کد خبر: ۴۷۴۲۷
تاریخ انتشار : ۱۴:۵۲ - ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
محسن بختیار؛
معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت نیرو گفت: با توجه به خسارت‌های وارد شده به صنعت فولاد، تصمیم بر این شد که ظرفیت ۱۰ هزار و ۵۳۶ مگاوات برای تولید برق با کمک ظرفیت فولادسازان داشته باشیم و در نخستین فرصت تفاهم‌نامه آن به امضا برسد.

۱۰۵۳۶ مگاوات ظرفیت تولید برق در انتظار امضای تفاهمنامه با صنعت فولاد

به گزارش برق نیوز، «محسن بختیار» افزود: وزارت نیرو مصمم به حمایت از صنایع به‌ویژه فولادسازی‌ها برای ساخت نیروگاه است. 

وی ادامه‌داد: در برنامه وزارت نیرو نیز افزایش برق به میزان ۱۰ هزار مگاوات پیش‌بینی شده و وزارت نیرو هم حمایت‌های لازم را از فولادسازان خواهد داشت؛ به این شکل که همکاری و پیگیری برای سهیمه سوخت نیروگاهی وجود دارد و احداث نیروگاه‌ها که نیازمند زیرساخت است، پشتیبانی خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت نیرو گفت: این وزارتخانه متعهد خواهد شد برق این صنایع قطع نشود و اجازه ترانزیت برق نیز فراهم خواهد بود و سوخت گاز با تعرفه سوخت نیروگاهی به آن‌ها ارائه شود.

بختیار ادامه‌داد: رویکرد وزارت نیرو این است که واحد‌های مولد از حداکثر ظرفیت برای تولید برخوردار باشند تا هم ارزآوری داشته و هم مشکلات صنعت فولاد را برای تامین برق برطرف شود.

این مقام مسوول بیان‌داشت: در این سمینار دیدگاه و نظراتی که مدنظر مدیران فولادی است را می‌شنویم تا برای رفع مشکلات، از آن‌ها استفاده کنیم.

وی درخصوص شاخص‌های صنعت برق گفت: پس از انقلاب اسلامی شاخص‌های صنعت برق از رشد خوبی برخوردار بوده و تولید برق ۲۰ برابر، بار شبکه در زمان پیک ۱۹ برابر و طول خطوط برق ۱۲ برابر شده است.

وی افزود: عمده ظرفیت نصب شده نیروگاهی یعنی حدود ۸۰ درصد توسط نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی و ۲۰ درصد از نیروگاه‌های تجدیدپذیر و برق‌آبی و ... تامین می‌شود، بنابراین ما نیاز بالا به سوخت فسیلی داریم، زیرا نیروگاه‌ها وابسته به سوخت فسیلی هستند.

بخش عمده‌ای از ظرفیت تولید در اختیار بخش خصوصی است

بختیار ادامه‌داد: در حال حاضر ۲۰ هزار مگاوات به ظرفیت نصب شده نیروگاهی اضافه شده که حرارتی است و بخش عمده‌ای از آن توسط بخش خصوصی وارد مدار شده است.

وی توضیح‌داد: در واقع سالیانه ظرفیتی حدود ۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات وارد مدار می‌شود که سرمایه‌گذاری بخش عمده‌ای از آن توسط بخش خصوصی است.

این مسوول بر نقش بخش خصوصی در صنعت برق تاکید کرد و گفت: اکنون بیش از ۶۰ درصد از ظرفیت نصب شده توسط بخش خصوصی انجام شده و در سال‌های گذشته این روند ادامه‌دار بوده است، همچنین به‌طور متوسط ۷۰ درصد نیروگاه‌ها توسط بخش خصوصی وارد مدار شده و اگر این روند تداوم یابد کمتر از ۲۰ درصد در اختیار دولت باقی خواهد ماند.

افزایش ۲۰ درصدی مصرف برق در ۳ ماهه امسال

به گفته بختیار، پارسال با چالش انرژی مواجه شدیم و ظرفیت‌های موجود کشور را برای گاز گسترش دادیم، اما همچنان این مشکل پابرجاست و اولویت اصلی این است که نیروگاه گازی را به سیکل‌ترکیبی تبدیل کنیم که تولید به میزان هفت‌هزار و ۵۰۰ مگاوات افزایش می‌یابد تا هزینه‌های تولید را کاهش دهد.

وی ادامه‌داد: امسال با مشکل کمبود برق مواجه شدیم و دلیل آن افزایش رشد بی‌سابقه مصرف برق در ابتدای سال بود، زیرا مصرف انرژی در سه ماهه نخست در سال‌های گذشته ۱.۸ درصد افزایش می‌یافت، اما امسال در این مدت با رشد شتابان ۲۰ درصدی مواجه شدیم که وزارت نیرو و صنعت برق را با چالش مواجه کرد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت نیرو تصریح‌کرد: در صنایع بزرگ نیز ۲۶ درصد یعنی به میزان یک‌هزار و ۵۰۰ مگاوات افزایش مصرف برق داشتیم، این موضوع دلایل متعددی داشت برای مثال برای استخراج رمزارز‌ها حدود ۲ هزارمگاوات برق مصرف می‌شد که بیش از این عدد هم پیش بینی می‌شود.

وی اضافه‌کرد: افزایش بی‌سابقه دما هم روی تولید و ظرفیت تولید اثرگذار بود، همچنین افزایش دما باعث شد ۲۴ هزارمگاوات از ظرفیت نصب شده را به مصارف سرمایشی اختصاص دهیم.

بختیار خاطرنشان‌کرد: خشکسالی هم پدیده نادری بود که نیروگاه‌های برق‌آبی را از مدار خارج کرد، خشکسالی سبب شد کشاورزان از آب زیرزمینی و الکتروپمپ‌ها بیشتر استفاده کنند و در نتیجه کاهش آب، نیروگاه اصفهان، نکا و همدان را با چالش و مشکل جدی مواجه کرد.

مطالبه ۵۸ هزار میلیارد تومانی صنعت برق

وی گفت: نرخ برقی که هم اکنون بر اساس مصوبات در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد به‌طور متوسط پس از انقلاب بر مبنای نرخ ارز همان سال در حال کاهش بوده و اکنون می‌توان گفت قیمت برق ما به چهار دهم سنت رسیده و ارزان‌ترین برق دنیاست؛ زیرا قیمت تکمیلی ۹۶ تومان بوده و قیمت تمام شده دفتری بدون سوخت ۲۱۵ تومان است که ۲ برابر قیمت تکمیلی فروش است.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت نیرو از مطالبه ۵۸ هزار میلیارد تومانی صنعت برق از از دولت تا پایان سال ۹۹ خبر داد.

وی اظهار داشت: یکی از اقدامات این است که وزارت نیرو موظف به خرید ۲۵ هزارمگاوات برق از نیروگاه‌های برق‌آبی و حرارتی بخش خصوصی شده و این موضوع به تصویب رسیده تا برای مدت هفت سال آن را انجام دهیم.

بختیار تاکیدکرد: وزارت نیرو مکلف است که متوسط بهای انرژی برق تحویلی به صنایع فولادی و کانی‌های فلزی و پتروشیمی را بر مبنی متوسط نرخ خرید انرژی برق قرار دهد.

تامین برق از طریق بورس انرژی

به گفته این مقام مسوول، می‌توان همه مشترکان بالای پنج مگاوات را مکلف کرد از طریق قرارداد یا بورس انرژی نیاز خود را تامین کنند و از جمله سیاست‌های وزارت نیرو این است که ابزار و سازوکار بورس انرژی را فعال کرده و زمینه را برای تامین برق فراهم کند.

وی با تاکید بر اینکه صنعت فولاد یکی از مهمترین صنایع کشور بوده و در رشد ارزش افزوده و اقتصادی کشور تاثیر فراوان دارد، افزود: ارزش افزوده بالای این بخش ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار بوده و در حوزه صنعت فولاد ۶ هزارمگاوات ظرفیت نیروگاهی دارند و سالیانه حدود ۲۰ میلیارد کیلووات ساعت مصرف می‌کنند.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت نیرو ادامه‌داد: سال گذشته محدودیت برای تولید فولاد انجام شد و یک هفته تا ۱۰ روز محدودیت حدود سه‌هزار میلیارد تومان ارزش محصولات کم و تولید انجام نشد.

منبع: ایرنا
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Canada
|
۰۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
0
0
جناب بختیار
می گن مدیر روابط عمومی توانیر ...
دیگه از زمین خواری توزیع استان تهران در لواناسانات بگذریم که همه درگیرن.
علی برکت الله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
0
0
چرا نمیرن اینا؟؟؟؟؟؟؟
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار