کد خبر: ۴۷۲۴۸
تاریخ انتشار : ۱۰:۳۴ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۰
سخنگوی سازمان ساتبا گفت: صادرات برق تجدیدپذیر در این شرایط می‌تواند کمک حال شبکه برق کشور بیاید، اما توانیر گلوگاه بزرگ صادرات است و از صدور مجوز صادرات برق تجدیدپذیر سرباز می‌زند.
محمدنژاد سیگارودی با اشاره به افزایش خرید تضمینی برق تجدیدپذیر گفت: امسال بالغ بر ۴۰ درصد افزایش خرید تضمینی برق تجدید پذیر در کشور داشته ایم. در سال ۹۸ حدود ۳۰ درصد افزایش خرید برق تجدید پذیر در کشور صورت گرفت، ولی متاسفانه سال گذشته به دلیل نوسانات ارز و عدم تولید افزایش خریدی نداشته ایم.

وی در ادامه در خصوص صادرات برق تجدید پذیر تصریح کرد: صادرات برق گلوگاه بزرگی برای کشور است، ولی متاسفانه عدم توجه به سرمایه گذاری توسط بخشی از نهاد‌ها مانند توانیر غیر قابل توجیه است چرا که در وزارت نیرو با وجود توجه به افزایش خرید برق تجدید پذیر عدم ناهماهنگی زیادی میان دستگاه‌های زیربط وجود دارد.

سیگارودی افزود: متاسفانه این عدم ناهماهنگی نمی‌تواند کار را به جا‌های بزرگی برساند چرا که وزیر نیرو ابلاغ می‌کند، ولی دستگاه‌های ذیربط انجام نمی‌دهند.

او گفت: صادرات برق تجدیدپذیر در این شرایط می‌تواند کمک حال شبکه برق کشور بیاید، اما توانیر گلوگاه بزرگ صادرات است و از صدور مجوز صادرات برق تجدیدپذیر سرباز می‌زند.

سخنگوی سازمان ساتبا اضافه کرد: سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق شاید در صنعت یکی از مجموعه‌هایی بوده است که در مقایسه با سایر ارگان‌های صنعت برق به مجموعه فعالان حوزه تجدیدپذیر دیرتر پیوسته است، اما همواره در تلاش بوده تا نقش خود را هرچه بهتر ایفا کند.

سیگارودی ادامه داد: مجموع ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر حدود ۳۳۲ مگاوات بوده است که این ظرفیت در تیرماه سال ۱۴۰۰ به ۹۰۳ مگاوات رسیده، یعنی رشدی معادل ۱۷۱ درصد را داشته است و البته این روند در حوزه انرژی خورشیدی سرعت بیشتری به خود گرفته و بیش از سایر اشکال انرژی تجدیدپذیر پیشرفت کرده است.

او بیشترین میزان نصب‌شده نیروگاه‌های تجدیدپذیر در سال ۱۳۹۵ را متعلق به نیروگاه‌های بادی با ظرفیت ۱۹۱ مگاوات دانست و افزود: این عدد اکنون به ۳۰۹ مگاوات رسیده است.

سخنگوی سازمان ساتبا از رشد ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی از ۳۰ مگاوات به ۳۸۴ مگاوات خبر داد و افزود: با توجه به شرایط کشور ما از پتانسیل انرژی خورشیدی بهتر از پتانسیل سایر منابع انرژی تجدیدپذیر استفاده کرده‌ایم.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار