کد خبر: ۴۷۷۵۷
تاریخ انتشار : ۱۲:۲۲ - ۰۸ مهر ۱۴۰۰
امروز خبری خواندم که بی درنگ مرا به مقایسه با توانیر انداخت. دو روز قبلتر گفتند در بورس تهران ماینر غیرمجاز کشف شده. روابط عمومی قویا تکذیب کرد. امروز مدیرعامل پذیرفت و استعفا داد. آن‌ها اگر در توانیر آموزش دیده بودند میتوانستند بعد از تکذیب روابط عمومی، از رسانه منتشر کننده خبر شکایت کنند و اگر کار بالا میگرفت یک نفر را قربانی کرده و مدیرعامل را نگه دارند. اگر وزارت نیرو میخواست با فساد به خوبی مقابله کند باید آن هنگامی که مدیر برقی در دادگاه مجرم شناخته میشد، مدیرعامل توانیر یا معاونتهایش را برکنار می‌کرد. محرابیان اگر می‌خواهد به شعار مبارزه با فسادی که رهبری و رئیس جمهوری ایران بر آن تاکید فراوان داشته و خود نیز جزو مهمترین برنامه هایش قرار داده، عمل کند نمی‌تواند با تیمی و رویه فعلی به نتیجه مطلوبی برسد.

ماینر غیرمجاز عامل استعفای مدیرعامل بورس/ مقایسه توانیر در مقابله با فساد/ ضرورت تغییر رویه محرابیان در مبارزه با فساد

سرویس صنعت برق نیوز: سال گذشته و در شرایطی که تازه توانیری‌ها بعد از چندسال استخراج رمزارز‌ها متوجه شدند این پدیده یکی از عوامل کمبود برق در کشور است در اقداماتی سریع و هیجانی، بجای کنترل و هدایت ماینرها به مصرف قانونی و منطقی برق، در پی غیرقانونی کردن و جمع آن‌ها برآمدند.

توانیر که پارسال ادعا می‌کرد تا ۵۰۰ مگاوات از برق کشور توسط ماینر‌های غیرمجاز مصرف می‌شود بجای استفاده از راهکار‌های فنی مهندسی در کشف ماینر‌ها و آموزش کامل نیرو‌های خود، اعلام کردند هرکس مراکز استخراج رمز ارز را لو دهد پاداش می‌گیرد. پاداشی که البته حرف و حدیث‌های زیادی در دادن آن وجود دارد و گزارش‌های متعددی اعلام شده که با آنکه گزارش ماینر غیرمجاز داده شده ، اما معلوم نیست سرانجام برخورد و یا پاداش ها به کجا رسیده است.

در همان روز‌ها برق نیوز خبر زد که برخی از ماینر‌های غیرقانونی با اطلاع و حتی حمایت ضابطین و یا کارکنان برقی همچنان مشغول فعالیت بوده و به دلایلی حاضر به لو دادن آن‌ها نیستند. توانیر به جرم توهین و تهمت به کارکنان خدوم توانیر و صنعت برق از برق نیوز شکایت کرد که الان جای پرداختن به جزئیات آن پرونده نیست اما رویکرد توانیر در مسئله برخورد با فساد قابل تامل است.

از روز چهارشنبه در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها اخباری مبنی بر کشف تعدادی ماینر غیرمجاز در بورس اوراق بهادار تهران منتشر شد که البته بعد از آن روابط عمومی بورس اوراق بهادار تهران این مسأله را رسما و قویاً تکذیب کرد. امروز خبر آمد درپی تایید کشف دستگاه‌های ماینر در شرکت بورس، علی صحرایی استعفا کرد.

در این اتفاق چند نکته مهم وجود دارد. اولا اینکه روابط عمومی‌هایی که وظیفه خود را سرویس دهی به شخص مدیر دانسته و وظیفه سازمانی خود را ذیل منافع مدیرعامل تعریف می‌کنند و با ماله کشی در پی برندسازی یا حفظ اعتبار و جایگاه مدیران خود هستند بلای جان رسانه‌ها و اطلاع رسانی‌های شفاف در ایران شده اند. روابط عمومی بورس تهران هم مثل اکثر روابط عمومی‌های صنعت برق صرفا تکذیب را بلد بود.

نکته مهمتر برخورد سازمان بورس با این قضیه بود که منجر به استعفای شخص مدیرعامل بورس تهران شد. آن‌ها اگر در توانیر آموزش دیده بودند میتوانستند بعد از تکذیب روابط عمومی، از رسانه منتشر کننده خبر شکایت کنند و اگر کار بالا میگرفت یک آبدارچی یا نگهبان ویا کارمند جزء را قربانی کرده و مدیرعامل را نگه دارند تا آبروی اسلام و مملکت و... را حفظ کرده باشند.

حتی یک نفر از توانیر قبل از شکایت از برق نیوز از ما نخواست که شما اگر گزارشی در خصوص ماینر‌های غیرمجاز دارید بدهید بررسی کنیم. حتی برای یک نفر برخورد با این فساد احتمالی مسئله نشد و کسی حتی در مورد فسادی که زیر گوش توانیر در شرکت‌ها ممکن است رخ دهد سوال نپرسید و هنوز هم معتقدیم اراده جدی‌ای برای مقابله با فساد در توانیر وجود ندارد.

اگر وزارت نیرو میخواست با فساد به خوبی مقابله کند باید آن هنگامی که مدیرعامل منصوب شده زیرمجموعه توانیر در دادگاه مجرم شناخته میشد مدیرعامل توانیر یا معاونتهایش را برکنار می‌کرد.

عجیب است که تعدادی از مدیران و معاونت‌های برقی درست زیر گوش توانیر، حراست و بازرسی های ما در حال ارتکاب جرم بوده اند و توسط نهاد‌های بازرسی و قضائی خارج از وزارت نیرو مورد پیگیری قرار گرفته و حتی تعدادی نیزی مجرم شناخته شده اند اما آنها متوجه نشده اند!

چه تعداد مدیرعامل و مدیر صنعت برقی در ۴ سال گذشته بجرم فساد اخلاقی و مالی برکنار شده اند؟ چند تا از آن‌ها با گرفتن سمت های دیگر حکم تبرئه حداقل در ظاهر گرفتند؟ توانیر ویا دیگر ارگانهای دولتی برق، چند تا از آن‌ها را با آنکه میدانستند دارای پرونده هستند تا روز آخر نگه داشتند؟ در صنعت برق کار بجایی رسیده که هزینه های مبارزه با فساد بیشتر از ارتکاب فساد شده و این تنها یک پیام دارد که باید از راس هرم تغییرات شروع شود. چه فرقی بین فساد خود مدیرعامل برق حرارتی، توانیر، مدیریت شبکه، ساتبا و... با فساد افرادی که منصوب شده آنهاست وجود دارد. اگر فسادی رخ داده باشد مثل مدیرعامل بورس تهران آنها نباید برکنار می شدند؟

محرابیان اگر می‌خواهد به شعار مبارزه با فسادی که رهبری و رئیس جمهوری ایران بر آن تاکید فراوان داشته و خود نیز جزو مهمترین برنامه هایش قرار داده، عمل کند باید بداند نباید از افرادی که خود مسئله دار بوده و از فساد حمایت کرده و یا حتی با آنها مماشات کرده اند استفاده کند. بدیهی است که سلامت بدون تخصص نیز فساد آور است و افرادی که انتخاب می‌شوند باید ضمن اینکه سالم بوده، دارای تخصص و تجربه کافی باشند وگرنه بخش مهمی از فساد‌های فعلی ناشی از عدم تسلط و تخصص مدیرانی است که از بی سوادی آن‌ها سوء استفاده می شود.

بورس تهران کار خوبی کرد و اتفاقا باید علاوه بر مدیرعامل این سازمان، روابط عمومی آنرا نیز برکنار میکرد. احتمالا ماینر‌های کشف خیلی کمتر از آن چیزی است که ماموران برقی ما توانسته باشند آنرا تشخیص دهند ولی پیام این اقدام به مراتب بهتر از شعارهایی بود که توانیر در مقابله با فساد سر می دهد.

جالب است بدانید که متوسط مصرف فارم‌های غیرمجاز بالای ۱۰۰ کیلووات بوده و خیلی از آن‌ها در مراکز و کارخانه‌های غیرفعال راه اندازی شده اند و جالب‌تر آنکه این حجم مصارف غیرمجاز در حال انجام بوده، اما لو نرفته و کشف نشده اند. ماینر‌ها برای برخی، سود‌های خوبی داشته و طبیعی است که با لو دادن آن‌ها مخالفند. وزارت نیرو و مدیران ما بخش قابل توجهی از کمبود تولید را به گردن ماینر‌ها انداخته، طوری که عموم مردم ماینر‌ها را مقصر خاموشی‌ها می‌دانند. داستان عجیبی است...

انتشار یافته: ۳۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
2
4
مدیر عامل بورس بخاطر مصرف غیر مجاز برق استعفا داد . ولی ده ها کار غیر مجاز ، عملکرد غیر مجاز از ... به توانیر گزارش شد و حتی نماینده همدان برای رهایی استان همدان از بی تدبیری درخواست جدایی امور انتقال همدان را پیگیری می کند.
کارکنان از تبعیض و سو استفاده از قدرت ندیریت شاکی هستند در مقابل این همه نارضایتی متاسفانه نه استعفا داد و نه توانیر ایشان را برکنار کرد
بنظر میرسد تغییرات پیش رو در بخش برق خواب را از چشمان این مدیران ربوده است
پاسخ ها
برق حرارتی
| Iran (Islamic Republic of)
خواسته همه پرسنل در مجموعه های وزارت نیرو برخورد به فساد مدیران ستادی و مدیرعامل های شرکت ها است
به خدا این ها رو میبینیم و هیچ برخوردی از دستگاهای نظارتی و حراستی نمیبینم نا امیدی و بی انگیزه ای بوجود می اید که اینها باعث نابودی نیروگاها و و نیروی انسانی میشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
1
6
درود بر برق نیوز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
1
10
به خصوص در چهار سال اخیر علیرغم ارسال گزارشات متعدد از مفاسد و بی کفایتی مدیران به بازرسی و حراست وزارت و توانیر توسط کارکنان، ولی متاسفانه بی تفاوت عمل کردند و نتیجه اش شد ابقای مدیران فاسد و گستاخ تر شدن آنها و استمرار فساد و هرج و مرج در شرکتهای زیر مجموعه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
3
3
خداییش چی را به چی ربط می دی؟ مدیر عاملی خطا کرده استعفا داده. دیگه چرا آسمون ریسمون می بافی؟ برق نیوز خوبه ولی یو وقتایی جو گیر می شه
مدیر پایگاه ربطش چیه؟
در ارگانهای دولتی برق چنین اتفاقی رخ داده ولی کسی استعفا نداد. هیچ ربطی بهم ندارند، اینجا خود صنعت برق متولی مبارزه با ماینر غیرمجازه ولی کسی استعفا نمی دهد اما بخاطر همین تخلف در سازمان بورس مدیرعاملش استعفا می کند. اگر دنبال ربط بیشتری هستید احتمالا شما هم از مدیران دولتی هستید که معتقدید اگر زیردستان تخلف می کنند نباید مدیرعامل مواخذه شود.
پاسخ ها
برق مازندران
| Germany
برق نیوز حمایتت میکنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
1
10
اگر سایت هایی مثل شما نبودند این چند تا مدیر هم لو نرفته بودن و به ریش ملت میخندیدن
استعفای مدیر بورس درس خوبی به مدیرهای برق داد
ناشناس
|
India
|
۲۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
1
7
سلام ودرود بر دست اندر کاران برق نیوز
گل گفتی چرا قابل مقایسه نباشد همین چند روز پیش نمونه بارز ان توسط برادر مدیر برقی اقای ا م در شرکت توزیع بر ق سیستان وبلوچستان لو رفت علاوه بر انکه استعفا نداده بلکه در کمال وقاحت به پشتوانه شریک تجاری اش در معاونت بالا دستی به دنبال مدیر عاملی شرکت .... نیز می باشد
پاسخ ها
همکار
| Iran (Islamic Republic of)
و جالبتر اینکه برق نیوز کلا خبر رو از سایت حذف کرد.چرا؟؟!!!
مدیر پایگاه اخبار که نمی توانند تا ابد در صفحه اصلی بمانند. بعد از مدتی و در پی گردش اخبار به آرشیو می روند ولی همیشه قابل سرچ و مشاهده هستند. خبری حذف نشده است
ناشناس
| United States of America
در پاسخ به برق نیوز
جستجو کردم پیدا شد ... اما قسمت جالب این هست که با ۵۸ نظر ثبت شده تو لیست پربحث ترین ها نیست!!! در حالیکه خبرهایی با بیست نظر تو لیست هستن!! حتی خبرهای تاریخ انتشار قبل این خبر هم تو لیست هستن!!!
مدیر پایگاه اخبار با توجه به تاریخ انتشار و موضوع ارسالی ممکن است بازه های زمانی متفاوتی در لیست ترینها قرار گیرند. بعضی از اخبار یک هفته ای است برخی دو هفته و عده ای نیز یکماهه نمایش داده می شوند
نمی توان یک خبر را مدت زیادی در لیست ترینها نگه داشت تا امکان گردش سریعتر اخبار فراهم شود
علی اصغر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
1
6
سلام . از برق نیوز ممنونم. خیلی عالی بود
تینا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
4
2
دقیقا خاموشی ها بخاطر ماینرها بود....
مگه چند درصد رشد مصرف خانگی و صنعتی و کشاورزی و... بود؟
خاموشی های به این حد گسترده خبر از رشد عظیم برق مصرفی داشت
همون پونصد مگاواتی که میفرمایید خودش یه نیروگاه میخواد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
با نظر شما مخالفم. از اول مهرماه که مصرف مشترکین کم شد و ماینرها اجازه فعالیت گرفتند، پیک نهران با 2400 مگاوات ، با پیک سال 96 و 97 تفاوتی نداشت و این نشانگر آن است که مصرف ماینرها آنقدر که در موردشان تبلیغ و گزارش شد، نبود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
1
8
اگه سایت برق نیوز نبود این مدیرای فاسد مملکت قوط میدادن.دمتون گرم .خدا قوت .برق قم هم ماینرها توسط مامورین شرکت ونیرو انتطامی جمع اوری میشه میاد تو انبار ولی بعدش دوربین ها خاموش میشه وبعد گم میشه ولی بعضی ها میگن خود ... اینجور میخاد میگن باغچه خودش کهک خارج محدوده برق کشیده اونجاست ماینرها
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
1
6
همشون ... خدا ریشه همشونو بسوزونه دزدای بیشرف
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
1
3
کلی بخشنامه و نظامنامه مبارزه با فساد تصویب و ابلاغ می کنند ولی هیچ بازخوردی ندارد زیرا نظارت وپیگیری اجرای این بخشنامه ها وجود ندارد. اواخر سال ۹۷ وزارت نظام نامه کنترل های داخلی به شرکت های زیرمجموعه ابلاغ کرد ولی چه بازخوردی داشت غیر از فرمالیته کردن آن؟
کربلایی
|
Germany
|
۰۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
1
3
برق نیوز ،دستمریزاد

خیلی خبر خوبی رو کار کردی!
اگر وزیر بدنبال فساد ستیزی باشه باید یک کمیته متشکل از منصوبین جدیدش از وزارت تا شرکتهای مادر تخصصی در حوزه های نظارتی و تخصصی تشکیل و بصورت خیلی فوری به پرونده فساد مدیران ارشد رسیدگی و برخورد نماید تا ....
تا درس عبرت برای سایرین شود.

معاون امور برق وزیر ،مدیرعامل توانیر باید سریعاً تکلیف این چندتا مدیرعامل متخلف و برکنار شده را روشن و به وضعیتشان رسیدگی نمایند.اگر تخلف کردن کو برخورد؟!؟!


همین مدیران عامل در زمان مدیریت شأن در شرکت با پرسنل متخلف چه برخوردی کردند؟! حتی اخراج کردند.
بلبشو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
2
4
متاسفانه وزارت نیرو و زیرمجموعه آن بسیار بی در و پیکر شده طوریکه در توزیع برق اهواز شخصی که تا سه سال قبل از آن کارمند بایگانی امور مشترکین بوده یک دفعه و با تهدید و باجگیری از مدیرعامل با مدرک کشاورزی میشود معاون مالی شرکت و حراست و بازرسی توانیر نه تنها بی تفاوت بلکه آقای ... تخلفات وی را ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
1
1
واقعا استفاده ماینر در سازمان بورس در حالیکه مردم خاموشی را تحمل کردند چه توجیه دارد ؟بعید است چنین سازمانی فاقد نهاد نظارتی وحراست باشد که مانع چنین مواردی باشد ضمن اینکه وجود ان در این سازمان که محل سرمایه های مرمدمی است چگونه اعتماد سازی رونق انرا میتواند داشته باشد واحتمالا انچه میتواند با تغییر دولت وروند رو به رشد بورس انجام شدهباشد شاید جبران زیان را از محل نصب همین ماینر ها انجام داده باشند واقعا به چه چیز باید اعتماد کرد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
1
1
سلام: همه از فساد گفتگو میکنند ولی کمتر از دلایل بوجود امدن فساد مبحثی اعلام میشود ؟عومال تولید فساد واقعا چیست ؟ انهم در کشوری که بهترین دین وبهترین پیامبر را دارد ؟ اگر با وجود اینها فساد وجود دارد اگر با وجود اعتقاد به اخرت فساد وجود دارد باید به ریشه یابی عدم اثر گذاری انها که درتمام سطوح جامعه نیز وجود دارد تردید وشک نمود ؟ گاهی فساد ریشه در ضعف ایمان واعتقاد وگاهی محصول نابرابری اجتماعی ؛ گاهی ناشی از افزایش سطح توقعات خودمان ؛ گاهی ناشی از چشم پوشی ها ؛ گاهش ناشی از شرایط اقتصادی وگاهی چشم وهم چشمی ها ؛ گاهی ناشی از انتظارات بی مورد ؛ گاهی ناشی از ایین نامه ها ودستور العمل های کار شناسی نشده ؛ گاهی تعارض منافع ؛ گاهی عدم اگاهی ؛ گاهی عدم اجرا وبرخورد قاطع با فساد و گاهی سلیقه ای برخورد کردن با اشخاص ؛ گاهی بعلت چندگانگی منابع در کشور مانند عدم اجرای عدالت در حقوق ودستمزد در شرایط کار برابر دریک صنعت وصنایع مختلف ؛ گاهی عدم توازان در توسعه یافتگی یکسان استانها وشهرها ؛ گاهی عدم اگاهی ودانش ؛ وگاهی رود در بایستی وعدم توان نه گفتن ؛ گاهی خاص کردن اقشار جامعه توسط حاکمیتها ؛ گاهی قوانین ؛ و.... بسیاری دیگر موارد که همه منشا تولید فساد هستند تا جاییکه این فساد میتواند در یک مدیر بواسطه دسترسی به منابع ویا توجه به توصیه در تصمیم گیری ها؛ ویا یک کار گر بجهت کم کاری وعدم توجه به منابع وتجهیزات در اختیار باشد ای کاش همه با توجه به وظایف در حد توان با در نظر گرفتن واقعیت عالم محضر خدا بدرستی به وظایف عمل کرده و با ریشه های فساد هم نه در حرف بلکه در عمل وبدون اغماض برخورد میشد
مثال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
1
0
شركت توزيع ... اول فساد بوده بعد دست و پا درآورده
مدير أمور برق دو ... جرم سرقت سيم مس با همكاري ف...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
1
2
مدیر کل محترم حراست توانیر لطفا استعفا دهید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
1
4
مدیر کل محترم حراست توانیر لطفا استعفا دهید چرا به استخدام های بدون مجوز توزیع برق اهواز رسیدگی نکردید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
استخدام های غیرمجاز در دوره آقای کریمی مدیرعامل سابق اتفاق افتاد و باید بازخواست شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
الان همان استخدام بدون مجوزها دارن از طریق تبدیل وضعیت ایثارگران رسمی میشن
همكار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
1
0
سالانه ... تُن سيم مس داخل شركت توزيع سيستان بلوچستان به سرقت ميره توسط ... شركت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
1
2
توزیع برق اهواز ؟؟؟ ؟ کیلو سیم کسری داشت حراست نتیجه چه شد ۲ سال از موضوع گذشته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
متاسفانه ظاهرا حراست و بازرسی توانیر دیگر آن اقتدار سابق را ندارد دلیل آن هم گستاخ تر شدن متخلفان در شرکت های زیر مجموعه است
امید
|
Korea (Republic of)
|
۰۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
1
5
عزیزان رسیدگی به فساد در برق منطقه ای بر عهده حراست وبسیج است از طرف دیگر هر دو رو مدیر عامل منصوب میکند پس نوچه مدیر عامل هستن از این رو بیداد می کند وچه انتظاری باید از آنها داشت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
1
4
واقعا یکی از تاثیر گذار ترین خبرهایی بود که برق نیوز زد.
واقعا چرا این همه ... سازمان یافته در وزارت نیرو باهاش برخورد نمیشه؟؟؟
از افزایش قیمت در مناقصات تا بازی در آوردن در صدور مجوز اشتراکها
تا انتصابات بر اساس میزان توانایی افراد در ...
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار