کد خبر: ۴۸۵۱۲
تاریخ انتشار : ۱۹:۱۱ - ۱۵ آذر ۱۴۰۰
آشنایی با تکنولوژی RFID فناوری RFID را می‌توان یک سیستم ردیاب و شناسایی نام برد که درآن از چیپ‌های الکترونیکی که بر روی خودرو، محصول، کتاب، کارت الکترونیک و... جاسازی می‌شوند و هم چنین دارای یک گیرنده ویک فرستنده امواج که به یک کامپیوتر جهت ثبت اطلاعات متصل می‌شود، تشکیل شده است. در ابن مطلب ماهیت، اجزای آن، عملکرد، مزایا و کاربرد‌های RFID ارائه می‌شود.

سرویس آموزش و آزمون برق نیوز:

آشنایی با تکنولوژی RFID

شناسایی امواج رادیویی (RFID)

فناوری RFID را می‌توان یک سیستم ردیاب و شناسایی نام برد که درآن از چیپ‌های الکترونیکی که بر روی خودرو، محصول، کتاب، کارت الکترونیک و... جاسازی می‌شوند و هم چنین دارای یک گیرنده ویک فرستنده امواج که به یک کامپیوتر جهت ثبت اطلاعات متصل می‌شود، تشکیل شده است.
اولین بار فناوری RFID به شکل امروزی آن توسط ماریو کاردولو ((Mario Cardullo در اوایل دهه ۷۰ میلادی کشف شد که به دلیل گرانی قطعات نتوانست تا سه دهه بعد قابلیت‌های خود را عرضه نماید.
این فناوری در ابتدا در تجارت مورد استفاده قرار می‌گرفت و پس از یک دهه از آن برای شناسایی حیوانات نیز استفاده میشد.

RFID چیست؟

RFID شناسایی از طریق امواج (افرکانس های) رادیویی است که این شناسایی خودکار بوده و برای شناسایی افراد، اشیا، حیوانات سایر موارد مرتبط به کارمی رود. هم چنین این فناوری را می‌توان همان فناوری بارکد در سطح بسیار بالاتری دانست یا می‌توان گفت سیستمی است برای نقل و انتقال اطلاعات مریوط به اشیا، حیوانات وسایر موارد دیگر که البته می‌توان نقل و انتقال اشیا را جز اهداف اولیه این فناوری دانست.

اجزای RFID

داده خوان: شامل یک آنتن ویک ماژول الکترونیکی ویک ماژول کنترلی است که آن را با نام کد خوان یا دستگاه خواندن و نوشتن نیز می‌شناسند.
برچسب یا شناسه: شامل یک تراشه نیمه هادی، یک آنتن و در برخی موارد یک باطری است. معمولا برای جلو گیری از ایجاد رطوبت و آسیب‌های متداول از پوشش پلاستیکی در ساخت آن استفاده شده است.

عملکرد کلی فناوری RFID

هر شناسه یک شماره منحصر به فرد دارد و زمانی که یک شناسه در محدوده سیگنال‌های رادیویی یک دستگاه داده خوان قرار می‌گیرد، تحت میدان الکترومغناطیسی قرار گرفته وفعال می‌شود، اطلاعات خود را به دستگاه داده خوان می‌فرستد وجهت پردازش آن‌ها را به سمت سرویس دهنده که به آن متصل است انتقال می‌دهد و سرویس دهنده در صورت لزوم نتایجی را اعلام می‌کند.

مزایا استفاده از فناوری RFID

شاید اصلی‌ترین مزیت استفاده از RFID این باشد برای خواندن اطلاعات، نیازی نیست شناسه در معرض دید مستقیم دستگاه داده خوان قرار گیرد.

برخی از مزیت‌های دیگر این فناوری عبارتند از:

  • شناسه‌ها می‌توانند در اکثر موارد جاسازی شوند و یا حتی مخفی شوند.
  • با توجه به اینکه شناسه‌ها درابعاد مختلف ارایه می‌شوند، کاربران می‌توانند یکی از آنان را با توجه به نیاز خود انتخاب کنند.
  • از آنجایی که شناسه‌ها با دستگاه داده خوان تماس ندارند کم‌تر آسیب می‌بینند.
  • امکان دستکاری کد‌های سریال ذخیره شده در شناسه‌ها وجود ندارد.

برخی از کاربرد‌های فناوری RFID

  • مدیریت در سیستم حمل و نقل
  • خدمات و مدیریت در بانک‌ها
  • مدیریت در انبار و ردیابی کالا‌ها
  • مدیریت و بهبود کتابخانه‌ها
  • بهبود بهداشت ودرمان
  • کاربرد امنیتی
  • خدمات شهری
  • خدمات رفاهی
  • خدمات کسب وکار

کاربرد RFID در کنترل سرعت
همان طور که می‌دانیم بخش وسیعی از تصادفات براثر سرعت غیر مجاز وسایل نقلیه اتفاق می‌افتد و در این راستا سازمان‌های مدیریت وکنترل ترافیک و شهرداری جهت کنترل سرعت علاوه بر استفاده از علایم راهنمایی و رانندگی در خیابان ها، از دوربین‌های کنترل و ثبت سرعت استفاده می‌کنند. استفاده از برچسب‌های RFID نصب شده روی اتومبیل کمک دیگری در جهت کنترل سرعت وسایل نقلیه و هم چنین شناسایی متخلفین است. با ثبت اطلاعاتی نظیر نوع، رنگ، پلاک، سریال موتور و هر مورد دیگری در حافظه برچسب، می‌توان با استفاده از دستگاه داده خوان اطلاعات مذکور را بازیابی کرد. این برچسب می‌تواند داخل پلاک خودرو جاسازی شده و با توجه به این که اطلاعات لازم خودرو در بانک‌های اطلاعاتی سازمان‌های مربوطه موجود است، این اطلاعات در حافظه برچسب ذخیره می‌گردد.

با وجود دو داده خوان (Reader) در فاصله‌ای مشخص از هم می‌توان سرعت وسایل نقلیه را محاسبه و ثبت کرد. بدین ترتیب که با عبور وسیله نقلیه از داده خوان اول، اطلاعات آن ثبت شده و به همراه زمان عبور به مرکز ارسال می‌شود، پس از عبور وسایل نقلیه از داده خوان دوم مجددا طلاعات آن ثبت شده و به همراه زمان عبور به مرکز ارسال می‌شود. با تفریق زمان عبور وسیله نقلیه از داده خوان اول از زمان عبور همان اتومبیل از داده خوان دوم وتقسیم نتیجه بر فاصله دو داده خوان، سرعت وسیله نقلیه مشخص می‌شود. این داده خوان‌ها می‌توانند در مناطق حساس وخطر ساز جاده‌ها یا خیابان‌ها نصب شده و با استفاده از شبکه GSM فعال در اکثر نقاط اطلاعات را ارسال نمود.

کاربرد RFID و اینترنت اشیا در بیمارستان هوشمند

آشنایی با تکنولوژی RFID

استفاده از راهکار‌های RFID برای ردیابی


با مشاهده این ویدئو می ‎توانید با یک سیستم ردیابی هوشمند مبتنی بر RFID آشنا شوید.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار