کد خبر: ۴۷۵۰۷
تاریخ انتشار : ۱۶:۰۶ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۰
عضو کمیسیون انرژی مجلس "مدیریت مصرف" را ارزان‌ترین و کوتاه‌ترین مسیر برای مقابله با کمبود برق و گاز دانست و بر ضرورت استانداردسازی سوخت مازوت با هدف استفاده نیروگاه‌ها از این سوخت در زمستان برای جلوگیری از قطعی برق و گاز تاکید کرد.

به گزارش برق نیوز، فریدون عباسی به راهکارهای جلوگیری از قطعی برق و گاز در زمستان پیش‌رو اشاره کرد و گفت: اگرچه در گذشته پول آب و برق دریافتی از مردم به دست وزارت نیرو نمی‌رسید چراکه ابتدا به خزانه واریز و پس از آن به حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها واریز می‌شد و این سازمان پول مذکور را به وزارتخانه نیرو نمی‌داد، مجلس تصمیم گرفت پول آب و برق دریافتی از مردم مستقیما از خزانه به دست وزارت نیرو برسد چراکه این تصمیم غلط منجر به عدم ترمیم شبکه‌های آب و برق در طول سالیان گذشته شده است، اما با این مصوبه مجلس وزارت نیرو می‌تواند در راستای ترمیم شبکه‌ها قدم بردارد در نتیجه به مرور راندمان نیروگاه‌ها بالا رفته و مطابق ظرفیت موجود خود تولید برق کنند بنابراین یکی از دلایل کمبود برق راندمان پایین نیروگاه‌ها است.

نمی‌توان مشکل کمبود برق را در آینده نزدیک حل کرد/راهکار؛ واردات در اوج مصرف

نماینده مردم کازرون و کوهچنار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دلایل قطعی برق در ماه‌های اخیر، افزود: گرم شدن زودهنگام هوا فعالیت زودتر از موعد چاه‌های کشاورزی و استفاده بیشتر مردم از وسایل سرمایشی را به دنبال داشت که نتیجه آن کمبود برق و خاموشی‌های اخیر بود. در حالی که مشکل کمبود آب نیز سبب شده نیروگاه‌های برق-آبی نتوانند وارد مدار شوند، با این اوصاف نمی‌توان مشکل کمبود برق را در آینده نزدیک حل کرد مگر آنکه در اوج مصرف اقدام به واردات برق و مدیریت مصرف کنیم.

چگونه می‌توان سوخت نیروگاه‌ها را در زمستان تامین کرد؟/گاز کم است، گازوئیل گران است و مازوت آلودگی دارد!

وی همچنین به راهکارهای مقابله با کمبود گاز در زمستان نیز اشاره کرد و گفت: اگرچه در سنوات گذشته با توجه با افزایش مصارف خانگی در زمستان، گاز نیروگاه‌های برق قطع می‌شد تا گاز خانگی قطع نشود و نیروگاه‌ها با دیگر سوخت‌ها مانند گازوئیل و مازوت کار خود را پیش می‌برند، اما از آنجا که سوختی مانند گازوئیل گران است و امکان صادرات آن وجود دارد مسئولان ترجیح می‌دهند آن را صادر کنند تا به نیروگاه‌ها بدهند، به همین دلیل نیروگاه‌ها به سوخت مازوت روی می‌آورند اما همان طور که سال گذشته شاهد بودیم؛ یک سری‌ افراد هم با سوختن مازوت به دلیل آلودگی‌های ایجاد کرده مخالفت می‌کنند بنابراین این سوال مطرح می‌شود که اکنون باید چه کرد؟

باید سوخت مازوت را استاندارد کرد

عباسی ادامه داد: به زعم بنده و بسیاری از کارشناسان باید سوخت مازوت را استاندارد کرد؛ درواقع باید گوگرد و دیگر آلاینده‌های موجود در آن را در فرآیند  پالایشگاهی جدا کرد و مازوت استاندارد را تحویل نیروگاه‌ها داد.

این نماینده مجلس توضیح داد: از آنجا که در شرایط فعلی نمی‌توان هم مازوت نسوزاند تا هوای سالم داشته باشیم، هم گازوئیل را صادر کرد تا درآمد بالا کسب کنیم و هم نمی‌توان به اندازه کافی در کشور برق تولید کرد بنابراین باید تا زمان به نتیجه رسیدن اقدامات اساسی، "مصرف" را کاهش داد و صدالبته لوازم گرمایشی و سرمایشی را استاندارد کرد.

از آنجا که در شرایط فعلی نمی‌توان هم مازوت نسوزاند تا هوای سالم داشته باشیم، هم گازوئیل را صادر کرد تا درآمد بالا کسب کنیم و هم نمی‌توان به اندازه کافی در کشور برق تولید کرد بنابراین باید تا زمان به نتیجه رسیدن اقدامات اساسی، "مصرف" را کاهش داد و صدالبته لوازم گرمایشی و سرمایشی را استاندارد کرد.

"مدیریت مصرف" ارزان‌ترین و کوتاه‌ترین مسیر برای مقابله با کمبود برق و گاز

وی بیان کرد: اگرچه راهکار اصلی مقابله با کمبود گاز افزایش تولید از طریق افزایش فشار چاه‌ها است اما از آنجا که این کار زمان‌بر بوده و مستلزم هزینه‌کرد بسیار است باید با استانداردسازی، راندمان سیستم‌ها و وسایل گرمایشی و سرمایشی را بالا برد تا از یک منبع انرژی بیشترین استفاده کنیم بنابراین ارزان‌ترین و کوتاه‌ترین مسیر برای مقابله با کمبود برق و گاز "مدیریت مصرف" و "صرفه‌جویی" است.

نباید برای جبران کمبود برق، برق صنایع بزرگ قطع شود/منافات با جهش تولید

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در این مسیر رسانه ملی نقش مهمی دارد چراکه باید فرهنگسازی کند، نه آنکه برای جبران این کبود، برق صنایع بزرگ قطع شود چراکه این کار با برنامه‌های بالادستی همچون جهش تولید منافات دارد گران شدن غیرمنتظره محصولات مختلف مانند فولاد و سیمان به دنبال داشته است.

منبع: خانه ملت

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Sweden
|
۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
0
0
خیلی زود به حرف اردکانیان رسیدین
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار