کد خبر: ۴۷۴۳۳
تاریخ انتشار : ۱۸:۴۳ - ۱۵ شهريور ۱۴۰۰
معاون طرح و برنامه وزارت صمت گفت: در حال حاضر در صنعت فولاد برای تحقق برنامه تولید ۵۵ میلیون تن تا افق ۱۴۰۴ پنج هزار مگاوات کمبود برق وجود دارد.

به گزارش برق نیوز، سعید زرندی با اشاره به این که صنعت فولاد در سال ۹۹ با شرایط خوبی مواجه بود، گفت: با وجود همه مشکلاتی که ما در کشور داشتیم، اما شرایط تولید فولاد با رشد قابل توجهی مواجه بود.

معاون طرح و برنامه وزارت صمت با اشاره به این که از ۱۰ هزار واحد آماده تولید در کشور بیش از ۵۰ درصد آن‌ها در شرایط تولید خوبی در سال ۹۹ قرار داشتند، گفت: ما در سال گذشته رشد نزدیک به هشت درصد را در صنعت تجربه کردیم که البته این اتفاق در ۲۷ محصول صنعتی از ۴۰ محصول منتخب بسیار قابل توجه بودند.

زرندی با بیان این که از ابتدای امسال برای ادامه روند رشد تولید هدف گذاری شده است، افزود: در بین صنایع مختلف، صنایع معدنی ایران را از موضوع تحریم‌های سنگین که بر کشور تحمیل شده بود عبور دادیم که البته در بین آن‌ها صنایع فولادی سهم ویژه‌ای داشتند.

وی با اشاره به این که ۱۲ درصد از ارزش افزوده کشور متعلق به فولاد است گفت: امروز در حوزه کنسانتره ۵۷ میلیون تن ظرفیت آماده وجود دارد که باید تا سال ۱۴۰۴ به ۸۲ میلیون تن برسد، در گندله سازی بیش از ۴۷ میلیون تن ظرفیت وجود دارد که باید به ۷۳ میلیون تن برسد همچنین هم اکنون در زمینه آهن اسفنجی نیز ۳۵ میلیون تن ظرفیت آماده وجود دارد که باید تا ۱۴۰۴ به ۴۶ میلیون تن برسد البته در زمینه فولاد خام نیز ما ۳۶ میلیون تن تولید داشتیم که باید تا سال ۱۴۰۴ به ۵۵ میلیون تن برسد.

معاون طرح و برنامه وزارت صمت با اشاره به این که ما سالانه در مصرف برق رشد ثابتی داشتیم افزود: البته اعداد وزارت نیرو نشان می‌دهد نرخ رشد از عدد پیش بینی شده بالاتر رفته است که این موضوع سبب کاهش تولید برق و افت جدی در صنعت شده است.

زرندی با بیان این که ما برای تامین برق نگران زمستان هستیم گفت: این شرایط نشان می‌دهد که ما باید در وزارت صنعت، معدن و تجارت تدابیر جدی را در نظر بگیریم اگرچه که ما در سند ۱۴۰۴ به دقت پیش بینی کردیم که هر بخش از صنعت به چه میزان آب، برق وگاز نیاز دارد.

وی با اشاره به این که پیش بینی‌های ما در میزان نیاز صنعت به موارد زیرساختی برای مراجع تامین کننده الزامی ایجاد نکرده است اضافه کرد: در زمان اعمال محدودیت‌های برق در صنایع پیش بینی می‌شود فقط ایمیدرو در اوج قطعی‌ها ۲۳۵ میلیون دلار خسارت دیده باشد از این رو زیان‌ها ما را به سمتی برد که باید خود وزارت صمت تدابیر لازم را انجام دهد.

معاون طرح و برنامه وزارت صمت با اشاره به همکاری انجمن فولاد در مواقع اعمال محدودیت در صنعت برق گفت: بخش عمده مشکل صنعت برق اقتصادی است و تا این مساله برطرف نشود شرایط نیز تغییر نخواهد کرد اگرچه که اتلاف شبکه برق هم عدد قابل توجهی است.

زرندی سرمایه گذاری در صنعت برق را یکی از راهکار‌های عبور از این مشکل دانست و افزود: ما صد شرکت بزرگ کشور را شناسایی و دعوت کردیم که این شرکت‌ها ظرفیت بالایی برای سرمایه گذاری در حوزه برق دارند.

وی با اشاره به هدفگذاری برای احداث ده هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه توسط بخش صنایع گفت: در این راستا وزارت نیرو نیز با تسهیل و کاهش زمان صدور مجوز اجرای این طرح را تسهیل کرده است به نحوی که در یک هفته گذشته برای ۱۳ واحد صنعتی موافقت اصولی صادر شده است.

معاون طرح و برنامه وزارت صمت با بیان این که احداث نیروگاه‌های خورشیدی در شهرک‌های صنعتی، طرح قابل اجرای دیگر در این بخش است گفت: با اجرای این طرح، صنعت نیز در تامین برق فعال خواهد شد اگرچه که ما در حوزه آب نیز فعالیت‌هایی داریم.

زرندی افزود: راه اندازی آب شیرین کن بندرعباس، گل گهر اردکان با ۲۳ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری و آب شیرین کن برای خراسان، سیستان و بلوچستان و اصفهان با ۸۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری از جمله طرح‌های اجرا شده توسط صنعت است.

وی گفت: کمبود برق در حوزه صنعت بسیار جدی است و البته خواسته ما این است که وزارت نیرو با وزارت نفت تضمین لازم را برای تامین شیفت نیروگاه‌های قابل احداث توسط صنایع ارائه کند.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار