کد خبر: ۴۷۳۱۶
تاریخ انتشار : ۰۹:۱۹ - ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
دراسترالیا برای اولین بار تولید برق با استفاده از انرژی خورشیدی از سوخت فسیلی پیشی گرفته است؛ با این حال کارشناسان می‌گویند این کشور هنوز مسیری طولانی تا به اوج رسیدن استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر در پیش دارد.
به گزارش برق نیوز، روزنامه گاردین نوشت: بازار برق ملی در استرالیا یکشنبه این هفته به نقطه عطف جدیدی دست یافت. در این بازار برای اولین بار در دو دهه گذشته، تولید برق با استفاده از پنل‌های خورشیدی از تولید انرژی حاصل از سوخت زغال سنگ پیشی گرفت.

دایلان مک کانل محقق دانشکده آب و هوا و انرژی در دانشگاه ملبورن در این زمینه گفت، انرژی تجدید پذیر در یک مقطع زمانی کوتاه ۵۷ درصد از تولید برق ملی این کشور را تشکیل داده است.

وی با این حال گفت هنوز کشورش تا رسیدن به نقطه اوج استفاده از انرژی تجدید پذیر فاصله دارد.

برخلاف تولیدکنندگان خورشیدی و بادی، تولیدکنندگان زغال سنگ به ویژه هنگامی که قیمت‌ها منفی می‌شوند آسیب می‌بینند. هزینه‌های مربوط به تعطیلی و راه اندازی مجدد ژنراتور‌های زغال سنگ بسیار زیاد است، به این معنی که اپراتور‌ها حتی در صورت ضرر نیز به کار خود ادامه می‌دهند.

انرژی خورشیدی یک منبع اساسی از انرژی تجدیدپذیر است و بسته به نحوه جذب و توزیع انرژی خورشیدی یا تبدیل آن به برق خورشیدی، فناوری‌های آن به دو دسته خورشیدی غیرفعال و خورشیدی فعال تقسیم می‌شوند. تکنیک‌های خورشیدی فعال شامل استفاده از سیستم‌های فتوولتائیک، انرژی خورشیدی متمرکز و گرمایش آب خورشیدی برای مهار انرژی است. تکنیک‌های غیرفعال خورشیدی شامل جهت‌دهی ساختمان به سمت خورشید، انتخاب موادی با جرم حرارتی مطلوب یا دارای خصوصیات پراکندگی نور و طراحی فضا‌هایی است که به‌طور طبیعی هوا را به گردش درمی‌آورند.

مقدار زیاد انرژی خورشیدی موجود، آن را به یک منبع الکتریسیته بسیار جذاب تبدیل کرده‌است.

در سال ۲۰۱۱، آژانس بین‌المللی انرژی بیان کرد: «توسعه فناوری‌های انرژی خورشیدی مقرون به صرفه، پایان‌ناپذیر و تمیز دارای مزایای طولانی مدت خواهد بود. این امر از طریق اعتماد به یک منبع بومی، پایان‌ناپذیر و عمدتاً مستقل از واردات، امنیت انرژی کشور‌ها را افزایش داده، باعث افزایش پایداری، کاهش آلودگی، کاهش هزینه‌های مربوط به جلوگیری از گرمایش زمین و پایین نگه داشتن قیمت سوخت‌های فسیلی می‌شود. این مزایا جهانی هستند. از این رو هزینه‌های اضافی مشوق‌های استقرار زودهنگام باید برای یادگیری سرمایه‌گذاری‌ها در نظر گرفته شود؛ آن‌ها باید هوشمندانه هزینه شوند و باید به‌طور گسترده به اشتراک گذاشته شوند».
منبع: ایرنا
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار