کد خبر: ۴۷۹۰۷
تاریخ انتشار : ۱۴:۰۶ - ۲۴ مهر ۱۴۰۰
با توجه به جایگاه کلیدی مشترکین برق در کلیه فرآیند‌های خدماتی شرکت‌های توزیع، دسترسی به اطلاعات دقیق و جامع از موقعیت مکانی مشترکین و نحوه اتصال آن‌ها به شبکه برق از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. سیستم GIS یک فناوری نوین به منظور مدیریت و تحلیل اطلاعات مکان محور محسوب می‌شود و با توجه به ماهیت مکانی بیشتر اطلاعات در شرکت‌های توزیع برق، استفاده از این زیرساخت، نقشی حیاتی در مکانیزه کردن فرآیند‌ها و حرکت به سمت شبکه‌های هوشمند خواهد داشت.

به گزارش برق نیوز، مدیر دفتر GIS شرکت توزیع برق استان خراسان رضوی گفت: با هدف کاربردی سازی GIS در تمامی فرآیند‌های مکان محور شرکت، برنامه‌ریزی پروژه جامع برداشت اطلاعات مشترکین، از سال گذشته آغاز شد. در این مسیر تلاش شد با بهره گیری از تجربیات سایر شرکت‌های توزیع، سریع‌ترین و مناسب‌ترین روش ممکن پیاده سازی و اجرا شود.

وی افزود: در شیوه تدوین شده، برداشت اطلاعات مکانی در حین فرآیند قرائت و با استفاده از تکنولوژی Mobile GIS انجام می‌شود. مامور قرائت در زمان برداشت مکانیزه اطلاعات مصرف مشترکین که با استفاده از نرم افزار اندرویدی و بر روی تبلت و یا گوشی انجام می‌شود، ملزم به ثبت موقعیت مکانی کنتور بر روی نقشه‌های جغرافیایی است و تا زمانی که اطلاعات مکانی ثبت نشده، فرآیند قرائت تکمیل نمی‌شود.

احسان یوسفی فرد در ادامه از امکان مشاهده موقعیت GPS‌ای کنتورخوان بر روی نقشه، دسترسی به نقشه‌های پارسل بیس شهری و تصاویر ماهواره‌ای آنلاین و آفلاین، امکان ثبت موقعیت مکانی کلیه کنتور‌های موجود در یک تابلو کنتور به صورت تجمیع شده و کنترل موقعیت مکانی درج شده نسبت به مختصات محل ثبت اطلاعات، به عنوان قابلیت‌های پیاده سازی شده در نرم‌افزار قرائت به منظور برداشت دقیق اطلاعات یاد کرد.

مدیر دفتر GIS شرکت توزیع برق استان خراسان رضوی اظهار داشت: عملیات اجرایی پروژه، پس از طی فاز پایلوت و فراهم شدن مقدمات مورد نیاز، از ابتدای مرداد ماه و با شروع مرحله سوم قرائت، وارد فاز اصلی پیاده سازی شد. در دوره دو ماهه سوم قرائت و با همت بیش از ۲۰۰ مامور و ناظر قرائت، اطلاعات مکانی بیش از یک میلیون مشترک بر روی نقشه‌های جغرافیایی ثبت و برداشت شده است. این پروژه از نظر بازه زمانی اجرا، دقت برداشت، هزینه‌های اجرای طرح و همچنین روش‌های پیاده سازی، در سطح کشور بدیع و منحصر به فرد محسوب می‌شود. طبق برنامه ریزی صورت گرفته و با تکمیل عملیات مربوط به برداشت اطلاعات مشترکین روستایی (که به صورت چهار ماهه و در دوره‌های زوج قرائت، مصرف آن‌ها ثبت می‌شوند)، تا انتهای آبان ماه ۱۴۰۰، کلیه اطلاعات مکانی مشترکین شرکت، شامل بیش از ۱۳۵۰۰۰۰ مشترک، برداشت و زیرساخت لازم به منظور استفاده‌های کاربردی از اطلاعات فراهم خواهد شد.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار