کد خبر: ۴۸۱۳۰
تاریخ انتشار : ۱۸:۵۹ - ۲۸ آبان ۱۴۰۰
علت زود سوختن لامپ کم مصرف لامپ‌های کم مصرف به دلیل مزایایی که دارند امروزه بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما چرا این لامپ‌ها در مصارفی مانند راه پله و پارکینگ زود به زود می‌سورند؟

سرویس آموزش و آزمون برق نیوز: لامپ‌های کم مصرف که به عنوان لامپ‌های فلورسنت فشرده نیز شناخته می‌شوند، به علت مصرف پایین انرژی (حدود ۲۰ درصد لامپ‌های رشته‌ای) و بازدهی و همچنین طول عمر زیادتر (۱۰ برابر لامپ‌های رشته‌ای) از محبوبیت زیادی برخورداند. همانطور که در اجزای لامپ کم مصرف مشخص است، این نوع لامپ‌ها برای راه‌اندازی در داخل خود دارای مدار بالاست (Ballast) هستند که این مسئله سبب می‌شود که طول عمر لامپ‌های کم مصرف با تعداد روشن و خاموش لامپ رابطه‌ی مستقیم داشته باشد.

چرا لامپ‌های کم مصرف زود به زود می‌سوزند؟
میزان روشنایی لامپ‌های کم مصرف نو تقریباً بلافاصاله بعد از روشن شدن بیشتر شده و بعد از حدود ۴ دقیقه به حداکثر میزان روشنایی خود رسیده و نیاز دارد برای طول عمر بیشتر دست کم ۱۵ دقیقه روشن بماند و بعد خاموش شود. هر چه از عمر این نوع لامپ‌ها بگذرد با تاخیر بیشتری روشن می‌شوند که این زمان گاهاً تا ۱۰ ثانیه هم طول می‌کشد.
با توجه به موارد ذکر شده در مصارفی مانند راه پله‌ها یا پارکینگ که دارای سیستم تایمر یا سنسور‌های چشمی هستند و امکان سریع روشن و خاموش شدن لامپ وجود دارد، استفاده از لامپ‌های کم مصرف توصیه نمی‌گردد.


راه حل چیست؟
بهترین راهکار جایگزین کردن لامپ‌های LED به جای لامپ‌های کم مصرف است، چرا که لامپ‌های LED طول عمرشان رابطه‌ی با تعداد دفعات خاموش شدن لامپ ندارد از این رو به صرفه‌تر می‌باشند. مزیت دیگر این راه کار مصرف انرژی لامپ‌های LED حدود ۱.۵ تا ۲ برابر کمتر از لامپ‌های کم مصرف است.

چرا لامپ‌های کم مصرف زود به زود می‌سوزند؟

پیشنهاد
در کل در مکان‌هایی مانند گل فروشی، گلخانه، حمام، سونا و ... که دارای رطوب زیادی هستند و محل‌هایی که تعداد دفعات روشن و خاموش شدن لامپ در آن‌ها بالا می‌باشد، همچنین محیط‌هایی با درجه حرارت بالای ۴۸ درجه و کمتر از ۱۰- درجه سانتی گراد استفاده از لامپ کم مصرف توصیه نمی‌گردد.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار