کد خبر: ۴۷۷۸۸
تاریخ انتشار : ۱۱:۰۰ - ۱۱ مهر ۱۴۰۰
با تشدید رقابت برای تامین انرژی، قیمتهای گاز و برق اروپا به رکورد بالای جدیدی صعود کرد.

به گزارش برق نیوز، کمبود انرژی اروپا در پی دستور چین به شرکت‌های دولتی برای تامین انرژی برای زمستان امسال عمیقتر خواهد شد. یک منبع آگاه به بلومبرگ گفت: هان ژنگ، معاون نخست وزیر چین به شرکت‌های انرژی دولتی گفته است به هر قیمتی به تامین انرژی بپردازند. این خبر در حالی منتشر شد که هیچ ظرفیت خط لوله اضافی برای تحویل گاز روسیه به ایستگاه کمپرسور مالنوی آلمان رزرو نشده است.

کمبود جهانی انرژی اروپا را برای تامین گاز و زغال سنگ به تقلا انداخته است. ذخایر گاز و زغال سنگ این منطقه پس از زمستان سرد و طولانی‌تر از حد معمول سال گذشته، به شدت کاهش پیدا کرده است. حتی آب کافی برای تولید برق در نیروگاه‌های برق آبی وجود ندارد و نشانه‌های اندکی از بهبود وضعیت در آینده نزدیک دیده می‌شود، زیرا تقاضا با احیای اقتصاد‌ها از پاندمی، به سرعت در حال افزایش است.

معامله گران صبح پنج شنبه پس از کاهش دوباره جریان گاز روسیه به مالنوی آلمان مضطرب شدند. عرضه گاز از این مسیر ترانزیتی مهم یک سوم کمتر از ابتدای هفته است. بدتر از همه، هیچ ظرفیت اضافی برای تحویل گاز به مالنو برای نخستین روز ماه میلادی آینده رزرو نشده است.

قیمت گاز طبیعی هلند برای ماه آینده که قیمت پایه اروپایی است، حداکثر ۱۴.۷ درصد افزایش یافت و به ۹۹.۳۱ یورو (۱۱۵ دلار) به ازای هر مگاوات ساعت رسید. قرارداد انگلیس هم ۱۹ درصد افزایش یافت و به رکورد ۲۵۶ پنس رسید. بهای هر دو قرارداد طی یک ماه گذشته بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده است.

قیمت برق آلمان برای سال آینده حداکثر ۱۳ درصد افزایش یافته و به ۱۳۳ یورو به ازای هر مگاوات ساعت رسیده است. بهای برق فرانسه هم با ۱۰.۳ درصد افزایش، به ۱۳۵.۵۰ یورو به ازای هر مگاوات ساعت صعود کرده است. هر دو قرارداد روز پنج شنبه به رکورد بالایی جهش یافتند.

قیمت گاز در پایان روز وضعیت خوبی نداشت. نخست پس از انتشار خبر چین و عدم رزرو فضای خط لوله در مزایده پنج شنبه، افزایش یافت و سپس در پی پیش بینی روسیه از صادرات بالاتر از حد انتظار گاز در سال جاری کاهش یافت و نهایتا دوباره به نزدیک رکورد بالای قبلی برگشت.

روسیه انتظار دارد عرضه گاز از سوی شرکت گازپروم به بازار‌های بزرگ شامل اروپا، ترکیه و چین امسال به ۱۹۷.۳ میلیارد متر مکعب افزایش پیدا کند که ۱۰ درصد بیشتر از سال گذشته و اندکی بالاتر از دورنمای محافظه کارانه خود شرکت گازپروم برای سال ۲۰۲۱ است.

گازپروم که سال گذشته یک سوم از کل گاز مصرف شده در اروپا را تامین کرد، با انتقاد و اتهاماتی مبنی بر این که عمدا جریان صادرات گاز به اروپا را در چند ماه گذشته محدود کرده، روبرو شده است. با این حال مشتریان اروپایی این غول گازی روسیه می‌گویند حجم گاز درخواستی را طبق قرارداد دریافت کرده اند. خود گازپروم اعلام کرده که قصد دارد تحت قرارداد‌های بلندمدت هر زمانی که امکان پذیر باشد، گاز بیشتری عرضه کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، رقابت از سوی چین می‌تواند قیمت‌ها را افزایش بیشتری دهد. قیمت LNG در بازار محموله‌های تک آسیا روز پنج شنبه به رکورد ۳۴ دلار و ۴۷ سنت به ازای هر واحد mmBtu رسید و رکورد قبلی را که در ژانویه ثبت شده بود، شکست. بهای معاملات گاز طبیعی آمریکا هم به دلیل نگرانی‌ها نسبت به ذخایر اندک اروپا و قوی نگه داشتن تقاضا برای صادرات LNG آمریکا، حدود چهار درصد افزایش یافت.

منبع: ایسنا
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار