کد خبر: ۴۷۹۹۹
تاریخ انتشار : ۰۹:۲۶ - ۰۱ آبان ۱۴۰۰
از ظرفیت‌های عظیمی انرژی خورشیدی در استان کرمان استفاده نشده و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان خسارت خاموشی‌های برق به صنایع استان بوده است.

به گزارش برق نیوز، جلسه انرژی خورشیدی استان کرمان با حضور مهرابی سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری و تعدادی از مسئولان استان در سالن پیامبراعظم (ص) استانداری برگزار و وضعیت استان در حوزه استفاده از انرژی خورشیدی، سرمایه‌گذاری و مشکلات سرمایه‌گذاران بحث و بررسی شد.

در این جلسه حسین مهرابی سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان اظهار داشت: استان کرمان از ظرفیت‌های عظیمی در حوزه انرژی خورشیدی برخوردار است با این وجود تا کنون از این نوع انرژی به خوبی استفاده نشده است.

وی با بیان اینکه مجموع استفاده از این نوع انرژی در استان به ۱۰۰ مگاوات نمی‌رسد گفت: تابستان گذشته ۱۰۰ هزار میلیارد تومان خسارت خاموشی‌های برق به صنایع استان کرمان بود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان با اشاره به اینکه می‌توان با استفاده از انرژی خورشیدی تامین برق استان را تا حد زیادی انجام داد افزود: خوشبختانه این عزم در استان ایجاد شده که از این ظرفیت در استان بهره‌برداری شود و جلساتی برگزار شده است.

وی با بیان اینکه اراضی خشک شده زیادی در شمال استان کرمان وجود دارد که می‌شود از این اراضی برای احداث نیروگاه خورشیدی استفاده کرد گفت: باید مالکان زمین‌های کشاورزی خشک شده را تشویق به این طرح کرد و اطلاع‌رسانی لازم انجام شود.

استفاده از انرژی خورشیدی یک ضرورت است

سیدمهدی طبیب‌زاده رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان در این جلسه با بیان اینکه استفاده از انرژی‌های خورشیدی در استان یک ضرورت است اظهار داشت: وزیر جدید نیرو به این موضوع اهمیت داده و قرار است ۱۰ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر را طی ۴ سال ایجاد کند که کار بزرگی است.

وی با اشاره به اینکه هفته گذشته جلسه‌ای با وزیر نیرو در کمیسیون اقتصادی مجلس داشتیم و استان نیز باید مقدمات کار را فراهم کند تا از این تصمیم وزیر و ظرفیت استان بهره‌برداری مناسب شود گفت: این موضوع با برگزیدگان این صنعت در میان گذاشته شده و در حال برنامه‌ریزی برای تشویق سرمایه‌گذاران جهت سرمایه‌گذاری در استان هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه راهی جز این نداریم که برای آینده استان از ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کنیم افزود: قیمت تمام شده برق در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی بسیار بالا است و سرمایه‌گذاری در انرژی‌های خورشیدی هزینه‌ها را نیز کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: وزارت نیرو باید برق تولیدی نیروگاه‌های خورشیدی را به قیمت واقعی بخرد و به موقع هم پول پرداخت کند تا سرمایه‌گذار تشویق به سرمایه‌گذاری در این حوزه شود.

مهدی رجبی‌زاده مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان نیز در این جلسه اظهار داشت: بهتر است ابتدا اراضی واگذار شده برای احداث نیروگاه‌های انرژی خورشیدی در استان تعیین تکلیف شده و واگذاری جدید انجام شود.

وی با بیان اینکه تعداد ۸۲ مورد زمین به مساحت هزار و ۷۰۰ هکتار طی چهار سال گذشته واگذار شده گفت: از این تعداد ۵۱ مورد به احداث نیروگاه معطوف شده و مابقی باید تعیین تکلیف شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با اشاره به اینکه ۲۵ قطعه به مساحت ۷۴۰ هکتار زمین داریم که قرارداد واگذاری آن به دلیل عدم فعالیت عملیاتی فسخ شده افزود: این زمین‌ها آماده واگذاری به سرمایه‌گذار جدید است.

سرمایه‌گذاران رغبتی برای ورود به تولید انرژی خورشیدی ندارند

در این جلسه مهدی حسینی‌نژاد مدیرکل صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان نیز با بیان اینکه قیمتی که وزارت نیرو برای برق انرژی خورشیدی تعیین کرده، پایین است اظهار داشت: از این جهت سرمایه‌گذار رغبتی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه ندارد.

وی با بیان اینکه مجوز‌های زیادی در استان کرمان برای احداث نیروگاه خورشیدی داده شده، اما عملیاتی نشده است گفت: خاموشی برق خسارت غیرقابل جبرانی به صنایع زد که خیلی از این خسارت‌ها هیچوقت جبران نمی‌شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان با بیان اینکه برنامه‌ریزی شده تا صنعت برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی اقدام کند افزود: مقرر شده که ۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات برق، توسط واحد‌های صنعتی استان ایجاد شود تا این واحد‌ها در صورت خاموشی مشکلی نداشته باشند و باید آن‌ها را به سمت استفاده از انرژی خورشیدی ببریم.

منبع: تسنیم
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار