کد خبر: ۴۷۲۲۸
تاریخ انتشار : ۰۸:۵۴ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۰
مشکل قطعی برق، صنایع ایران را با چالش جدی روبرو کرده است، بر اساس قانون عرضه و تقاضای برق باید در بورس انرژی تعیین قیمت شود، اما قیمت گذاری به شکل دستوری و خارج از بورس انجام می‌شود، بسیاری از کارشناسان راهکار رهایی مشکلات صنایع را عرضه برق در بورس عنوان می‌کنند.
به گزارش برق نیوز، علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی اظهار کرد: از ابتدای سال تا ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ ارزش معاملات در بورس انرژی ۴۱ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مشابه سال پیش ۵ درصد رشد داشت. ارزش معاملات امسال برق در بورس انرژی بیش از ۲۶۰ میلیارد تومان بود که نسبت به دوره مشابه قبل از لحاظ ارزشی ۹۰ درصد و از نظر حجم ۵۸ درصد رشد داشته است که اگر همراهی انجام شود و فعالیت‌های وزارت نیرو بر اساس قانون انجام شود، حجم و ارزش معاملات در بورس انرژی افزایش خواهد داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا تمامی برق تولیدی کشور در بورس انرژی معامله نمی‌شود، بیان کرد: بر اساس نص صریح قانون (قانون توسعه ابزار‌ها و نهاد‌های مالی و برنامه ششم توسعه) باید برق در بورس عرضه شود، اما وزارت نیرو در اجرای این قوانین کوتاهی می‌کند.

وزارت نیرو در سه نقش اصلی یک تراژدی

وی دلیل این موضوع را ساختار تولید و فروش برق عنوان کرد و گفت: توانیر به عنوان بازوی عملیاتی وزارت نیرو، همچنان که خریدار و فروشنده برق است، سیاست گذار برق است. وقتی همه نقش‌ها را به یک سازمان می‌دهیم، ساز و کار رقابتی عرضه و تقاضا دچار مشکل می‌شود.

مدیرعامل بورس انرژی بیان کرد: بر اساس قانون، مراکزی که بیش از ۵ مگاوات در روز برق مصرف می‌کنند باید از بورس انرژی برق خود را تامین کنند، اما وزارت نیرو به شکل مستقیم با این شرکت‌ها برای تامین برق قرارداد امضاء می‌کند.

انرژی، پیشران اقتصاد است

وی با بیان اینکه انرژی پیشران اقتصاد است و در کشور‌هایی که به دنبال توسعه هستند، بورس انرژی فعالی دارند، گفت: خرید و فروش برق در بورس انرژی راهکاری است که در تمام کشور‌های صنعتی اجرایی می‌شود. ساختار معاملات برق ایران باید مورد بازنگری قرار گیرد، تا بتوان مشکل برق را با حضور بخش خصوصی حل کرد.
 
منبع: صدای بورس
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Australia
|
۲۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
0
2
جناب آقای دکتر نقوی؛ در خصوص توسعه بورس همانگونه که مستحضرید از نظر قانونی آنچه برای توسعه بورس انرژی در بخش برق لازم بود انجام شده است. الزام به معامله و خرید برق مشترکین بالای ۵مگاوات در بورس و در صورت عدم خرید نقره داغ با قیمت های حداکثر بازار عمده فروشی برق!!!
اما سوال اینجاست که چرا باز هم مشترکین علاقه ای به معامله در بورس نداشته و یا از طریق معاملات دوجانبه برق خود را تامین می کنند و یا هنوز تامین برق خود را با قیمت های بازار برق ترجیح می دهند!!
آقای نقوی شما برای توسعه بورس انرژی به جای جلسات مستمر با نیروگاه ها بهتر نبود با مشترکین بزرگ برق جلسه بگذارید و دلایل عدم رغبت ایشان به معامله در بورس انرژی را جویا شوید. البته شاید شما هم مانند مدیرعامل قبلی بورس انرژی از حالا به فکر آینده خود و عضویت در هییت مدیره و یا مدیرعاملی شرکت ها و هلدینگ های نیروگاهی هستید؟؟!!!
آقای نقوی بزرگوار، مدیرعامل محترم بورس انرژی ایران ؛ بورس قرار بود بر اساس قانون برنامه ششم توسعه کشور ، قیمت برق را به صورت رقابتی تعیین و مشخص نماید. شما و همکاران محترمتان که عالمان علم اقتصاد و قیمت گذاری برق هستید آیا تاکنون از خود پرسیده اید قیمت تمام شده یک کیلووات برق تولیدی نیروگاه چند ریال است؟؟؟
آیا هدف قانون گذار از تعیین بورس انرژی به عنوان نهاد تعیین کننده قیمت برق پاسخ به همین سوال نبوده است؟ قیمت یک کیلووات برق تولیدی نیروگاه حرارتی که هزینه های سرمایه گذاری خود را از طریق قرارداد خرید تضمینی برق (ECA) در کمتر از ۵سال دریافت کرده و جهت تبدیل انرژی و تولید برق سوخت گاز ۱۰۰ریالی به ازای هر مترمکعب(یعنی قیمت حدوداً رایگان با توجه به ۳۰ یا۲۵ ریال به ازای هر کیلووات برق تولیدی نیروگاه) دریافت می کند و با توجه به هزینه های استاندارد تعمیرات و نگهداری و بهره برداری چند ریال می باشد؟
دلیل جدا بودن تالار معاملات عمده فروشی برق و مصرف کنندگان بزرگ چیست؟ مگر قیمت برق تولیدی نیروگاه برای انواع مشترکین متفاوت است و یا کیفیت برق معامله شده در تالارها با هم تفاوتی دارد؟؟!!!
جناب آقای نقوی ، اطمینان دارم حضرتعالی به خوبی می دانید شرکت توانیر اشکال عدم توسعه بورس انرژی و یا اشکالات صنعت برق نمی باشد و آنچه صنعت برق را به این فلاکت انداخته و موجب مخاطرات بزرگ برای کشور و زحمت و عذاب مردم ایران اسلامی شده مجموعه مقررات ، قوانین و قراردادهایی است که تحت عنوان بازار برق توسط مافیای نیروگاهی دیکته و اجرا گردیده تا منافع عده ای محدود را تامین نماید. پس اینکه امروز توانیر هدف اصلی مافیای نیروگاهی قرار گرفته تا همه مشکلات صنعت را به این شرکت منتصب نمایند فقط به این دلیل است که متخصصان این شرکت را تنها سد خود بر سر راه رسیدن به سود های سرشار و مکیدن خون مردم مظلوم این کشور می دانند که در این سالها مانع اجرای مقررات و قوانین عجیب و غریب تهیه شده در اتاق های فکر مافیای نیروگاهی ( بخوانید نقشه های تهیه شده) گردیده است.
آقای نقوی عزیز ؛ مشفقانه حضور حضرتعالی عارضم اگر نیت و قصد شما تلاش برای اعتلای صنعت و اقتصاد کشور است ، اشتباهی که وزارت نیرو و هییت تنظیم بازار برق ایران از طریق تدوین قوانین با مشارکت تنها تولیدکنندگان برق(البته قسمت مضحک و صد البته دردناک آن عضویت مدیران عامل نیروگاه و اعضای سندیکای تولیدکنندگان برق به عنوان عضو اصلی هییت تنظیم بازار برق برای تدوین قوانین بازار برق که آثار سوء آن امروز کاملا در صنعت برق و اقتصاد کشور مشهود است) بوده را تکرار نفرمایید و تلاش فرمایید با مشارکت کلیه ذینفعان (تولیدکنندگان برق شامل نیروگاه های خصوصی دولتی و حتی تولید کنندگان مقیاس کوچک و … ، خریداران برق شامل شرکت های برق منطقه ای ،توزیع برق ، خرده فروشان و همچنین مشترک بزرگ صنعت برق) و همچنین صاحبنظران صنعت برق و اقتصاد کشور در جهت تدوین مقررات و توسعه بخش برق بورس انرژی گام بردارید.
امید تلاش ها و اقدامات تخصصی و متعهدانه شما و همکارانتان در بورس انرژی در سایه حمایت ها و تدابیر دولت فساد ستیز جناب آقای دکتر رئیسی ؛ زمینه ساز اصلاحات لازم در بازار عمده فروشی برق و برچیدن مقررات پیچیده ، ناکارآمد و غیرشفاف گردیده و حکومت مافیای نیروگاهی صنعت برق را پایان بخشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
دو کلمه حرف حساب بود.
امیدوارم بورس انرژی، هطات تنظیم و‌... به این سوالات پاسخ قانع کننده ای داشته باشه،
ای کاش اقای محرابیان این مطلب رو بخونه
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار