کد خبر: ۴۸۵۹۱
تاریخ انتشار : ۱۴:۰۳ - ۱۴ آذر ۱۴۰۰
رئیس سازمان ساتبا با اشاره به فراخوان احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر، از ثبت نام و حضور ۷۰ شرکت شامل ۱۰ شرکت خارجی و مابقی داخلی در این فراخوان خبر داد.

به گزارش برق نیوز، محمود کمانی با اشاره به انجام ارزیابی اولیه سرمایه گذاران متقاضی، در خصوص روند اجرای این طرح، اظهار کرد: این موضوع بایستی در بودجه سال ۱۴۰۱ بیاید که خوشبختانه کار‌های اولیه آن در وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه انجام شده و مورد پذیرش قرار گرفته است. مرحله بعدی نیز تصویب در مجلس شورای اسلامی بوده و به موازات آن باید مدل اقتصادی این کار که آماده شده، در شورای اقتصاد تصویب شود و بعد بتوانیم سرمایه گذاران را با مدل مشخص شده انتخاب کنیم که این امر می‌تواند به صورت مناقصه و یا بر مبنای اعداد مشخصی انجام بگیرد.

وی افزود: بعد از انتخاب سرمایه‌گذاران و انعقاد قرارداد با متقاضیان، کار‌های اجرایی آغاز می‌شود. پیش‌بینی ما این است که ظرف سه ماه آینده کار‌های اولیه این اقدام انجام شده و به مرحله عقد قرارداد برسیم.

رئیس سازمان ساتبا خاطرنشان کرد: در مدل قبلی، برای تمامی متقاضیان پروانه صادر می‌شد که بسیاری از آن‌ها نیز به نتیجه نمی‌رسید که یکی از دلایل مهم این امر عدم توانایی مجموعه‌ها برای احداث نیروگاه بود.

کمانی در ادامه گفت: انتخاب نوع نیروگاه از جمله خورشیدی، بادی یا زیست توده بودن بر عهده خود سرمایه‌گذار است. از نظر پتانسیل، پتانسیل نیروگاه خورشیدی بیشتر و بعد از آن نیروگاه‌های بادی و زیست توده قرار دارند.

وی با بیان اینکه برنامه چهار ساله ما فقط برای احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه است، اظهار کرد: برآورد اولیه ما از این مقدار حدود ۷۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی، حدود ۲۵۰۰ مگاوات نیروگاه بادی و اعداد کوچک نیز برای سایر بخش تجدیدپذیر‌ها است.

رئیس سازمان ساتبا با اشاره به ثبت‌نام حدود ۶۰ الی ۷۰ شرکت در فراخوان احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر، گفت: حداقل ظرفیت متقاضیان، ۱۰ مگاوات برای نیروگاه خورشدی و ۵۰ مگاوات برای نیروگاه بادی است که تا ۵۰۰۰ مگاوات هم این ظرفیت وجود دارد.

وی در خصوص زمین احداث این نیروگاه‌ها، تشریح کرد: بعد از مصوبه شورای اقتصاد، زمین مورد نیاز با معرفی نامه‌ها از سازمان حفاظت محیط زیست در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌گیرد. اگر متقاضی خودش زمین داشته باشد و بخواهد در آن نیروگاه احداث کند هم مانعی نیست.

این مقام مسئول افزود: برنامه داریم تا در استان‌هایی که علاقه‌مند هستند شرایطی فراهم کنیم که مسیر دریافت مجوز زمین برای سرمایه‌گذاران پیچیده نباشد یا به عبارتی مناطقی را تحت عنوان شهرک‌های انرژی تجدید‌پذیر اختصاص دهیم که در تعدادی از استان‌ها از جمله استان سیستان بلوچستان این کار را به جلو می‌بریم و اکنون تقریبا مناطق مشخص شده است. در این روش، سرعت کار بالا می‌رود، اما باید مناطق به شبکه اتصال نزدیک باشند تا هزینه اضافی جهت اتصال به شبکه اخذ نشود.

کمانی در ادامه اظهار کرد: در این فراخوان، محدودیتی برای حضور شرکت‌ها وجود نداشته و چند شرکت بین‌المللی به ظرفیت مجموع حدود ۱۰ هزار مگاوات نیز اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی با بیان این‌که در مرحله اولیه، هماهنگی با وزارت نیرو انجام شده است، افزود: برنامه ما توسعه این طرح در استان‌هایی با تابش خورشید خوب است تا در توزیع استانی ۱۰ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر نیز ظرفیت را به سمت استان‌هایی با بیشترین پتانسیل تابشی و زمین‌های بدون کاربری ببریم. ما در زمینی که کاربری دیگری از جمله کشاورزی داشته باشد نیروگاه احداث نمی‌کنیم.

وی در ادامه با بیان این‌که بخش نیروگاه خورشیدی خانگی قبلا و الان جزو برنامه‌های ساتبا است، اظهار کرد: حدود ۶۰۰۰ نیروگاه کوچک خانگی با توان ۷۱ مگاوات داریم و می‌خواهیم این بخش را بیشتر برای منازل روستایی و شهر‌های کوچک توسعه دهیم. این امر همچنین می‌تواند یک نگاه حمایتی برای اقشار کم برخوردار با خرید تضمینی برق باشد.

رئیس سازمان ساتبا افزود: در حال انعقاد تفاهم‌نامه با کمیته امداد هستیم تا تعداد زیادی از این نیروگاه‌ها را در مناطق محروم تحت حمایت توسعه دهیم.

وی خاطرنشان کرد: مسئله اصلی ما الان این است که باید منابع لازم برای خرید برق داشته باشیم، چون با توجه به اینکه نرخ برق پایین است، سرمایه گذاری در این حوزه جذابیتی ندارد، اما اگر نرخ برق واقعی باشد، به صرفه است که سرمایه‌گذاران وارد این حوزه شوند، ولی در مجموع نگاه ما به دلیل حمایت دولت از خانوارها، این است که خیلی نمی‌خواهیم نرخ برق را تغییر دهیم.

وی با بیان این‌که در چهار سال آتی دو بخش عمده احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و خرید خانگی ۵ کیلووات نیروگاه‌های کوچک را پیش‌رو داریم، گفت: از نظر سرمایه‌گذاری هر کیلووات انرژی خورشیدی به اندازه ۵۰۰ تا ۶۰۰ دلار نیاز به سرمایه گذاری دارد و در داخل کشور نیز برای هر ۵ کیلووات به اندازه ۸۰ تا ۹۰ میلیون تومان منابع و سرمایه نیاز است. در منابع خرید برق نیز مبلغ ۱۳۵۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت برای بخش خانگی باید پرداخت کنیم.

کمانی با تاکید بر این‌که در بخش خانگی، همان خرید تضمینی برق را با نگاه حمایتی ادامه و توسعه می‌دهیم، افزود: قرارداد‌های قبلی به قوت خود باقی مانده و تعهد کامل داریم. مسیر هیچکدام از کسانی را که در مرحله عقد قرارداد بوده و مجوز‌های لازم جهت احداث نیروگاه را گرفته بودند به‌هم نزدیم و این افراد همچنان می‌توانند مسیر خودشان را به روال مدل قبلی طی کنند.

وی ادامه داد: حدود ۱۷۰ متقاضی در حال احداث نیروگاه با مدل قبلی داریم که در این خصوص نیز به تعهدات خودمان به طور کامل عمل می‌کنیم.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار