کد خبر: ۴۷۳۴۲
تاریخ انتشار : ۰۸:۴۱ - ۰۷ شهريور ۱۴۰۰
بر اساس تحقیقات جدید اتاق فکر لندنی اِمبر، میزان آلایندگی کربنی ایجاد شده از بخش تولید برق جهان از سطح قبل از پاندمی خود بالاتر رفته و در نیمه اول ۲۰۲۱ به بالاترین سطح تاریخ رسیده است.
به گزارش برق نیوز، اندیشکده اقلیم و انرژی "امبر" در گزارشی اعلام کرد انتشار دی اکسید کربن صنعت برق در سطح جهانی در نیمه اول سال ۲۰۲۱ پنج درصد بالاتر از نیمه اول سال ۲۰۱۹ بود که هنوز پاندمی کووید ۱۹ اتفاق نیافتاده بود. تقاضا برای برق در سطح جهانی به میزان پنج درصد رشد کرد. اوایل سال گذشته تقاضا برای برق سه درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ بود و آلایندگی هفت درصد کاهش پیدا کرده بود، اما این کاهش به دلیل قرنطینه در تقریبا همه اقتصاد‌های جهان بود.

طبق گزارش این اندیشکده، هیچ کشوری در جهان به احیای سبز صنعت برق خود دست پیدا نکرده است. آمریکا، اتحادیه اروپا و ژاپن سال گذشته شاهد انتشار کمتر دی اکسید کربن از سوی صنعت برق در مقایسه با سطح پیش از شیوع ویروس کرونا بودند و نیروی بادی و خورشیدی جای زغال سنگ را گرفت، اما این اتفاق در فضای رشد سرکوب شده تقاضا روی داد.

دیو جونز، سرپرست برنامه جهانی "امبر" در بیانیه‌ای گفت: رشد دوباره آلایندگی در سال ۲۰۲۱ باید زنگ خطر را در سراسر جهان به صدا در بیاورد. افزایش انتشار دی اکسید کربن علامت خطر بزرگی است که جهان از مسیر کنترل گرمایش منحرف شده است. طبق این گزارش تا انتهای ۲۰۲۰ همچنان ۶۱ درصد انرژی الکتریکی جهان از سوخت‌های فسیلی تأمین می‌شود.

سال گذشته ۵ کشور عضو جی ۲۰ بیش از ۷۵ درصد انرژی الکتریکی خود را از سوخت‌های فسیلی تأمین کرده‌اند؛ عربستان سعودی ۱۰۰ درصد، آفریقای جنوبی ۸۹ درصد، اندونزی ۸۳ درصد، مکزیک ۷۵ درصد و استرالیا ۷۵ درصد. با اینکه تولید زغال‌سنگ در سال گذشته ۴ درصد سقوط کرده و این تا به حال سابقه نداشته است، اما در بازه ۲۰۱۹-۲۰۲۰ بیش از ۴۳ درصد از کل تقاضای اضافی انرژی با زغال‌سنگ تأمین شده است. در حال حاضر آسیا ۷۷ درصد از برق زغال‌سنگی جهان را تولید می‌کند و در این میان چین به تنهایی ۵۳ درصد را به عهده گرفته است.
 
بر اساس گزارش اویل پرایس، آژانس بین المللی انرژی اوایل سال میلادی جاری پیش بینی کرد انتشار دی اکسید کربن مربوط به انرژی جهانی امسال دومین افزایش بزرگ را در تاریخ تجربه خواهد کرد که تحت تاثیر افزایش دوباره استفاده از زغال سنگ در بخش نیرو خواهد بود. فاتح بیرول، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اظهار کرده بود این هشدار جدی است که احیای اقتصادی از تبعات بحران کووید ۱۹ در حال حاضر برای اقلیم ما پایدار نیست.
 
منبع: ایسنا و اقتصاد برتر
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار