کد خبر: ۴۷۶۳۶
تاریخ انتشار : ۰۷:۴۳ - ۳۱ شهريور ۱۴۰۰
نماینده مردم لنگرود در مجلس گفت: در آینده نزدیک تمام ماینر‌های بنجل، از کارافتاده، انبارشده و با مصرف بالای برق چینی که حدود ۲۰۰ هزار عدد از آن‌ها را کشف کرده‌ایم، وارد ایران خواهد شد.

به گزارش برق نیوز، عبدالعلی رحیمی مظفری در نشست علنی مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد بررسی وضعیت صنعت استخراج رمزارز‌های جهان روا و مبادلات داخلی آن در کشور گفت: امروز رمزارز‌ها با استفاده از برق یارانه‌ای استخراج می‌شوند، متاسفانه این بالاترین ضرر برای مردم است. در شرایطی که شرکت‌های رسمی و بزرگ در حال استخراج رمزارز‌ها هستند و از طریق فروش محصولاتشان ارز تولید می‌کنند، آن‌ها را در سامانه تزریق نمی‌کنند، چطور می‌خواهیم این رمزارز‌ها را کنترل کنیم؟ بانک مرکزی چه راهکار کنترلی در این زمینه دارد؟ وقتی به راحتی در کمترین زمان بدون هیچ نظارتی از کشور خارج می‌شوند، چگونه می‌خواهیم این موضوع را رهگیری کنیم؟ بی تردید عدم رهگیری بزرگترین آسیب این پدیده است.

نماینده سروستان، کوار و خرامه در مجلس یازدهم ادامه داد: هنگامی که کارگاهی با ۷۰ الی ۸۰ کارگر تعطیل و تنها با چند نگهبان رمزارز تولید می‌کند، چگونه در مسیر تولید و اشتغالزایی گام بر می‌دارد؟ در شرایط فعلی تولید یک بیت کوین ۱۳ الی ۱۵ هزار دلار هزینه داشته، اما متوسط فروش آن در سال ۵۱ هزار دلار بوده و تا سقف ۶۰ هزار دلار هم افزایش یافته است. حال سوال این است که سود آن به جیب چه کسی می‌رود؟ مالیات آن چگونه پرداخت می‌شود و عایدی آن برای کشور چیست؟

وی ادامه داد: رمزارز‌ها می‌توانند یک شبه فردی را میلیاردر و فردا شب وی را ورشکسته کنند، همانگونه که بار‌ها درصحن مجلس در رابطه با بورس تذکر دادیم که جیب مردم را خالی می‌کند، اما برخی مسئولان و مردم توجهی نکردند و سپس بورس سقوط کرد و تعداد زیادی ورشکسته شدند. رمزارز بسیار بدتر از بورس است، چرا که با شدت بیشتری افراد را ورشکسته می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: وقتی در زمینه تولید برق مشکل داریم و تراز انرژی کشور منفی بوده، چطور می‌توانیم به موضوع استخراج رمزارز‌ها ورود کنیم؟ اگر یک تکنولوژی است باید جامع و کامل مورد بررسی قرار بگیرد، چرا برخی افراد موضوع تحریم‌ها را مطرح می‌کنند در حالی که ما زیر ذره بین همان کشور‌های تحریم کننده رمزارز استخراج می‌کنیم، حال چطور می‌توانیم تحریم را دور بزنیم؟ اگر قرار است چنین کاری انجام شود، باید این کار بومی شود، لذا معتقدم گزارش کمیسیون اقتصادی در این رابطه بسیار سطح پایین بوده است، چرا که پوشش این کار‌ها تولید ارز بوده، اما معتقدیم صدمات زیادی به کشور وارد می‌کند. ما از تکنولوژی عقب نخواهیم ماند، اما اجازه توسعه موضوعی که ابتدا و انتهای آن مشخص نیست را نمی‌دهیم.

 

علی نیکزاد ثمرین در این نشست در پاسخ به تذکر سیدکاظم دلخوش اباتری گفت: کارگروهی با مسئولیت نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تشکیل شده که پس از اعلام وصول طرح ها، بررسی دوفوریت و عادی بودن آن‌ها با توافق طراح و یا طراحان انجام می‌شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به تذکر رحیمی مظفری افزود: گزارش کمیسیون اقتصادی به هیچ بخشی ارجاع نشده بود، بلکه براساس تبصره ۱ ماده ۴۵، کمیسیون می‌تواند با تقاضای حداقل ۱۰ نماینده به موضوعات ورود کند، حال کمیسیون اقتصادی گزارشی درخصوص رمزارز‌ها تهیه و ارائه کرده است، اعضای کمیسیون انرژی هم می‌توانند درخصوص مصرف برق استخراج رمزارز‌ها نیز گزارشی تهیه و به هیات رئیس ارجاع دهند. دیوار هیات رئیسه کوتاه بوده و همکاری لازم را می‌کند.

پرویز محمد نژاد نماینده مردم لنگرود هم بعد از قرائت گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد بررسی وضعیت صنعت استخراج رمزارز‌های جهان‌روا و مبادلات داخلی آن اظهار داشت: در بسیاری از کشور‌ها رمزارز‌ها ممنوع است و حتی کشور‌هایی مانند آمریکا که از فناوری‌های بالایی برخوردارند ماینینگ ممنوع شده است؛ ماینینگ یعنی کارگری کردن که سودش را سوداگران می‌برند.

وی افزود: حدود ۶۰ هزار مگاوات تولید برق در کشور داریم که متأسفانه ۱۱.۵ درصد آن در شبکه اتلاف می‌شود. ضمن اینکه ۱۲ مگاوات برقابی هم تولید داریم.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بین ۳۰ تا ۵۰ درصد شبکه برق به دلیل عدم اورهال از بین می‌رود و آورده برق کشور از مجموع ۶۰ هزار مگاوات حدود ۲۷ هزار مگاوات است ضمن اینکه ۱۲ هزا رمگاوات هم تراز منفی داریم و با توضیحات فوق مشخص نیست که چگونه باید برق رمزارز‌ها را تامین کنیم.

محمدنژاد گفت: مصرف دائمی برق بزرگ‌ترین خطر رمزارز‌ها برای برق کشور است، این در حالی است که مصرف برق خانگی، تجاری و صنعتی سینوسی است و در ساعاتی از شبانه روز برای شبکه تنفس ایجاد می‌کند، اما مصرف ماینر‌ها ممتد است که می‌تواند به تاسیسات برق آسیب برساند.

وی با بیان اینکه گروهی به نام نهنگ‌ها ماموریت صادرات تمام ماینر‌های از رده خارج شده چین به ایران را دارند گفت: وجود این حجم از ماینر چینی که مصرف بالای برق دارند، بلای جان انرژی کشور شده است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در آینده نزدیک تمام ماینر‌های بنجل، از کار افتاده و انبارشده چینی که فقط تاکنون ۲۰۰ هزار عدد از آن‌ها کشف شده وارد ایران خواهند شد.

محمد نژاد با بیان اینکه زباله‌های ماینری بدتر از زباله‌های اتمی هستند و نمی‌دانیم چگونه باید آن‌ها را دفن کنیم گفت: تنها راه مقابله با مزارع رمزارز‌ها دریافت مالیات و کنترل و نظارت جدی بر آنهاست.

منبع: خانه ملت

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار