کد خبر: ۴۸۴۲۳
تاریخ انتشار : ۲۰:۵۷ - ۱۵ آذر ۱۴۰۰
سیستم ارت چیست؟ سیم اتصال به زمین (ارتینگ) جزئی از تاسیسات الکتریکی و الکترونیکی است. استفاده از سیستم ارتینگ استاندارد و حفاظت از تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی امری بسیار مهم و ضروری می‌باشد. با افزایش استفاده از سیستم‌های دیجیتالی بسیار حساس، لازم است اقداماتی برای احداث چاه زمین و سیم کشی ارت انجام شود. همچنین بازنگری در طراحی و نصب و نگهداری از سیستم‌های ارتینگ امری ضروری است.

سیستم ارتینگ چیست؟

سرویس آموزش‌های تخصصی برق نیوز: سیستم ارتینگ

اهداف از سیستم ارت چیست؟

۱. حفظ جان افرادی که با وسایل الکتریکی در ارتباط هستند:

ایجاد یک مسیر از بدنه تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی به زمین به عنوان جسمی که مقاومت پایین پیدا کرده است سبب می‌شود در صورت اتصال الکتریکی بخشی از مدار به بدنه، جریان به جای عبور از بدن اشخاص، از مسیر با مقاومت کمتر عبور کند تا بدین وسیله جان افراد از جریان برق مصون بماند.

۲. حفظ سلامت سیستم صرف نظر از مسائل ایمنی:

وسایل الکتریکی به طور کلی از دو بخش رسانه و عایق تشکیل شده است. در حالت کارکرد نرمال مدار، تمام جریان باید از رسانه‌ها عبور کنند و مواد عایق جریان نداشته باشند. عایق هاحساس‌تر از هادی‌ها هستند و با افزایش دما و افزایش ولتاژ مستهلک می‌شوند. سیستم اتصال زمین در سالم نگهداشتن عایق تاثیر گذار است. اتصال به زمین منبع تغذیه در بهبود عملکرد سیستم تاثیر گذار است.

نکات مربوط به اتصال ابزار دقیق و سیستم ارتینگ

در این بخش نکاتی در رابطه با اتصال ابزار دقیق ترانسمیتر‌ها و ... به سیستم زمین ارائه می‌شود:

۱. در هنگام نصب یک ابزار دقیق همچون یک ترانسمیتر فشار، برای حفاظت ازمدار‌های الکترونیکی داخل سنسور در برابر هرگونه نویز و اختلالات الکتریکی، باید از کابل‌های شیلدار حداقل سه یا چهار رشته‌ای استفاده نمود. می‌تواند از نوع مس یا دیگر فلزات رسانا به ویژه آلومینیوم باشد.

۲. یک سمت شیلد (سمت کانکشن الکتریکی) باید به صورت اتصال باز باشد (به هیچ قسمتی متصل نباشد) و به هیچ وجه ترانسمیتر متصل نشود. سمت دیگر شیلد باید مستقیماً به سیستم ارتینگ استاندارد یا سیستم ارتینگ مرکزی (چاه ارت) متصل گردد.

همچنین پایه ترانسمیتر فشار نیز باید به صورت کاملا مستقل و جداگانه به سیستم ارتینگ استاندارد یا سیستم ارتینگ مرکزی متصل گردد.

۳. شیلد نباید به پایه ارت ترانسمیتر متصل شود. اگر اشتباهاً یکسر شیلد به پایه ات سنسور متصل شود و سپس سر دیگر شیلد و پایه ارت ترانسمیتر هر دو به سیستم ارتینگ مرکزی متصل شوند، باعث به وجود آمدن جریان گردابی خواهد شد. در واقع این کار منجر به خارج شدن شیلد از مدار و از دست رفتن خاصیت آن خواهد شد.

۴. در کاربرد‌های صنعتی الزاماً باید، کلیه تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی شامل ترانسمیتر فشار، موتور‌های الکتریکی، اینورتر (درایور)، plc، مبدل‌ها و منابع تغذیه و ... به صورت مجزا به سیستم ارتینگ مرکزی متصل گردند.

پایه ارت تجهیزات مختلف را نباید با یکدیگر سری (متصل) کرد. این بدین معنی است که پایه ارت یک تجهیز نباید ابتدا به پایه ارد یک تجهیز دیگر متصل و سپس به سیستم ارتینگ مرکزی وصل شود. این کار باعث می‌شود که اگر یکی از تجهیزاتدچار مشکل شود، دیگر تجهیزات نیز تحت تاثیر قرار گرفته و دچار مشکل شود. در واقع هر کدام از تجهیزات باید به صورت مجزا به سیستم ارتینگ مرکزی متصل شود.

۵. پیچ و مهره‌ها و لوله‌ها و اتصالات به خوبی وظیفه انتقال ارت را انجام نمی‌دهند؛ بنابراین به طور مثال باید در تابلو‌های برق حتی برای پایه و درب تابلو ارت مجزا در نظر گرفته شود و بهتر است سیم ارت به آن قسمت‌ها جوش داده شود. برای جوش دادن قطعات مسی به یکدیگر می‌توان ترجیحا از جوش برنج یا نقره استفاده شود و در صورت عدم دسترسی به این نوع از جوش ها، از جوش cad weld نیز می‌توان استفاده کرد.

سیستم ارتینگ چیست؟

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار