کد خبر: ۴۷۸۶۹
تاریخ انتشار : ۰۹:۴۰ - ۲۰ مهر ۱۴۰۰
وزیر نیرو با بیان اینکه مجموع مصرف سوخت سالیانه نیروگاه‌های حرارتی ۸۲ میلیارد مترمکعب است، گفت: با خروج نیروگاه‌های راندمان پایین می‌توانیم قدم‌هایی را در راستای صرفه‌جویی در سوخت برداریم.

به گزارش برق نیوز، "علی اکبر محرابیان" در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه میان وزارتخانه‌های صمت و نیرو در خصوص احداث ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی توسط بخش صنعت و معدن که با حضور وزیر صمت برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۸۳ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی داریم که شامل ۱۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه برق‌آبی، ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه اتمی، ۸۰۰ مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر و الباقی هم نیروگاه‌های حرارتی است.

وی اضافه کرد: در بخش حرارتی مجموع مصرف سوخت سالیانه ۸۲ میلیارد مترمکعب گاز یا موارد جایگزین است. محور بسته ۳۵ هزار مگاواتی که در برنامه وزارت نیرو آمده، کاهش مصرف سوخت است. مهم‌ترین عاملی که به دنبال همین بسته ۳۵ هزار مگاواتی هستیم، این است که بتوانیم مصرف سوخت کشور را با راه‌اندازی بخش بخار، استفاده از سیکل ترکیبی و به‌ویژه استفاده از نیروگاه‌های تجدیدپذیر، کاهش و راندمان نیروگاهی را افزایش دهیم.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در این بین برنامه‌ریزی کرده‌ایم چند نیروگاهی که راندمانی پایین‌تر از ۲۰ درصد دارند و متاسفانه در حال حاضر در حال تولید برق هستند را از چرخه نیروگاهی کشور خارج کنیم.

محرابیان ادامه داد: بعد از اجرای این برنامه چهار ساله افزایش ۳۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی، ما دیگر هیچگونه مصرف اضافه‌ای برای سوخت نخواهیم داشت، چراکه در بخش‌های بخار و تجدیدپذیر نیازی به اضافه کردن سوخت نداریم و با حذف نیروگاه‌های پرمصرف، یک ظرفیت سوخت مشخصی برای ما ایجاد می‌شود.

به‌گفته وی، وزارت نیرو از توسعه نیروگاه‌های اتمی به‌شدت حمایت کرده و حتی برای این موضوع برنامه مشخصی دارد، چرا که نیروگاه‌های اتمی برای شبکه‌های برق هر کشوری ضروری محسوب می‌شوند. این نیروگاه‌ها باعث پایداری شبکه شده، فرکانس را تنظیم می‌کنند و نیروگاه‌هایی هستند که راندمان بالایی را دارا هستند.

وزیر نیرو با بیان اینکه تفاهم‌نامه با وزارت صمت، جزئی از بسته ۳۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی است، افزود: این بسته به تصویب دولت رسیده و همه اعضای دولت روی آن تاکید دارند. وزارت نفت نیز از این بسته حمایت می‌کند، چرا که ما با افزایش راندمان نیروگاهی، سعی در کاهش مصرف سوخت داریم.

عضو کابینه دولت سیزدهم با بیان اینکه در صنعت برق به‌طور کامل خودکفا هستیم، خاطرنشان کرد: انواع تجهیزات، ماشین‌آلات و قطعات صنعت برق را در داخل تولید کرده و بخش قابل توجهی از خدمات فنی مهندسی را به کشور‌های اقصی نقاط دنیا ارائه می‌دهیم. برای احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید در کشور نیز قوانین حکم می‌کند حداکثر استفاده از توان داخلی انجام شود.

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Singapore
|
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
0
3
با سلام
الان با وضعیت کاهش سوخت های فسیلی ، نیروگاههای راندمان پایین ( مثل نیروگاه دورود ، نیروگاه ری و ... ) باید از چرخه تولید خارج بشن و بجاشون با توجه به نیاز شبکه از نیروگاههای با راندمان بالا استفاده بشه ...
Moheb
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
0
0
یکی از راههای اصلی صرفه جویی سوخت جلوگیری از قاچاق سوخت مثلا برن ببینن چطور ۳۰تانفتکش آب خالی جای گازوییل تو سیستان بلوچستان تحویل شده!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
0
0
سرمایه گذاری ارز خارجی میخواد که اگر هم باشد کم است ، چه باید کرد ؟؟!!؟؟!!؟؟!!؟؟!!
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
0
1
لطفا راندمان توانیر ومدیر عامل های برق منطقه ای پایین آمده فکری بکنید تا ۴سال تمام نشده
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار