کد خبر: ۴۸۰۲۵
تاریخ انتشار : ۰۷:۵۵ - ۰۴ آبان ۱۴۰۰
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: در حکمرانی وزارت نیرو باید تغییرات ساختاری انجام بگیرد، زیرا طی چهار دهه اقتصاد نامتوازن برق، یارانه‌های پنهان بخش انرژی باعث شده دولت بدهی سنگینی به وزارت نیرو و نیروگاه‌ها داشته باشد.

به گزارش برق نیوز، حسین حسین زاده، عضو کمیسیون انرژی مجلس ضمن اشاره به پرداخت یارانه دولتی برای مصرف مشترکان برق خانگی گفت: هر کیلووات برق در حدود ۱۳۰۰ تومان هزینه بدون احتساب هزینه زیست محیطی و سوخت دارد و این مقدار برق در قبوض مشترکان در حدود ۱۰۰ تومان در نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین ۲۰۰ تومان ما به التفاوت از محل سوبسید‌های انرژی از محل پرداخت یارانه‌ها تخصیص پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: در حکمرانی وزارت نیرو باید تغییرات ساختاری انجام بگیرد، زیرا طی چهار دهه اقتصاد نامتوازن برق. یارانه‌های پنهان بخش انرژی باعث شده دولت بدهی سنگینی به وزارت نیرو و نیروگاه‌ها داشته باشد. به همین علت نیروگاه داری در کشور صرفه اقتصادی ندارد و سرمایه گذاری در این بخش را تضعیف نموده و این صنعت را دچار چالش کرده است.

*باید به سمت عادلانه کردن توزیع یارانه انرژی برویم

حسین زاده قیمت واقعی بهای تمام شده برق را زیاد عنوان کرد و افزود: در صورتی که قیمت برق واقعی شود، بخش زیادی از مشترکان خانگی امکان پرداخت آن را نخواهند داشت. این شرایط در نتیجه توزیع نامناسب در اقتصاد برق طی سال‌های گذشته ایجاد شده است. باید با مدل‌های بهینه‌ای به سمت عادلانه کردن استفاده از یارانه انرژی در کشور برویم.

وی با اشاره به اینکه نباید در نظام یارانه‌ای همه مشترکان یکسان در نظر گرفته شوند گفت: مشترکانی که برق زیادی مصرف می‌کنند، هزینه مصرف بالای آن‌ها از محل پرداخت یارانه‌ها داده می‌شود و در واقع مشترکان پرمصرف استفاده بیشتری از میزان یارانه انرژی می‌کنند که این روند باید با اصلاح تعرفه‌های مشترکان پرمصرف اصلاح شود. مشترکان پرمصرف نسبت به مازاد مصرف خود نسبت به مشترکان عادی باید هزینه‌های بیشتری بپردازند تا در زمینه یارانه‌های انرژی عدالت صورت بگیرد.

*از ظرفیت بخش خصوصی در تامین برق کشور استفاده شود

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه صنایع در کشور‌های دیگر برق مورد استفاده خود را از روش‌های مختلف تامین می‌کنند، افزود: در کشور ما غالب صنایع از برق سراسری شهری استفاده می‌نمایند؛ بنابراین باید به سمت پیک سایی در صنعت برق حرکت کنیم تا از وضعیت فعلی رها شویم. یکی از راه‌های تامین برق کشور استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است، اما در سال‌های گذشته اقدام به استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در تامین برق کشور نشده است.

وی با اشاره به اتلاف انرژی که در صنعت برق کشور در جریان است، گفت: اتلاف انرژی در انتقال برق بسیار بالاست و میزان این اتلاف نسبت به تولید بیشتر است. در صورتیکه اصلاح شبکه انتقال برق انجام بگیرد، می‌تواند سهم به سزایی در کاهش اتلاف انرژی بگذارد.

*توسعه و مانع‌زدایی از صنعت برق کشور که در کمیسیون انرژی در حال بررسی است

حسین زاده درباره طرح «توسعه و مانع‌زدایی از صنعت برق کشور» که در کمیسیون انرژی در حال بررسی است، گفت: این طرح موضوعات تولید، توزیع، انتقال، بهینه سازی و مصرف برق را در نظر گرفته است. در این راستا جلسات متفاوتی با وزارت نیرو، سندیکای برق و تولیدکنندگان گذاشته شده و تا ماه‌های آینده در صحن مجلس مطرح می‌شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: این طرح مجلس صنعت برق را موظف کرده که صنایع بزرگی مانند فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها برق مورد استفاده را خودشان تولید کنند. بهینه سازی و مدیریت مصرف برق در کشور مورد بررسی قرار دارد و باید نصب کنتور‌های هوشمند به مرحله عملیاتی برسد. تسهیل واردات قطعات برقی و سرمایه گذاری خارجی برای صنعت برق هم در این طرح دیده شده است.

به گفته وی، برنامه‌هایی هم که در طرح مانع زدایی از صنعت برق کشور توسط وزیر نیرو به مجلس ارائه داده شد، موارد مذکور را در برگرفته است، اما شاید اجرای آن زمان بر شود که در سال‌های آینده ماحصل طرح‌های فعلی با کمک مجلس مشهود خواهد شد.

حسین زاده در پایان با اشاره به اینکه چندین وزارتخانه از سوی مجلس برای رفع تدریجی کسری برق کشور مکلف شده اند، افزود: وزارت نیرو مکلف به بهینه سازی مصرف برق و وزارت نفت وظیفه تامین مخازن سوخت مایع نیروگاه‌های برق را به عهده دارد. همچنین وزارت صمت نیز مکلف شده است، برای تامین برق پایدار مشترکان صنعتی، تا سال ۱۴۰۴ حداقل ۱۰ هزار مگاوات برق تامین بکند تا کشور در مواجهه با زمان پیک مصرف با مشکل قطعی‌های مکرر روبرو نشود، مانند اتفاقی که در تابستان امسال رخ داد و در حدود ۱۰-۱۲ هزار مگاوات کسری برق به وجود آمد.

منبع: فارس
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
0
2
واقعا اینارو خودتون نوشتین؟؟؟ مردان حسابی این موارد اصلا جزو برنامه های وزارت نیرو بوده نیازی به طرح و فلان نداره. وقت خودتون و ملت هم نگیرین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
0
0
مسایل متفاوتی در مبحث اقتصاد برق وقمیت نهایی وتمام شده برق مورد توجه باید قرار گیرد وتا این مولفه ها هریک بتنهایی مشخص وارزیابی نشود امکان دست یابی به یک قیمت واحد بعنوان قیمت تمام شده ممکن نیست 1- تنوع نیروگاهها از ابی ؛تجدید پذیر ؛حرارتی و..... در کشور لذا در حالیکه ظرفیت های بسیاری برای استفاده از تجدیر پذیرها وجود دارد توسعه انها باید سرلوحه تصمیمات کلان باشد 2- قیمت سوخت در سبد تولید انرژی الکتریکی 3- بهر ه وری نیروی کار 4-راندمان نیروگاه 5- محاسبه هزینه تعمیرات نیروگاه بطور کیفی وبر اساس مولفه وشاخص های جهانی هزینه تعمیرات بر اساس نوع نیروگاه وکشور سازنده وتکنولوژی وموقعیت نیروگاه 6- میزان تلفات شبکه برق در بحث انتقال 7- میزان تلفات توزیع وبهبود شاخص های شبکه توزیع 8- استفاده از ظرفیت صادرات برق بمنظور جبران بخشی از هزینه های صنعت برق
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
0
2
فعلا همه خوابن خرداد سال آینده از خواب پا میشن
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
0
0
تا از خواب گران بعد از 20سال بلند بشین دو کار واقعی انجام بدین شاید یکم وضع کمتر بد بشه 1 سالانه به مدت حداقل 10سال 20درصد به فیمت برق اضافه بشه از 1400ومنابع مالی بدون کم کاست به شرکتها داده بشه در کنارش طرح های جامع وخلاقانتان را به سر صبر انجام بدین
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار