کد خبر: ۴۸۶۰۳
تاریخ انتشار : ۱۲:۳۹ - ۱۵ آذر ۱۴۰۰
نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: طبق اعلام وزیر نفت ما ۲۰۰ میلیون متر مکعب در گاز کشور کسری داریم اگر وضعیت سردی هوا مانند سال گذشته باشد کسری گاز برای صنایع مشکل ایجاد می‌کند.

به گزارش برق نیوز، عباس جبالبارزی در مورد وضعیت قطعی گاز صنایع اظهار کرد: در صنایع به جز سیمان، پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها فعلا مشکلی در زمینه گاز و برق به وجود نیامده است. طبق اعلام وزیر نفت ما ۲۰۰ میلیون متر مکعب در گاز کشور کسری داریم اگر وضعیت سردی هوا مانند سال گذشته باشد کسری گاز برای صنایع مشکل ایجاد می‌کند.

وی افزود: با کسری گاز، گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها را قطع می‌کنند و طبیعتا آن‌ها نیز مجبور به کاهش تولید برق می‌شوند. یعنی ممکن است صنایع دوباره با خاموشی‌هایی مواجه شوند از طرف دیگر با قطع گاز عموما صنایع گازبر دست به سوزاندن مازوت می‌زنند که تامین آن سخت است و همچنین با جمعیت بالایی که وجود دارد مشکلات آلودگی را نیز ایجاد می‌کند.

نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران گفت: فعالان بخش خصوصی و اتاق بازرگانی در مورد تبعات قطعی گاز هشدار داده‌اند. اما مهم‌تر از این، ماده ۲۵ قانون بهبود فضای کسب و کار است که می‌گوید در زمان کمبود برق و گاز نباید صنایع در اولویت قطعی قرار بگیرند با این حال قانون رعایت نمی‌شود و مذاکرات ما هم باعث نمی‌شود که اتفاق خاصی بیافتد.

وی اضافه کرد: باید تصمیمات سخت و منطقی گرفته شود. مصرف گاز در کشور ما بسیار بیشتر از حد نرمال جهانی است. شاید حدود ۹۰ درصد از منازل از بخاری‌ها و آبگرمکن‌های گازی استفاده می‌کنند که مصرف بسیار زیادی دارند با این حال خانواده‌ها توان این را ندارند که سیستم‌های گرمایشی خود را به موارد ارزان‌تری مانند پکیج‌ها تغییر دهند. دولت باید تسهیلات ارزان یا حتی رایگانی فراهم کند تا مردم بتوانند از سیستم‌های کم‌مصرف‌تر استفاده کنند. دولت می‌تواند همین گاز صرفه‌جویی شده را با قیمت بیشتری به صنایع بفروشد. یکی از راه‌های بهینه کردن مصرف همین راه است و علاوه بر این باید روی عایقی منازل هم کار شود. با جلسات و صحبت کردن این موارد حل نمی‌شود.

جبالبارزی تصریح کرد: اگر صنایع دیگر دچار مشکل گاز شوند، امکان مازوت‌سوزی هم نخواهند داشت چراکه در گام اول تامین آن سخت است و در گام بعدی ممکن است امکان استفاده از مازوت نداشته باشند. صنایع سیمان از آنجا که پیش از گازسوز بودن از مازوت استفاده می‌کردند، بنابراین امکان استفاده از مازوت را دارند، اما بسیاری از صنایع این چنین امکانی ندارند.

وی همچنین خاطرنشان ساخت: دولت و بخش خصوصی باید یک کار کارشناسی روی مبحث استفاده بهینه از انرژی و همینطور افزایش تولید برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر داشته باشند. به نتیجه رسیدن چنین کار‌هایی ماه‌ها زمان می‌برد درحالی که ما هر روز فقط فکر فردا هستیم. کشوری مانند چین با یک میلیارد جمعیت کار می‌کند و این قطعی‌ها را هم ندارد و در سطح اول تجارت دنیا هم قرار دارد. کار سخت است، اما باید در آن قدم گذاشت.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار