کد خبر: ۴۷۶۷۶
تاریخ انتشار : ۰۹:۱۶ - ۰۳ مهر ۱۴۰۰
تاکنون به ۵۳ هزار و ۳۸۸ روستا طی ۴۲ سال گذشته برق رسانی شده است. با این وجود هنوز یک هزار و ۵۱۴ روستای کشور بی برق است.

به گزارش برق نیوز، بررسی عملکرد دولت در سال‌های ۱۳۹۲ تا پایان سال ۱۳۹۵ نشان می‌دهد ۲ هزار و ۱۵۲ روستا از نعمت برق برخوردار شدند. در این ۲ هزار روستا ۳۰ هزار و ۹۵۶ خانوار زندگی می‌کنند.

برای برق رسانی به این ۲ هزار روستا چهار هزار و ۶۷۷ کیلومتر شبکه فشار متوسط و یک هزار و ۲۶۵ کیلومتر شبکه فشار ضعیف احداث شده است. همچنین ۲ هزار و ۷۴۷ دستگاه ترانسفورماتور با ظرفیت ۱۲۴ هزار و ۹۸۵ کیلووات آمپر نصب شده است.

اعتباری که برای انجام این عملیات صرف شده نیز بالغ بر ۲۷۴ میلیارد و ۹۵۹ میلیون تومان بوده است.

تعداد روستا‌های برق رسانی شده کاهش یافت

از سال ۱۳۹۶ تا پایان سال ۱۳۹۹ نیز عملیات برق رسانی انجام شد، اما کاهش تعداد روستا‌ها در این سال‌ها محسوس بوده است. به طوری که در این چهار سال تنها ۹۶۲ روستا با ۱۳ هزار و ۷۱۹ خانوار برق دار شده اند. اگرچه حجم عملیات انجام شده و اعتبار صرف شده تفاوت زیادی با مدت مشابه قبل نداشته است. برای برق رسانی به این تعداد روستا یک هزار و ۷۰۶ کیلومتر شبکه فشار متوسط و ۵۱۰ کیلومتر شبکه فشار ضعیف ایجاد شده و یک هزار و ۱۷۷ دستگاه ترانسفورماتور با ظرفیت ۴۶ هزار و ۳۲۵ کیوولت آمپر نصب شده. برای مجموع این عملیات اعتباری حدود ۳۱۰ میلیارد و ۷۴۴ میلیون تومان صرف شده است.

نکته قابل توجه در برق رسانی‌های سال‌های گذشته این است که ۶۰ درصد روستا‌های برق دار شده از طریق سیستم‌های تجدیدپذیر برق دریافت کرده اند.


۱۵ هزار خانوار کوچ رو مولد برق گرفتند

آمار‌ها همچنین نشان می‌دهد ۱۵ هزار خانوار عشایر کوچ رو نیز از نعمت برق برخوردار شده اند. این برق رسانی با تحویل ۱۵ هزار دستگاه مولد قابل حمل خورشیدی صورت گرفته و در مجموع ۱۵۰ میلیارد تومان در این بخش هزینه شده است.

برای تامین برق عشایر کوچ‌رو از سامانه‌های قابل‌حمل تولید برق خورشیدی به منظور تامین برق تجهیزات کوچک و کم‌مصرف و ضروری از قبیل شارژ موبایل، روشنایی موضعی، رادیو و... استفاده می‌شود.

در سال‌های گذشته دست کم ۱۵۰ هزار متقاضی جدید به طور سالانه در نوبت انشعاب قرار گرفته اند.

در کنار برق رسانی‌های صورت گرفته عملیاتی مانند بهینه سازی و اصلاح روشنایی معابر روستاها، احیا و بهسازی شبکه‌های روستایی فرسوده با قدمت بالا و تعویض سیم و تیر‌های برق فرسوده، جابه جایی شبکه‌های برق روستایی از معابر عمومی روستا‌ها و رفع مشکلات حریم شبکه‌های روستایی، رفع ضعف ولتاژ و تقویت شبکه‌های روستایی کاهش آسیب‌پذیری و افزایش تاب‌آوری شبکه‌های برق روستایی در مقابل بحران‌ها، حوادث و بلایای طبیعی (جابجایی شبکه برق از مسیل‌ها و مناطق مستعد برای ریزش کوه، رانش زمین و ..) و توسعه و احداث شبکه و پست‌های فوق توزیع و انتقال برق روستایی توسط شرکت‌های برق منطقه‌ای جهت رفع افت ولتاژ نیز انجام شده است.

طرح جهادی بهسازی شبکه برق ۱۰ هزار روستا در سراسر کشور (طرح بهارستان) نیز طرحی است که با مجموع اعتبار ۳ هزار میلیارد تومانی از ابتدای سال جاری در دستور کار قرار گرفته است.

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار