کد خبر: ۴۷۷۳۹
تاریخ انتشار : ۱۷:۰۱ - ۰۷ مهر ۱۴۰۰
هر چند که از ابتدای سال جاری نگرانی‌هایی در زمینهٔ کسری گاز و به‌تبع آن کسری برق وجود داشته است، اخیراً از سوی سازمان انرژی‌های تجدید پذیر عقد قراردادهای خرید تضمینی برق جدید به‌صورت شفاهی متوقف‌شده است.

به گزارش برق نیوز، از روز چهارشنبه ۳۱ شهریورماه، به‌صورت ناگهانی و بدون اطلاع قبلی، عقد قراردادهای خرید تضمینی برق نیروگاه‌های خورشیدی انشعابی (نیروگاه‌های خورشیدی کوچک‌مقیاس کمتر از ۲۰۰ کیلووات) توسط شرکت‌های توزیع برق سراسر کشور متوقف شد و متقاضیانی که برای عقد قرارداد خرید تضمینی برق به شرکت‌های توزیع مراجعه کرده‌اند با این جمله روبرو شده‌اند که "از طرف سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی (ساتبا) به شرکت‌های توزیع اعلام‌شده که موقتاً از عقد قرارداد خرید تضمینی خودداری کنند تا بررسی‌هایی انجام شود".

این در حالی است که لغو قراردادهای خرید تضمینی برق هر چند که به‌صورت شفاهی اعلام‌شده ولی شرکت‌های فناور و پیمانکاران فعال در عرصه انرژی‌های تجدید پذیر را با چالش مواجه کرده است. شرکت‌هایی که در تمامی آن‌ها جوانان تحصیل‌کرده حضور دارند که اکنون دچار سردرگمی شده و به‌شدت نگران وضعیت اشتغال خود هستند.

به گفته متخصصان این حوزه، بهتر است ابتدا وزیر نیرو برنامه‌های جدید در عرصه انرژی‌های تجدید پذیر را اجرایی کند و در صورت موفق بودن آن‌ها، بدون آنکه قراردادهای خرید تضمینی برق را لغو کند، سرمایه‌گذاران به سمت بهترین برنامه‌ها هدایت خواهند شد.

این‌ها معتقدند زمستان در راه است و به‌زودی به دلیل کسری گاز، شاهد کسری برق در زمستان نیز خواهیم بود و وزارت نیرو از این کسری برق فرصت سازی برای توسعه انرژی‌های تجدید پذیر کند.

از بحران کسری برق فرصتی برای توسعه تجدیدپذیرها ساخته شود

حمید رضا صالحی رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران در بابیان اینکه ما با کمبود شدید برق مواجه هستیم و بیش از ۱۰ هزار مگاوات کسری برق در سال جاری داشتیم، گفت: زمستان نیز در راه است و به‌زودی به دلیل کسری گاز، شاهد کسری برق در زمستان نیز خواهیم بود. با توجه به این شرایط توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در سایزهای خانگی و تعداد بالا، سایز صنعتی روی سقف کارخانه‌ها و سایز نیروگاهی یکی از راه‌های ضروری برای توسعه تولید برق در کشور خواهد بود و کشور ناگزیر می‌باید به این سمت حرکت کند.

وی با اشاره به رویکرد مثبت وزیر نیرو در این زمینه با تاکید بر اینکه ما معتقدیم که وزیر نیرو می‌تواند از این بحران یک فرصت بسازد و ما در بخش خصوصی در کنار ایشان خواهیم بود، اضافه کرد: این طور که ما شنیده‌ایم، توقف عقد قراردادهای خرید تضمینی به‌صورت شفاهی و موقت انجام شده است و روزهای آینده حتماً مرتفع می‌شود.

صالحی خاطرنشان کرد: درصورتی‌که این شرایط ادامه یابد، ما در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و همچنین به‌صورت مستقیم از دکتر محرابیان پیگیر موضوع خواهیم بود.

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
0
1
با سلام مگر با این روش تا بحال چقدر برق خورشیدی تولید کردیم راه اشتباه است باید از طریق دیگر سرمایه گذار برقش راخودش مصرف کند واین شرکت ها برای آن سرمایه گذران کار کنند نه اینکه بودجه مملکت را به تاراج ببرند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
0
0
با سلام
معلوم می شود این نظرات را اقایان فرصت مطالعه ندارند ما که نوشتیم یک امتیازاتی سازمان محیط زیست- وزارت صنایع به صنایع کوچک در کل کشور بدهد واز انها بخواهد هر کدام بنا به قدرت نامی شان از 20 کیلووات تا 200 کیلووات نیروگاه خورشیدی بزنند وخودشان استفاده کنند وام با بهره کم به انها بدهند -مالیات انها راکم کنند دیگر به چه نحو بنویسیم اقایان بخوانند مشترکین جدید با توان بالای یک مگاوات درخواست برق دارند بگویند درصدی از مصرفتان را باید خورشیدی تولید ومصرف کنید تو را به خدا اینها را بخوانید شاید بدردتان بخورد
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار