کد خبر: ۴۷۵۶۸
تاریخ انتشار : ۱۲:۱۴ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۰
عضو کمیسیون انرژی مجلس: به عنوان پیشنهاد اصلی جهت مدیریت مصرف و جلوگیری از خاموشی‌ها، تعرفه گذاری باید به گونه ای باشد تا کسانی که سطح مصرف آن‌ها از پله ششم بالاتر می‌رود به صورت پلکانی هزینه هایشان نیز بالا برود و هزینه برق تجدیدپذیر خورشیدی را پرداخت کنند.

به گزارش برق نیوز، بررسی وضعیت مصرف برق در کشور نشان می‌دهد سرانه مصرف ماهانه برق مشترکین خانگی ۲۱۴ کیلووات ساعت بوده است و ۸۷ درصد از مشترکین کمتر از ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه برق مصرف می‌کنند. در نتیجه در صورتی که پلکان ۳۰۰ کیلووات ساعت به عنوان الگوی مصرف ماهانه معرفی شود، می‌توان تعرفه بالاتر از آن را به قیمت تمام شده برق نزدیک کرد. در این صورت تنها ۱۳ درصد از مشترکین هستند که پرمصرف محسوب می‌شوند.

این در حالی است که طبق گفته مدیرعامل توانیر، مشترکان پرمصرف ۲۰ برابر دیگر مشترکین برق مصرف می‌کنند؛ بنابراین یکی از راهکار‌های جدی مدیریت مصرف جهت جلوگیری از قطعی برق، مدیریت مصرف مشترکان پرمصرف با اعمال سیاست‌های قیمتی و تعرفه‌گذاری پلکانی است. سازوکار فعلی قیمت‌ها، علاوه بر هدررفت منابع دولت، موجب افزایش بی رویه مصرف در کشور توسط مشترکین پرمصرف خواهد شد؛ بنابراین با توجه به اجماع وزارت نیرو، کمیسیون انرژی مجلس و مرکز پژوهش‌ها روی تعرفه‌گذاری پلکانی قیمت حامل‌های انرژی، ضروری است دولت سیزدهم در اولین اقدام در زمینه حل مسائل صنعت انرژی کشور، به تعریف سازوکار صحیح تعرفه‌گذاری پلکانی حامل‌های انرژی برای افراد خارج از الگوی مصرف اقدام کند.

در همین رابطه گفتگویی با پرویز محمدنژاد قاضی محله عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی پیرامون مسئله خاموشی‌ها و اقدام عاجل دولت سیزدهم برای مدیریت خاموشی‌ها انجام شده است.

پرویز محمدنژاد در ابتدای صحبت‌های خود در رابطه با وضعیت صنعت برق و چگونگی شروع شدن خاموشی‌ها گفت: وزارت نیرو به محض این‌که میزان مصرف برق در اواخر اردیبهشت ماه به ۵۴.۵۰۰ مگاوات رسید، اعمال خاموشی کرد. این موضوع خود ناشی از این بوده است که ظرفیت نیروگاهی ما در حال خوبی بسر نمی‌برد و در مجموع میزان تولید ما با میزان مصرف ما هم‌خوانی ندارد و متاسفانه امسال خاموشی‌های متعدد داشتیم، اما هنر ما و هنر مسئولین کشوری در حوزه‌ی وزارتخانه نیرو باید این باشد که مدیریت مصرف و مدیریت خاموشی‌ها را منطقی اعمال کنند.

وی افزود: وزارت نیرو باید مشترکین و مصارفی که مهم هستند را از یکدیگر جدا کند و به ترتیب اولویت، مراکزی که به ضرورت باید برق داشته باشند را همانند بیمارستان‌ها تامین برق کنند. مراکز امنیتی نیز برای کشور بسیار اهمیت دارد و یا خانه‌هایی که مردم در آن مریض دارند و نیازمند برق هستند؛ برای کشور مهم است. البته تفکیک مشترکین کار سختی است و خطوط، خطوط به هم پیوسته‌ای است و تمام مشترکین به صورت‌های مختلف از این خطوط استفاده می‌کنند؛ و علی رغم سختی تفکیک مشترکین باز هم می‌توان مدیریت جامع‌تری نسبت به وضع کنونی اعمال کرد و توصیه‌ها و پیشنهادات لازم را به وزارت نیرو و شخص وزیر هم داده‌ایم و تنها راهی که بنظر منطقی‌تر به نظر می‌رسد این است که ما مدیریت مصرف را دقیق انجام بدهیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه گفت: در حوزه عرضه، باید نیروگاه‌های جدید ساخته شود و شبکه توزیع نیز در حال اصلاح و افزایش بهره‌وری است، اما در حوزه‌ی فرهنگ مصرف در الگوی بهینه و مدیریت مصرف از طریق قیمت‌گذاری صحیح، تا‌کنون مدیریت جامعی نبوده است. بسیاری از کارشناسان و متولیان امر توصیه کردند که خود مردم باید به هر شکلی که میتوانند میزان مصرف را کم کنند. ادارات دارای مصرف زیادی هستند و باید میزان مصرفی ادارات را کنترل کنیم؛ مصرف زیاد آن‌ها باعث می‌شود از تامین‌برق مصارف خانگی باز بمانیم. از طرفی مشترکین پرمصرف خانگی هم بسیار تاثیرگذار هستند و باید برای مدیریت مصرف آن‌ها نیز به طور جدی در تعرفه‌گذاری و نظام قیمت برق آن‌ها تغییرات جدی ایجاد شود؛ و لذا مدیریت مصرف در حوزه‌ی اداری و مشترکین پرمصرف خانگی باید شکل بگیرد.

محمد نژاد با اشاره به مشکلات تعرفه‌گذاری و عدم انگیزه سرمایه گذاران بخش خصوصی افزود: یکی از مشکلاتی که مدت‌ها با آن درگیر هستیم حضور تولید‌کنندگان خصوصی است. حدود پنجاه و شش درصد از انرژی تولیدی ما در کشور در بخش خصوصی انجام می‌شود و مابقی آن دولتی است. پس باید یک نگاه ویژه به آن داشت. نگاه ویژه بیش‌تر در حوزه‌ی مدیریت نیست بلکه در حوزه‌ی تأمین منابع مالی است و متأسفانه همین بخش‌های خصوصی تا کنون بالغ بر سی هزار میلیارد تومان از وزارت نیرو طلب دارند و وزارت نیرو هم با دوازده هزار بدهکاری که به پیمانکاران دارد تقریباً چهل و سه هزار میلیارد تومان و بعضاً بیش‌تر از دولت طلب دارد. دولت قادر به پرداخت دین خود به وزارت نیرو نیست و وزارت نیرو هم به تبع این نگرفتن پول نمی‌تواند دین خود را به تولیدکنندگان خصوصی ادا کند و قرارداد‌ها مخدوش است؛ عامل اصلی ناترازی وزارت نیرو و بدهی بالا به بخش خصوصی، عدم توازن یارانه انرژی و تعرفه‌گذاری ناصحیح مشترکین با مصارف خارج از الگوی مصرف است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه با اشاره به بحث تعرفه گذاری برای مشترکین پرمصرف گفت: بیش‌تر مردم از یارانه‌ی تولید برق استفاه می‌کنند و تفاوت تکلیفی با آزاد بسیار است. میزان یارانه تکلیفی حدود هشتاد هزار تومان است، در واقع معدل پولی که از مصرف کننده بابت هر وات در کشور به دست می‌آید، هشتاد هزار تومان است، ولی تولید آن تقریباً بالای پانصد تومان یا پانصد و هشت هزار تومان هزینه‌بر است. تفاوت این همه هزینه از جیب دولت پرداخت و به عنوان یارانه محسوب می‌شود؛ اما سوال اینجاست که چرا تعدادی می‌توانند به راحتی و ناعادلانه از این یارانه استفاده کنند؟ ضمن این‌که طبق جدول تعرفه‌گذاری، میزان پرداختی در پله‌ی ششم مصرفی تقریباً تغییر جدی ندارد و قیمت آن واقعی و آزاد نیست.

محمدنژاد راهکار اصلی مدیریت مصرف برق را تعرفه‌گذاری پلکانی عنوان کرد و افزود: به عنوان پیشنهاد اصلی جهت مدیریت مصرف و جلوگیری از خاموشی‌ها، از پله‌ی ششم به بعد، تعرفه گذاری باید به گونه‌ای باشد که کسانی که سطح مصرف آن‌ها از این پله بالا می‌رود به صورت پلکانی هزینه برق بالا برود و نرخ بهای تمام‌شده برق را بپردازند و مصارف بالاتر از پله ششم نیز باید هزینه برق تجدیدپذیر خورشیدی را پرداخت کنند. بسیاری از این مشترکین پرمصرف که کمتر از ۱۵ درصد مصرف‌کنندگان را شامل می‌شوند، از وضع مالی خوبی برخوردارند و درآمدشان بالاست، کیلوواتی ۶۰۰، ۸۰۰ و یا ۱۰۰۰ تومان برایشان عددی ناچیز است و در مقابل پرداخت هزینه، باز هم مصرف می‌کنند. ولی می‌توان درآمد ناشی از این مصرف را به سمت تولید سوق داد تا تعادل بخشی مناسبی به سمت طبقات پایین­تر جامعه شکل بگیرد و درآمدی که مازاد بر درآمد فعلی به دست می‌آید را به خوبی می‌توان در تولید استفاده کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان با اشاره به موضوع صادرات برق از محل مازاد تولید گفت: در بحث تولید برق، مازاد بر تولید را باید صادر کنیم، اما نمی‌توان چیزی را که در کشور بدان نیاز داریم را صادر کنیم که مشکلاتی نیز ایجاد می‌کند. ما مازاد بر مصرف تولید نداریم، ضمن آنکه مجلس و دولت از این موضوع غافل نشدند و در برنامه‌ی پنجم و ششم توسعه به دولت و وزارت نیرو تکلیف شد که پنج هزار مگاوات از محل انرژی‌های نو و تجدیدپذیر، انرژی تولید کنند. این پنج هزار مگاوات را میتوان صادر کرد؛ به شرط آنکه وزارت نیرو بستر لازم را برای بخش خصوصی فراهم کند و بخش خصوصی تولید انرژی از نیرو‌های تجدیدپذیر را در دستور کار خود قرار دهد تا بتواند برق ناشی از آن را صادر کند. این اتفاق تاکنون محقق نشده و و در حال حاضر در برنامه‌ی ششم از تولید چهار هزار مگاوات برق عقب افتاده‌ایم؛ در حالی که استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر بسیار مهم است، به ویژه در زمان‌های پیک که سریع وارد مدار می‌شوند و بسیار سریع تولید و به راحتی وارد مدار مصرف می‌شوند؛ و ان شاءالله در مجلس یازدهم نگاه ما به سمت استفاده از این انرژی‌های پاک و خدادی است و امیدواریم موفقیت‌هایی در این زمینه حاصل شود.

منبع: عیارآنلاین

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار