کد خبر: ۴۸۲۸۸
تاریخ انتشار : ۰۹:۵۰ - ۲۴ آبان ۱۴۰۰
عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: اگر اجازه صادرات برق به بخش خصوصی داده شود انگیزه احداث و سرمایه‌گذاری نیروگاه توسط بخش خصوصی واقعی نیز ایجاد می‌شود، بنابراین زمانی مسیر صادرات و تبادل انرژی باز می‌شود که بخش خصوصی بتواند ورود کند.

به گزارش برق نیوز، پیام باقری درباره ملزومات صادرات باثبات و پایدار برق اظهار داشت: صنعت برق کشور جزء معدود صنایعی است که در سه حوزه تجهیزات و کالا، خدمات فنی و مهندسی و هم انرژی برق امکان صادرات دارد، اگر این ظرفیت بالقوه صدور انرژی طی یک برنامه مدون بالفعل شود طبیعتا به لحاظ اقتصادی، جایگاه کشور در منطقه و بالا بردن قدرت چانه‌زنی در حوزه دیپلماسی تاثیرگذار است. 

امکان ترانزیت به همسایگان

وی با اشاره به قابلیت ایران برای اینکه قطب برق منطقه باشد، افزود: ما به لحاظ جغرافیایی در منطقه‌ای قرار داریم که در شمال و جنوب اختلاف دما و در شرق و غرب اختلاف افق داریم، یعنی پیک مصرف ما با همسایگان متفاوت است، در چنین شرایطی امکان ترانزیت و تبادل برق با کشورهای همسایه وجود دارد.

مکلفیم هاب برق منطقه باشیم

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تصریح کرد: تولید برق ما عمدتا متکی به نیروگاه‌های حرارتی پایه‌گازسوز است و با توجه به اینکه ایران جزء بزرگترین دارندگان ذخایر گاز دنیا محسوب می‌شود و قیمت گاز نیز در کشور ارزان است، بنابراین برق تولیدی اقتصادی و توجیه‌پذیر است و می‌توانیم این برق مازاد را به کشورهای همسایه صادر کنیم، موضوع دیگر اینکه صنعت برق ما یک صنعت توانمند و استاندارد بوده و ظرفیت خوبی دارد و این پشتوانه را ایجاد می‌کند که کشور تبدیل به قطب برق منطقه شود، ضمن اینکه این موضوع یک تکلیف قانونی هم است، در قانون برنامه ششم توسعه قانون‌گذار وزارت نیرو را مکلف کرده که تا پایان برنامه کشور تبدیل به قطب برق منطقه شود. در مواردی در سیاست‌های ابلاغی و اقتصاد مقاومتی هم اشاره شده که با توجه به قابلیت‌ها کشور می‌توانست نسبت به صادرات برق اقدام کند، مجموع این عوامل باعث می‌شود که به این تشخیص برسیم که ایران کشوری است که با توجه به نیاز بسیار زیاد منطقه، می‌تواند به قطب و یا هاب برق منطقه تبدیل شود. 

تبادل به جای سرمایه‌گذاری کلان

وی با بیان اینکه کشورهای اطراف عمدتا با کمبود انرژی برق مواجهند و از این بابت آسیب‌های زیادی به اقتصاد، رفاه مردم و موضوعات اجتماعی‌شان وارد شده، گفت: اکنون عراق، افغانستان، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و CIS با کمبود برق مواجهند و این یکی از دلایلی است که نشان می‌دهد با توجه به تقاضای زیاد کشورهای همسایه و منطقه به انرژی برق؛ ایران می‌تواند از این قابلیت‌ها استفاده کرده و برق را صادر و در مقاطعی هم وارد کند، چراکه تبادل انرژی باعث می‌شود از سرمایه‌گذاری کلان برای احداث نیروگاه جدید پرهیز کنیم کما اینکه در تابستان امسال هم این اتفاق افتاد و از کشورهای ارمنستان، ترکمنستان و آذربایجان واردات داشتیم.

تقاضا زیاد است

باقری با بیان اینکه میزان تقاضای برق در کشورهای همسایه مثل عراق، افغانستان، پاکستان و حتی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بالاست، خاطرنشان کرد: این کشورها شبکه برق قوی ندارند و تقاضا بالاست. 

می‌توانیم ۲۰ هزار مگاوات برق صادر کنیم

وی درباره اینکه ایران چه میزان امکان صادرات دارد، توضیح داد: پیک مصرف برق در تابستان و زمستان بیش از ۲۰ هزار مگاوات است یعنی در تابستان بیش از ۲۰ هزار مگاوات بیشتر مصرف می‌کنیم و در زمستان این میزان ظرفیت تولید را به صورت مازاد داریم اما برای آن مصرفی نداریم، برق کالایی است که امکان ذخیره نداریم بنابراین برق تولیدی باید مصرف شود، بنابراین بدون اینکه نیاز باشد نیروگاه جدیدی احداث شود می‌توان آن را صادر کرد، فقط باید خطوط انتقال را تقویت کنیم و اگر تقاضا بیش از این باشد می‌توان مابه‌ازای آن نیروگاه جدید احداث کنیم. 

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تاکید کرد: اگر اجازه صادرات برق به بخش خصوصی داده شود انگیزه احداث و سرمایه‌گذاری نیروگاه توسط بخش خصوصی واقعی نیز ایجاد می‌شود، بنابراین زمانی مسیر صادرات و تبادل انرژی باز می‌شود که بخش خصوصی بتواند ورود کند. 

کریدورهایی برای رساندن برق به اروپا

وی درباره امکان صادرات برق به اروپا بیان داشت: مفهوم قطب برق منطقه این است که صادرات نه فقط به کشورهای همسایه بلکه تا دورتر و به قاره‌های دیگر هم انجام شود، بعبارت دیگر قطب برق منطقه با مفهومی که امروز صادرات برق داریم متفاوت است، ما اکنون به لحاظ شبکه الکتریکی به تمام کشورهایی که مرز خاکی داریم از جمله عراق، افغانستان، ترکیه، پاکستان متصل هستیم اما قطب برق به این معنا است که کشور باید به مرکز شبکه برق منطقه تبدیل شود یعنی بتواند با شبکه برق همه کشورهای اطراف سنکرون شود و مدیریت برق منطقه را به عهده بگیرد، در چنین شرایطی می‌توان کریدورهایی برای رساندن برق به اروپا تعریف کرد. 

از چه مسیری به اتحادیه برویم؟

باقری با بیان اینکه کریدورهای متفاوتی برای صادرات برق به اروپا مورد مطالعه قرار گرفته، افزود: یکی از مباحثی که مطرح بود اتصال برق ایران به روسیه بود، مطالعاتی در این زمینه انجام شده و تا حدی نیز در مذاکرات پیشرفت حاصل شده بود، قرار بود برق از مسیر کشورهای آذربایجان، ارمنستان و گرجستان که می‌توانند اینترکانکشن ایجاد کنند به شبکه برق روسیه متصل شویم البته هنوز عملیاتی نشده، همین کریدورها را می‌توان به اروپا هم تعریف کرد، مثلا می‌توان به گرجستان و اوکراین و سپس به شرق اروپا برق برسانیم، حتی از مسیر ترکیه هم امکان ورود به اروپا را داریم.

وی یادآور شد: ما خطوط انتقال، پست برق و زیرساخت خوبی داریم اما به دلیل اینکه در مسیر اروپا کشورهای دیگری وجود دارند که به عنوان کریدور اصلی معرفی می‌شوند نیاز به اجماع همه جانبه بین ایران و کشورهای زیربط است.

تفاهم؛ لازمه سنکرون شبکه

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازدگانی تاکید کرد: در هر حال مفهوم قطب برق منطقه این است که برق را به سوریه، لبنان و اروپا ببریم البته با کشور واسطی مثل عراق هم حتما باید در تفاهم داشته باشیم مثلا اکنون در پروژه کاسا ۱۰۰۰ بنا بر این است که ۱۰۰۰ مگاوات برق از مسیر قرقیزستان و تاجیکستان به افغانستان و پاکستان برسد یعنی تفاهم ۴ کشور مطرح است و سرمایه‌گذاری آن نیز از سوی بانک جهانی انجام گرفته و پروژه در حال انجام است ما هم به همین شکل امکان ورود به بازار اروپا را داریم.

منبع: ایلنا
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
nas
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
0
2
با سلام، این عالیجناب خبرندارد که در زمستان ظرفیت تولید داریم اما با مشکل قطع گاز و کمبود سوخت مواجه هستیم. زمستان 1400 شاید برق مشترکین تامین نگردد و مجبور به اعمال خاموشی باشیم. پشت واژه های قشنگ پناه میگیریم و حرفهای قشنگ میزنیم!
دلسوز
|
Germany
|
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
0
3
خدائی بسه دیگه خسته شدیم از بس که فقط چرت و پرت شنیدیم از این نمایندگان کارچاق کن ،شما برید برا این اون از وزرا پست مدیریت بگیرید و مملکتو رو از اینم هم که هست به لجن بکشید ،در تامین برق کشور موندیم بیچاره می خواهید به اروپا برق صادر کنید واقعا مردم رو چی فرض کردید ،خسته نشدید
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار