکلات آب در مناطق زیاد است که البته به دلایل مختلف اعم از خشکسالی و مصرف غیربهینه آن بوده است.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در خصوص مشکلات حوزه برق نیز علیرغم اینکه مسائل برق خانگی برطرف شد، اما همچنان صنعت و تولید برای تأمین برق خود با مشکل مواجه هستند که نیازمند توجه بیشتر، سرمایه گذاری‌های کلان و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر مثل باد و خورشید هستیم.


محمد رشیدی در این نشست علنی "طرح توسعه ظرفیت‌های تولید و مدیریت مصرف برق کشور" را جزو طرح‌ها و لوایح اعلام وصول شده قرائت کرد.


محمدرضا پور ابراهیمی داورانی از تدوین گزارش ماده ۲۳۴ قانون آئین نامه داخلی مجلس درباره تخلفات وزارت نیرو خبر داد و گفت: با توجه به اتفاقاتی که در ماه‌های اخیر در حوزه برق رخ داد و موجب قطعی برق و کمبود میزان برق تولیدی نسبت به مصرف خانگی و صنعتی شد و همچنین گزارش‌های متعدد ارائه شده از سوی بخش خصوصی که بیش از ۵۰ درصد برق کشور را تامین می‌کنند، کمیسیون اقتصادی مجلس گزارش ماده ۲۳۴ آیین‌نامه قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی را تدوین و در دستور کار قرار داد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این گزارش درباره تخلقات وزارت نیرو در سال‌های اخیر مبنی بر عدم اجرای احکام قانون برنامه ششم توسعه و سایر قوانین است، قیمت‌گذاری دستوری، عدم صدور مجوز‌های صادراتی برای بخش خصوصی، پرداخت نکردن تعهدات نیروگاه‌های بخش خصوصی کشور و را از جمله این تخلفات دانست.

وی افزود: گزارش ماده ۲۳۴ قانون آئین نامه داخلی مجلس درباره تخلفات وزارت نیرو پس از بررسی و تصویب در کمیسیون اقتصادی، برای تصویب به صحن علنی مجلس ارسال می‌شود که در صورت موافقت نمایندگان با این گزارش پروند تخلفات وزارت نیرو به دستگاه قضایی ارسال خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به سوء مدیریت، عدم اجرای قوانین و مقررات و عدم توازن در تولید برق در وزارت نیرو، اضافه کرد: براساس گزارشات رسیده، دولت بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان به نیروگاه‌های بخش خصوصی بدهکار است که مدت‌هاست پرداخت نشده، با تداوم این روند امکان ادامه فعالیت بخش خصوصی در حوزه تولید برق امکان پذیر نیست.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس قیمت‌گذاری دستوری را دیگر مشکل موجود در این حوزه دانست و ادامه داد: وزارت نیرو براساس روش‌های خارج از ضوابط قانونی نسبت به این موضوع اقدام کرده است، در واقع قیمت برق خریداری‌شده از نیروگاه‌های بخش خصوصی از بهای تمام شده آن‌ها کمتر است.

پورابراهیمی تصریح کرد: همچنین تخلف در اجرای مفاد قرارداد‌های صادراتی بخش خصوصی یکی دیگر از مشکلات موجود در این زمینه است، بخش خصوصی در این حوزه از منابع صندوق توسعه ملی تامین مالی کردند و از آنجا که منابع این صندوق ارزی است، تعهدات آن‌ها نیز باید به صورت ارزی پرداخت شود اگر وزارت نیرو امکان صادرات برق را برای بخش خصوصی را فراهم نکند، امکان بازپرداخت تعهدات ارزی به دلیل عدم صدور عدم صادرات فراهم نخواهد شد.


عبدالرضا مصری خطاب به امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: به دلیل قطع برق صنایع سیمان و فولاد، قیمت‌های مصوب هیچ تغییر نداشته است، اما بازار دلالی قیمت این مصالح را افزایش می‌دهد، لذا خواهشمندم موضوع مذکور را در دولت مطرح کرده تا وزارت صمت و سازمان تعزیرات حکومتی با دلالی برخورد کنند.

وی با اشاره به لزوم جبران خسارت کارخانه‌های صنایع سیمان و فولاد بیان کرد: کارخانه‌ها باید سر موعد حقوق کارمندان، بیمه تامین اجتماعی و هزینه‌های دیگر را پرداخت کنند. حال که دولت تصمیم به قطعی برق صنایع گرفته، حتما برای جبران خسارت آن‌ها نیز فکری داشته باشد، چرا که این صنایع باید هزینه‌های خود را در حالی پرداخت کنند که اجازه تولید ندارند.


سید جواد حسینی کیا در تذکر شفاهی عنوان کرد: رها شدگی بازار توسط دولت در روز‌های پایانی داد مردم را درآورده است. آقای روحانی رهاشدگی بازار از مرغ و گوشت گرفته تا سیمان و فولاد نشان از بی توجهی دولت به ملت است و اعتماد به برجامی که دستاورد آن هیچ بوده است، لذا به مردم برسید، چرا که در شرایط بد معیشتی قرار گرفته اند.

نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس یازدهم ادامه داد: وزرای کشور و جهاد کشاورزی؛ بحران بی آبی و خشکسالی داد کشاورزان منطقه سنقر و کلیایی را درآورده است و مردم را به خاک سیاه نشانده، ستاد بحران به صورت فوری خسارات را جبران کند.

وی اظهار داشت: وزارتخانه‌های نیرو و صمت به دلیل بی تدبیری عامل اصلی گرانی سیمان و فولاد هستند و با دستان خودمان بازار سیمان و فولاد را به مافیا‌ها داده ایم. امروز وظیفه دولت، دستگاه‌های اطلاعاتی و قوه قضائیه این است که به موضوع ورود کنند، چرا که مردم بیش از این طاقت گرانی‌های افسارگسیخته را ندارند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از وزارت کشور می‌خواهیم اجازه خروج سیمان از استان کرمانشاه را ندهد، چرا که این کالا در استان نایاب شده است. همچنین وزارت نیرو در احداث نیروگاه و تکمیل پروژه‌های تولید برق کشور کوتاهی کرده اند، وزارت نیرو به مردم پاسخ دهد چرا کوتاهی کرده تا امروز دچار بحران بی برقی شده ایم.


شهباز حسن پوربیگلری در نشست علنی صبح امروز (یکشنبه، ۲۷ تیرماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود، خطاب به رئیس جمهور منتخب و همکاران وی در آینده، با ابراز امیدواری از حل مشکلات اساسی کشور توسط تیم جدید دولت، گفت: آیت الله رئیسی دولت خود را دولتی مستقل و مردمی دانسته از این رو امیدواریم هیچ گروه، جناح و فردی دنبال باج خواهی و سهم خواهی نباشد و اجازه دهند مسائل و مشکلات اساسی مردم به ویژه در حوزه معیشت، مسکن، بیکاری جوانان تحصیلکرده و تولید برطرف شود.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به یکی از مشکلات حوزه تولید اظهار داشت: کمبود برق تولید را با مشکل مواجه کرده که امیدواریم دولت آینده بتواند مسائل و مشکلات اساسی کشور را حل کند.

وی خطاب به مصری رئیس جلسه امروز صحن علنی گفت: امروز با قطعی برق بیش از ۸۰ کارخانه سیمان و فولاد در کشور روبرو هستیم که سیمان را در این استان نایاب و قیمت مقاطع فولادی را لجام گسیخته کرده که باعث نگرانی مردم شده است؛ کجای دنیا چنین وضعیتی است که در زمستان و تابستان بخشی از صنایع به دلیل نبود برق تعطیل باشد.

عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس در پاسخ به بخشی از نطق نماینده سیرجان با اشاره به افزایش قیمت در بازار دلالی فولاد و سیمان گفت: دولت به این موضوع ورود کند و مسئولان وزارت صمت و تعزیرات حکومتی با بحث دلالی برخورد کنند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه درباره خسارت صنایع سیمان و فولاد عنوان کرد: صاحبان این صنایع باید سر ماه حقوق کارگران خود را پرداخت کنند پس دولت که تصمیم به قطع برق صنایع گرفته حتما برای جبران خسارت نیز تدبیری بیاندیشد چرا که حقوق کارگران، حق تأمین اجتماعی و سایر حقوق پرداختی را باید از سوی این صنایع که اجازه تولید هم ندارند، پرداخت شود.

منبع: خانه ملت
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
0
2
ابتدا حراست وزارت نیرو که مرجع امنیتی به حساب می آید و میبایست این گونه رخدادها را قبل از ایجاد پیش بینی و از قبل به مراجع ذیصلاح با تهیه بولتن های به روز اعلام نماید ، بازخواست نماید چرا که پیشگیری همیشه بهتر بوده ، در نتیجه همه ی نفرات حراست از رییس مرکز تا شرکتهای مادرتخصصی باید بازخواست و توبیخ گردیده و همه آنها در اولین فرصت ممکن جابجا و افراد شایسته و بلد کار جایگزین گردند. در طول این چند سال که اردکانیان اصلاح طلب ، دست نشانده ... در منصب وزارت نیرو نشسته و ... عنان کار از دستان حراست رفته و وزارت نیرو به سمت بی ثباتی و باعث ایجاد نارضایتی مردمی گردیده است.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار