کد خبر: ۴۸۱۱۶
تاریخ انتشار : ۱۴:۲۵ - ۱۲ آبان ۱۴۰۰
نماینده مجلس؛
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: در پله‌های پرمصرف و فوق پرمصرف برق باید حتما تعرفه‌ای اعمال شود که علاوه بر بازدارندگی، مصرف کننده را تشویق به کاهش مصرف کند. می‌دانیم مشترکان پرمصرف، پر سر و صدا هم هستند. نباید مسئولان وزارت نیرو یا مجلس ترسی از این موضوع داشته باشند چرا که اعتراض این افراد وارد نیست، زیرا مصرف بالا هزینه بالایی را دارد.

به گزارش برق نیوز، مالک شریعتی نیاسر اظهار کرد: در پله‌های پرمصرف و فوق پرمصرف باید حتما تعرفه‌ای اعمال شود که علاوه بر بازدارندگی، مصرف کننده را تشویق به کاهش مصرف کند و اگر در مواقعی مصرف‌کننده خواست ۱۰ برابر الگو مصرف کند، هزینه‌ای که از مشترک برای تامین برق این مشترک می‌گیریم را هزینه صادرات کنیم. کشور نباید پرمصرف‌هایی که یارانه بیشتری را به کشور تحمیل می‌کند را راحت بگذارد و باید قیمت برق صادراتی تجدیدپذیر را از این نوع مشترکان دریافت کند.

وی در پایان با بیان اینکه می‌دانیم مشترکان پرمصرف، پر سر و صدا هم هستند، گفت: نباید مسئولان وزارت نیرو یا مجلس ترسی از این موضوع داشته باشند چرا که اعتراض این افراد وارد نیست، زیرا مصرف بالا هزینه بالایی را دارد.

نماینده مردم تهران، اسلامشهر، ری و شمیرانات در خصوص یارانه برق پرمصرف‌ها اظهار کرد: در چند جلسه مفصل کمیته برق کمیسیون انرژی، وضعیت تعرفه‌ها و پلکان‌های برق را با حضور همکاران وزارت نیرو بررسی کردیم.

شریعتی نیاسر افزود: نکته اول این است که پلکان‌های تعریف شده هیچ مبنای علمی ندارند، اما موضوعی است که حدود ۱۰ سال پیش بعد از هدفمندی یارانه‌ها اعمال و در نهایت مبنا شد؛ به هر حال تغییر به‌خصوص مبنای پلکان‌های اول کار بسیار دشواری است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نکته دوم مربوط به شیب افزایش تعرفه‌هاست که در پلکان‌های مختلف متناسب با کم‌مصرفی، خوش‌مصرفی یا پرمصرفی دیده نشده است. شیب در پله دوم به سوم ۱۱۵ درصد افزایش یافته در حالی که پله پنجم به ششم ۳۰ درصد اعمال می‌شود و این منطقی نیست.

شریعتی خاطرنشان کرد: بند "ی" تبصره ۸ بودجه ۱۴۰۰ تکلیف کرده، تعرفه‌ها پلکانی افزایشی باشد. پلکانی افزایشی یا آی بی تی به این معناست که هر چه پله مصرف بالاتر می‌رود میزان افزایش تعرفه نیز بیشتر می‌شود؛ بنابراین حتماً باید این موضوع در دستور کار باشد.

نماینده مردم تهران، اسلامشهر، ری و شمیرانات تصریح کرد: آنچه که امروز در کشور ما اعمال می‌شود آی بی تی نبوده و در این تعریف جدید، افرادی که در پلکان پایین مصرفی هستند باید تشویق شوند تا میزان افزایش خود را کمتر کنند و آن‌هایی که در پلکان‌های بالای مصرف و فوق پرمصرف هستند باید تصاعدی پلکان تعرفه‌های آن‌ها افزایش پیدا کند که در حال حاضر به این شکل نیست.

وی افزود: پیشنهاداتی را در این خصوص آماده و در جلسات نیز مطرح کردیم که قرار شد همکاران وزارت نیرو موضوع را از لحاظ انطباق پیشنهاد‌های جدید با منابع پیش‌بینی شده ارزیابی کنند. این پیشنهاد‌ها طی امسال اجرا نشد چرا که از محل این تعرفه‌ها جزئی از درآمد وزارت نیرو در سا ل ۱۴۰۰ کم می‌شد و پیش‌بینی دیگری برای جبران اعتبار این موضوع صورت نگرفته بود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بودجه ۱۴۰۱ و در قانون برنامه هفتم حتماً باید این موضوع تثبیت شود. یک فرمول برای تعرفه‌ها در پلکان‌های مختلف باید تثبیت شود تا علاوه بر قابل دفاع بودن، مبتنی بر مدل آی بی تی باشد.

به گفته شریعتی، در این صورت اگر قانونگذار یا دولت بخواهد تغییراتی را در تعرفه‌ها اعمال کند با تغییر و تعریف تعرفه جدید برای پله اول، سایر پله‌ها نیز به طور خودکار تغییر خواهد کرد.

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
1
4
شریعتی نیاسری ، نماینده و وکیل مردم است در مجلس و باید از همه ی مردم و موکلین خود حمایت کند چون حقوق و مزایا را از مردم می گیرد حال اینکه بگوید پر مصرف ها پر سر و صدا هستند این نهایت بی ادبی است ضمن اینکه پر مصرف و کم مصرف را چه کسی و طبق چه شاخصی تعیین کرده است ؟ وکیل و نماینده بجای مطالبه حقوق مردم از هوای پاک تا خودرو و جاده ها و وضع اقتصادی ، طلبکار از مردم شده اند. با این نمایندگان هیچ انتظاری از بهبود امور نخواهد بود گویی اینکه این نماینده ، نماینده توانیر است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
0
1
پرمصرف امثال علی کریمی هستتد که دو قورت و نیمش هم باقیه و یکعده جوون نادان که نون شب ندارن بخورن تازه ن
پیاده نظامش تو اینستاگرام میشن
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار