کد خبر: ۴۸۶۲۹
تاریخ انتشار : ۰۹:۰۶ - ۱۷ آذر ۱۴۰۰
حمیدرضا صالحی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران بر این باور است که دولت باید برای درآمدهای بلوکه شده ایران در عراق تدبیری بیندیشد و نباید این منابع را در عراق دست نخورده باقی بگذارد. این منابع باید صرف سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور شود.

به گزارش برق نیوز، آمریکا برای چندمین بار از زمان خروج از برجام، معافیت عراق از تحریم‌های آمریکا برای واردات گاز و برق از ایران را تمدید کرد. این معافیت‌ها برای یک دوره چهار ماهه دیگر اعمال شده تا بغداد بتواند همچنان به خرید گاز و برق از ایران ادامه دهد.

این معافیت درحالی برای ۱۲۰ روز دیگر تمدید شده که وزارت برق عراق، چندی پیش اعلام کرد که خط انتقال برق از ایران کاملا قطع است و صادرات گاز ایران به عراق نیز که در تداوم فعالیت نیروگاه‌های این کشور نقش دارد، به طور مستمر در حال کاهش است. به گزارش خبرگزاری موج، سخنگوی وزارت برق عراق اعلام کرده است که این وزارتخانه آماده پرداخت بدهی‌ها به ایران بر اساس توافق میان هیات‌هایی است که پیشتر به تهران سفر کردند. این به قوت خود باقی است و این پول‌ها دینی بر گردن ماست که باید به ایران بپردازیم. بنابراین، آنطور که از سخنان مقامات عراق استنباط می‌شود، درآمد‌های ارزی ایران از محل صادرات انرژی به این کشور به طور کامل پرداخت نشده است. در چنین شرایطی، تمدید معافیت عراق برای واردات برق و گاز از ایران به نفع کدام یک از طرفین است؟

حمیدرضا صالحی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در این رابطه، گفت: با توجه به اینکه ایران از معدود مجرا‌های ورود انرژی به عراق است، معافیت تحریم واردات برق و گاز به طور حتم با درخواست عراقی‌ها انجام گرفته است. البته تبادل انرژی با همسایگان یکی از راهبرد‌های ایران است و ایران و عراق برای انجام این مبادلات با یکدیگر قرارداد همکاری دارند.

او با اشاره به اینکه «هدف آمریکا در اعمال تحریم‌ها، ممانعت از ورود منابع ارزی به ایران است» افزود: در شرایطی مبادلات ارزی ایران و عراق تحت تاثیر تحریم‌ها قرار گرفته است و عملا پرداخت بدهی ایران بسیار قطره چکانی بوده و با هزینه بالاسری و مبادلاتی همراه است، این بدان معناست که درآمد زیادی از این محل عاید ایران نمی‌شود. از این رو، آمریکا با تمدید این معافیت موافقت می‌کند تا عراق نیز انرژی مورد نیاز خود را تامین کند. بنابراین، با توجه به مشکلات موجود در مبادلات ارزی ایران و عراق و آنچه در تراز مبادلات انرژی دو کشور قابل مشاهده است، اعمال این معافیت ها، فعلا بیشتر به نفع عراق است.

او با بیان اینکه بخش عمده‌ای از درآمد‌های ارزی ایران به صادرات گاز و بخشی به صادرات برق اختصاص دارد، ادامه داد: به هر حال ایران نسبت به تامین بخشی از برق و گاز مورد نیاز عراق تعهد دارد و باید تعهدات خود را ایفا کند. البته در حوزه برق ابتدا باید نیاز داخل تامین شود و بعد صادرات صورت گیرد.

صالحی گفت: چنانچه به واسطه مذاکرات بین المللی، گشایش‌هایی حاصل شود، شرایط تغییر کرده و ایران حتما قرارداد‌های قوی‌تری منعقد خواهد کرد؛ چرا که تبادل انرژی به منظور افزایش درآمد‌های ارزی ایران، از راهبرد‌های کلان کشور است. همچنین لازم است، با اعمال اصلاحات ساختاری در حوزه انرژی، بهره وری در این حوزه افزایش پیدا کند؛ چنانکه ایران می‌تواند به جای خام فروشی در حوزه انرژی محصولی با ارزش افزوده بیشتر تولید کنند. یعنی به جای صادرات گاز، آن را به برق تبدیل کرده و سپس صادر کند.

او با تاکید بر اینکه «باید برای درآمد‌های بلوکه شده ایران در عراق نیز تدبیری اندیشید» افزود: ایران نباید این منابع را در عراق دست نخورده باقی بگذارد. این منابع باید صرف سرمایه‌گذاری ایران در این کشور شود. مانند آنچه سایر کشور‌های برخوردار از نفت و گاز نظیر عربستان و نروژ به انجام رسانده اند. البته وجود تحریم‌ها و مساله FATF به این سرمایه گذاری نیز لطمه خواهد زد، اما این سیاست باید در برنامه‌ها و راهبردهایمان قرار گیرد.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار