کد خبر: ۴۷۸۲۵
تاریخ انتشار : ۰۹:۰۴ - ۱۷ مهر ۱۴۰۰
شماری از مقام های پیشین شرکت برق افغانستان (برشنا) می‌گویند، طالبان پول برق وارداتی را پرداخت نکرده و احتمال دارد که کشورهای تامین کننده، برق‌ افغانستان را قطع کنند.

به گزارش برق نیوز، روزنامه وال استریت ژورنال با نشر گزارشی نوشت که با توجه به پرداخت نشدن پول تامین‌کننده‌گان برق آسیای مرکزی، ممکن است که افغانستان در زمستان پیش‌رو برق نداشته باشد.

این روزنامه به نقل از داوود نورزی، رییس پیشین شرکت برق افغانستان (برشنا)، وضعیت را «خطرناک» پیش‌بینی کرده و گفته است که این اقدام کشور‌های شمال افغانستان می‌تواند کابل و برخی دیگر از ولایات را در تاریکی فرو ببرد.

براساس گزارش‌ها، شرکت برق افغانستان در زمان داوود نورزی ۴۰ میلیون دلار در خزانه‌اش داشت و مسوولان در حکومت تلاش داشتند که این پول را خارج کنند.

اکنون، اما منابع به وال استریت ژورنال گفته‌اند که با توجه به قطع کمک‌های بین‌المللی، طالبان تصمیم گرفته‌اند که از این پول برای تسویه بدهی‌های برق افغانستان استفاده نکنند.

منابع در شرکت برق افغانستان گفته‌اند که بدهی‌های این شرکت از آن زمان تا حال ۹۰ میلیون دلار افزایش یافته و هم‌چنان در حال افزایش است.

این در حالی است که نهاد‌های دولتی افغانستان ماه‌ها پول برق‌شان را پرداخت نکرده‌اند.

از سوی دیگر، نصف مجموع پول وارداتی که ۳۸۷ میلیون دلار است را شهروندان کابل می‌پردازند.

مقام‌های پیشین شرکت برشنا گفته‌اند که با توجه به بدتر شدن وضعیت اقتصادی، ممکن است که مردم نیز نتوانند پس از این پول برق‌شان را بپردازند.

به این ترتیب منابع تصریح می‌کنند که پس از کشمکش‌ها میان افغانستان و تاجیکستان، احتمال دارد که مقامات آن کشور هرچه زودتر اقدام به این کار کند.

با توجه به خشک‌سالی در افغانستان و کاهش تولیدات برق آبی، بیش از ۸۰ درصد برق این کشور را برق وارداتی تشکیل می‌دهد.

در حال حاضر برق وارداتی افغانستان از تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان و ایران تأمین می‌شود که سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون دلار هزینه برمی‌دارد.

منبع: شفقنا

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار