کد خبر: ۴۷۵۷۵
تاریخ انتشار : ۰۹:۰۸ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
در جلسه ای نمایندگان مجلس با مسئولان آبفا بر ساخت نیروگاه های برق آبی کوچک مقیاس تاکید شده است، حالا سوال این است که وقتی سطح آب سد ها کاهش یافته و این روند خشکسالی همچنان ادامه دارد آیا تصمیم گیری برای ساخت نیروگاه های برق آبی تصمیمی منطقی است؟

به گزارش برق نیوز، در هفته جاری جلسه‌ای در کمسیون انرژی مجلس با مدیران وزارت نیرو برگزار شد تا به مشکل تامین برق کشور رسیدگی شود، در حال حاضر چشم انداز‌ها حاکی از این است که در زمستان هم با مشکل سوخت نیروگاه‌ها مواجه خواهیم بود و این یعنی همان تکرار سناریوی سال گذشته که با افزایش مصرف سوخت مازوت در نیروگاه‌ها هوای تهران و برخی کلان شهر‌ها آلوده‌تر شد، از طرف دیگر ظرفیت برق هم جوابگوی نیاز کشور نبود.

البته وزیر جدید نفت از برنامه ریزی برای جلوگیری از مشکل سوخت نیروگاه‌ها در زمستان خبر داده است، اما به نظر نمی‌رسد که مشکل تامین برق تنها با سوخت رسانی حل شود، زیرا در شرایط کنونی مشکل دیگری هم بروز کرده و طبق گفته اعلام مسئولان آب و فاضلاب کشور کاهش بارندگی‌ها حکایت از این دارد که پاییز ۱۴۰۰ خشک‌تر از تابستانش خواهد بود و این به معنای کاهش سطح آب سد‌ها و احتمالا تولید برق نیروگاه‌های برق آبی کاهش خواهد داشت.

با وجود این وضعیت بحرانی در بارندگی و کاهش سطح آب سدها، در جلسه‌ای نمایندگان مجلس با مسئولان آبفا بر ساخت نیروگاه‌های برق آبی کوچک مقیاس تاکید شده است، حالا سوال این است که وقتی سطح آب سد‌ها کاهش یافته و این روند خشکسالی همچنان ادامه دارد آیا تصمیم گیری برای ساخت نیروگاه‌های برق آبی تصمیمی منطقی است؟

در شرایط کنونی ایران ظرفیت بالایی برای تولید برق از نیروگاه‌های خورشیدی و نیروگاه‌های بادی دارد و حتی در سال‌های قبل از تحریم‌ها برخی شرکت‌های خارجی در این بخش سرمایه گذاری کردند هرچند به دلیل تحریم‌ها این پروژه‌ها نیمه تمام ماندن، اما این واقعیت عیان است که ایران می‌تواند به یکی از بزرگترین کشور‌های تولیدکننده برق از نیروگاه‌های تجدید پذیر باشد و برخی مسئولان وزارت نیرو هم دم از خودکفایی ۱۰۰ درصدی در ساخت تجهیزات برق زده بودند و اگر واقعا ایران در ساخت پنل‌های خورشیدی و ... به خودکفایی رسیده چرا پروژه‌های ساخت نیروگاه‌های تجدید پذیر در ایران همچنان بر روی زمین مانده است و در مقابل با تصمیمات کلان متضاد عملا به مشکلات تامین برق و آب دامن می‌زنند.

منبع: موج

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار