کد خبر: ۴۸۲۵۱
تاریخ انتشار : ۰۹:۵۴ - ۲۲ آبان ۱۴۰۰
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان با بیان اینکه کنتور‌های برق خانگی در کردستان به زودی هوشمند می‌شود، گفت: ۸ هزار ۶۹۹ کنتور طرح فهام هوشمند درکردستان با هدف مدیریت مصرف و قرائت از راه دور نصب شده است.

به گزارش برق نیوز، هیوا لهونیان توسعه سامانه هوشمند شبکه برق با استقرار قرائت از راه دور (طرح فهام) با اولویت کنتور‌های دیماندی برای تمام مشترکیندر دستور کار شرکت‌های توزیع قرارگرفته و در۳ سال گذشته ۸ هزار و ۶۹۹ مشترک مختص تعرفه‌های (کشاورزی، صنعتی، عمومی و تجاری) به کنتور‌های هوشمند مجهز شده‌اند.

وی با اشاره به برنامه تعویض کنتور مشترکان باکنتور‌های هوشمند در راستای هوشمندسازی لوازم اندازه‌گیری به تعداد یک‌هزار و ۸۰۰ کنتور هدف در سال جاری اشاره کرد و افزود: ۶ هزار و ۹۶۰ دستگاه معادل ۸۰ درصد از کل کنتور‌های فهام منصوبه دارای قابلیت قرائت آنلاین هستند و اطلاعات را به صورت مستمر دریافت و ارسال می‌کنند.

وی امکان برقراری ارتباط دو سویه بین شرکت و مصرف‌کنندگان، جمع‌آوری، پردازش و ارسال اطلاعات انرژی به شرکت، امکان ارسال قیمت‌های لحظه‌ای برق، آگاهی شرکت توزیع از مقدار انرژی مصرف شده در ساعات پرباری و کم باری، اطلاعات پروفیل بار از شرکت توزیع به مصرف کنندگان و اگاهی مصرف کنندگان از مقدار مصرف ساعتی و روزانه همچنین امکان تشخیص سرقت برق از کنتور از جمله مزیت‌های کنتور‌های هوشمندعنوان کرد و گفت: در آینده نزدیک تعدادی از کنتور‌های تعرفه خانگی را نیز به همین منوال به کنتور‌های هوشمند فهام تغییر خواهیم داد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان کردستان با اشاره به رایگان بودن نصب این کنتور‌ها برای مشترکین به جز مشترکان پر مصرف اضافه کرد: کنتور هوشمند ۳برابر کنتورمعمولی قیمت دارد و فقط برای مشترکان پرمصرف ارزش کنتور معمولی تعویضی، از قیمت کنتور هوشمند نصب شده کسر و مابه التفاوت مبلغ به صورت اقساط ماهیانه از مشترکان اخذ می‌شود.

لهونیان با بیان اینکه تمام مشترکین کردستان با ولتاژ اولیه مجهز به کنتور هوشمند فهام هستند، گفت: با راه‌اندازی کنتور‌های هوشمند طرح فهام برای همه مشترکین برق استان هزینه‌های مربوط به مراجعه مامورین قرائت لوازم اندازه‌گیری به درب اماکن از لیست هزینه‌های این شرکت حذف و این جبران هزینه، به مرور، در بخش‌های دیگری باهدف ارتقاء کیفیت خدمات، هزینه خواهد شد.

راه‌اندازی مرکز پایش کنتور‌های هوشمند

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان کردستان با اشاره به راه‌اندازی مرکز پایش کنتور‌های فهام اضافه کرد: دراین مرکز اطلاعاتی، چون جریان، ولتاژ و ضریب بار بصورت سوابق ذخیره و رصد می‌شود و این مرکز قادر است در صورت لزوم دستور قطع و وصل و تنظیمات کنتور از راه دور را انجام دهد.

لهونیان اضافه کرد: از مهمترین دستاورد این مرکز پایش، طرح‌های پاسخگویی بار طی ایام پیک سال است و می‌توان به صورت آنلاین میزان مصرف مشترکین سنگین ومشترکان پر مصرف را رصد کرد و اطلاعات دقیق و لحظه‌ای از آن‌ها به دست آورد.

لازم به ذکر است است هدف از اجرای این طرح فراهم نمودن بستر اصلاح الگوی مصرف و امکان اعمال مدیریت بار توسط بهره‌بردار شبکه در شرایط عادی و یا اضطراری است.

گفتنی است؛ درحال حاضر بیش از۷۰۰ هزار مشترک در کردستان از خدمات شرکت توزیع برخوردارند و تمام روستا‌های بالای ۵ خانوار جمعیت به شبکه سراسری متصل هستند.

منبع: فارس
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار