کد خبر: ۴۷۸۹۲
تاریخ انتشار : ۱۰:۱۷ - ۲۲ مهر ۱۴۰۰
نائب رییس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به قطعی مکرر برق در واحد‌های صنعتی عنوان کرد: در صورت کاهش دمای هوا اندکی در زمینه تامین نیاز کشور به برق ثبات نسبی خواهیم داشت، اما نگرانی اعضای کمیسیون صنایع و معادن این است که با نزدیک شدن به زمستان بار دیگر شاهد تکرار اتفاقاتی که در تابستان تجربه کردیم خواهیم بود.

به گزارش برق نیوز، پس از گذراندن تابستانی همراه با قطعی مکرر برق در منازل و حتی واحد‌های صنعتی، این بار زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال بروز خاموشی‌های گسترده در زمستان به گوش می‌رسد. کارشناسان با اشاره به کمبود احتمالی گاز طبیعی که سوخت اصلی نیروگاه‌های برق است بر لزوم چاره اندیشی توسط دولت تاکید ورزیده و معتقدند در صورت سهل انگاری چاره‌ای بجز قطع مکرر و پردامنه برق در بخش صنایع کشور نیست و احتمالا در صورت فقدان برنامه‌ای جهت جبران کسری برق مصرفی صنایع، زمستانی سرد و تاریک در انتظار واحد‌های صنعتی خواهد بود. بر همین اساس نمایندگان مجلس نیز وزیر پیشین نیرو را به مجلس فراخوانده و هشدار‌های لازم را به وی داده بودند.

حضور دو وزیر نیرو در بهارستان

سید جواد حسینی‌کیا نماینده مردم سنقر گفت: کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در زمینه احتمال کمبود گاز در زمستان هم به وزیر قبلی نیرو هشدار داده بود و هم در نشستی با آقای محرابیان (وزیر نیروی فعلی) در این باره به بحث و گفتگو پرداخته است.

وی در ادامه افزود: زمانی که این موضوع در کمیسیون مطرح شد شاهد افزایش قیمت سیمان بودیم که از قطعی‌های مکرر برق نشات گرفته بود.

هشدار مجلس به هر دو دولت

نماینده مردم سنقر در مجلس با تاکید بر اهمیت جلوگیری از قطعی گسترده برق صنایع در زمستان، بیان کرد: مجلس هشدار‌های لازم را به دو وزارتخانه نیرو و صمت داده است و با رویکرد دفاع از فعالان بخش صنعت و معدن روی موضع خود می‌ایستد. در همین راستا مجلس نهایت تلاش خود را به کار می‌بندد تا حداقل قطعی‌ها در زمستان رخ داده و بدنه صنعت کشور متحمل ضرر‌های سنگینی نشود.

حسینی‌کیا در ادامه یادآور شد: دولت باید تدبیری به کار بندد که صنایع حداقل بتوانند به صورت شیفتی به کار خود ادامه دهند. نباید به گونه‌ای عمل شود که ناگهان شاهد قطعی برق در همه واحد‌های صنعتی باشیم، بلکه باید از طریق مدیریت صحیح، گزینه قطع برق صنایع را تنها در شرایطی انتخاب کنیم که چاره دیگری باقی نمانده باشد.

راهکار بلندمدت

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: بحث دیگری که مجلس پیگیری کرده مسئله احداث نیروگاه‌های جدید است که می‌تواند در میان‌مدت و بلندمدت گره از کار صنایع در زمینه تامین برق بگشاید. اما شرط تحقق این امر جدی گرفتن از سوی دولت است وگرنه در صورت اهمال شاهد گشایشی در این زمینه نخواهیم بود.

مطالبات بخش خصوصی وصول نشده

این نماینده مجلس با تاکید بر لزوم انجام تعهدات دولت در قبال بخش خصوصی فعال در حوزه تامین انرژی گفت: موضوع دیگری که دولت باید به آن رسیدگی کند بدهی‌های سنگینی است که به فعالان بخش خصوصی در حوزه تولید انرژی دارد. بخش خصوصی مطالبات زیادی از دولت دارد که هنوز وصول نشده، البته دولت در تلاش است تا این مشکل را حل کند، اما کافی نیست و باید با جدیت بیشتری مورد رسیدگی قرار گیرد.

حسینی کیا در پایان یادآور شد: کشور در مجموع ۱۳ هزار مگاوات کسری برق در کشور داریم که باید از تمام ظرفیت‌های موجود در راستای جبران این مقدار بهره بگیریم در غیر این صورت کاری از پیش نخواهد رفت. برای مثال بخشی از این کسری را می‌توان از طریق نیروگاه‌های خورشیدی و نصب پنل‌های خورشیدی جبران کرد.

منبع: اقتصادآنلاین

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
0
0
سلام: متاسفانه در حالیکه واقعا پیک برق ایران در صورت عدم وجود ماینرها ومصارف غیر تنها در طول سال محدود به ساعاتی کمتر از یک ماه میباشد وعملا تا ثبیت شرایط صادرات مستمر بخشی از سرمایه گذاری جهت احداث توجیه اقتصادی ندارد لذا این مهم باید مورد توجه بسیار جدی برنامه ریزان صنعت قرار گیرد چرا که عموما بر احداث تاکید میگردد لذا 1- رفع محدودیت از نیروگاههای موجود که در این چند سال بدلایل فنی وانسانی محدودیتهای بسیاری نسبت به ظرفیتهای قابل تولید برانها حادث شده 2- استفاده ازمنابع تجدید پذیر مانند باد وفتولایک ها حداقل جهت ساختمانهای دولتی ودر جهت فرهنگ سازی عمومی بسیار ضرورت دارد شرکتهایدولتی ویا حتی صنایع نیز بخشی از فضای خود را اختصاص به احداث نیروگاههای خورشیدی والبته تحت حمایت جدی وزارت نیرو دهند وبرای بخش اول وایجاد محدودیت روی همین نیروگاههای موجود ضرورت دارد بخشی در تجدید ساختارها پیگیری شود
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار