کد خبر: ۴۸۵۰۲
تاریخ انتشار : ۱۹:۲۹ - ۱۵ آذر ۱۴۰۰
شهر هوشمند شــهر‌های هوشـمند از طریق ارتباطات بی سیم قادرند تـا ضـمن سـرویس دهـی مناسـب بـه شـهروندان، هزینـه هـای جـانبی را بـه طـرز محسوسـی کـاهش دهنـد؛ بـه عبـارت دقیقتــر شـهر‌های هوشـمند اشـاره بـه جایگـذاری پیشــرفته فنـاوری و مجموعه‌ای از داده هـا در زیرساخت‌هایی دارند کـه همگـی ایـن زیرسـاخت‌ها در تعامـل بـا اینترنـت اشـیا قـرار خواهنـد داشـت. در این مطلب مزایای شهر هوشمند و ۶ معیار اصلی آن ارائه می‌شوند.

سرویس آموزش و آزمون برق نیوز:

شهر هوشمند
در آینــده اینترنـت اشــیا همـه چیــز را از خیابان هـا تـا چـراغ قرمزهـا در بـر خواهـد گرفــت. ایــن شــهر‌های هوشـمند از طریق ارتباطات بی سیم قادرند تـا ضـمن سـرویس دهـی مناسـب بـه شـهروندان، هزینـه هـای جـانبی را بـه طـرز محسوسـی کـاهش دهنـد؛ بـه عبـارت دقیقتــر شـهر‌های هوشـمند اشـاره بـه جایگـذاری پیشــرفته فنـاوری و مجموعه‌ای از داده هـا در زیرساخت‌هایی دارند کـه همگـی ایـن زیرسـاخت‌ها در تعامـل بـا اینترنـت اشـیا قـرار خواهنـد داشـت.

مزایای شهر هوشمند

  • کاهش قابل توجه در زمان انجام کار و پروسه‌های اداری
  • افزایش کیفیت و سطح زندگی شهروندان
  • کاهش مصرف انرژی و بهینه ­سازی آن
  • کاهش احتمال پارتی بازی افراد در انجام کار‌های اداری و قانونی
  • افزایش شفاف‌سازی کارمندان و مدیران فعال در ادارات و نهاد‌های دولتی مختلف
  • تسهیل ارتباط میان شهروندان و دولت و ایجاد یک پل ارتباطی میان طرفین
  • کاهش قابل توجه در هزینه‌های عملیاتی
  • افزایش مشارکت عمومی در انجام کار‌های شهری و ایجاد حس مسئولیت در میان مردم
  • کاهش احتمال ارتکاب به جرم از سوی شهروندان

شش ویژگی اصلی شهر‌های هوشمند

۱) اقتصاد هوشمند:
منظور از اقتصاد هوشمند توسعه کسب و کار‌های مبتنی بر فاوا (فناوری اطلاعات و ارتباطات) است. اقتصاد هوشمند به کمک فناوری‌های نوین و دانش‌محور توسعه یافته و شامل محصولات، خدمات و مدل‌های جدید کسب و کار است که قابلیت دستیابی به بازار‌های رقابتی محلی، منطقه‌ای و جهانی را دارد.

۲) سیستم حمل و نقل هوشمند:
تا کنون تعاریف و تعابیر بسیاری برای «سیستم‌های حمل و نقل هوشمند» (Intelligent Transportation Systems) ITS) ارایه شده است.

برای مثال انجمن حمل و نقل هوشمند آمریکا در سال ۱۹۹۸، ITS را به استفاده مردم از فناوری برای صرفه‌جویی در وقت و هزینه در زندگی روزمره، تعبیر کرده بود و درست یک سال بعد، دپارتمان حمل و نقل آمریکا، تعریف رسمی ITS را چنین عنوان کرد: «سیستم‌های جمع‌آوری، نگهداری، پردازش و توزیع اطلاعات مربوط به جابه جایی کالا و مسافر.».
اما تعریفی که در برنامه راهبردی ITS ایالت ویکتوریا استرالیا عنوان شده است، تعبیری مدرن‌تر و با دربرگیری بیشتر به شمار می‌آید:

«استفاده هدفمند از ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICT) برای خلق سیستم کارآمد و ایمن‌تر حمل و نقل.»

۳) ️محیط هوشمند:
محیط هوشمند مفهومی است که امکان استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته برای محیط‌های شهری را در بر می‌گیرد که نتیجه آن افزایش کیفیت زندگی برای شهروندان است و تعداد زیادی از خدمات ارزش افزوده راهم برای دولت و هم برای شهروندان ایجاد می‌کند.

به عبارتی وقتی اشیا با یکدیگر مرتبط شدند، می‌توان سخن از یک «محیط هوشمند» به میان آورد. اینترنت اشیا از اهمیت خاصی برخوردار است، زیرا اشیا وقتی بتوانند خود را به صورت دیجیتالی ارائه کنند در نهایت به پدیده‌ای بسیار فراتر از کلیتی که در واقعیت هستند، تبدیل خواهد شد. در چنین شرایطی، ارتباط اشیا دیگر محدود به ما نیست بلکه آن‌ها با اشیای اطراف، داده‌های یک پایگاه داده و… نیز در ارتباط قرار می‌گیرند.

۴) ️شهروند هوشمند:
شاید با خود بگویید که همه‌ی شهروندان هوشمندند و این چه جور تعبیری است. هوشمندی به تعبیر اهالی فناوری، استفاده از فناوری اطلاعات برای به روز رسانی مفاهیم است. شهروند هوشمند نیز یکی از این تعابیر و اصطلاحات در ارتباط با این مفهوم است.

شهروند هوشمند کسی است که برای انجام امور خود اهل فکر و برنامه ریزی و استفاده‌ی حداکثری از فناوری اطلاعات برای صرفه جویی در وقت، افزایش بهره وری در انجام امور روزانه و قابلیت ارزیابی و تصحیح فرآیند‌های روزمره است.

۵) ️سبک زندگی هوشمند:
به تغییر عادات و الگو‌های رفتاری قدیمی و سنتی در زندگی و تغییر آن‌ها به عادات مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات، سبک زندگی هوشمند گفته می‌شود.

از جمله‌ی این تغییر عادات می‌توان به پرداخت قبوض بصورت اینترنتی، خرید بلیط سینما، هتل و ... به صورت آنلاین و... اشاره کرد.

۶) مدیریت اداری هوشمند:
منظور از مدیریت اداری هوشمند، تسهیل و تسریع دسترسی مردم، بنگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی به خدمات دولتی فارغ از زمان و مکان است
از مهمترین فواید مدیریت اداری هوشمند، کاهش فساد اداری و افزایش بازدهی و بهره وری کارمندان است.

نمونه‌ای از یک شهر هوشمند انرژی - اجزای موثر در آن


استفاده از راهکار‌های هوشمندسازی برای شهر هوشمند

سیستم کنترل روشنایی خیابان مبتنی بر اینترنت اشیا

طراحی یک سیستم روشنایی خیابانی هوشمند که کارآمد بوده و سازگاری بیشتری با محیط‌زیست داشته باشد بسیار حائز اهمیت است. در چنین سیستمی، چراغ‌ها تنها هنگامی‌که موردنیاز است روشن می‌شوند و در بقیه اوقات در حالت کم‌نور یا بی‌نور باقی می‌مانند و می‌توانند خراب شدن و سوختن خود را به یک سیستم مدیریت مرکزی گزارش دهند.
هدف اصلی یک سیستم نورپردازی هوشمند خیابانی مدرن، صرفه‌جویی در انرژی مصرفی چراغ‌های خیابانی است و هدف‌های مهم دیگری نظیر کاهش هزینه‌های نگهداری سیستم روشنایی را نیز می‌توان با استفاده از آن محقق نمود.

صرفه‌جویی در مصرف انرژی با استفاده از سیستم روشنایی هوشمند معابر و خیابان‌ها

با مشاهده این ویدئو می‎ توانید با عملکرد یک سیستم روشنایی هوشمند در معابر شهری آشنا شوید.

در این پروژه به معرفی سیستم نظارت بر روشنایی خیابان‌ها مبتنی بر اینترنت اشیا پرداخته می‌شود که برای اطمینان از مصرف پایین انرژی، نظارت بر نحوه مصرف، تشخیص فوری عیوب مربوط سیستم روشنایی کاربرد خواهد داشت.
در این سیستم کلیه چراغ‌ها مجهز به حسگر نور خارجی می‌شوند که بطور خودکار شدت نور برحسب میزان روشنایی در ساعات مختلف شبانه روز را تنظیم می‌کند همچنین علاوه بر امکان ارائه گزارش از برآورد مصرف و پیش بینی میزان مصرف بصورت ماهانه، کنترل و نظارت دستی بر روشنایی سطح شهر توسط نیروی انسانی نیز در نظر گرفته شده است.
جهت تشخیص عیب فنی در چراغ‌ها نیز قابلیت سنجش بار در نظر گرفته شده است. با بهره گیری از رابط IoTGecko می‌توان اطلاعات را بصورت لحظه‌ای و آنلاین دریافت نمود.

هوشمندسازی چراغ‎‌های راهنمایی و رانندگی

هوشمندسازی چراغ‎‌های راهنمایی و رانندگی جهت کنترل ترافیک یکی از راهکار‌های اثربخش در مدیریت تردد شهری است که در بیشتر شهر‌های هوشمند جهان نیز پیاده‌‎سازی شده تا به بهبود عبور و مرور خودرو‌ها در شهر کمک کند.

این ویدئو نحوه عملکرد این سیستم هوشمند را به تصویر می‎کشد.

 .در تصاویر زیر انواع اینفوگرافی های مختلف شهر هوشمند قابل مشاهده است
 
 
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار