کد خبر: ۴۸۷۳۳
تاریخ انتشار : ۰۹:۱۳ - ۲۴ آذر ۱۴۰۰
لایحه بودجه پیشنهادی دولت در سال ۱۴۰۱ مجوز احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه اتمی تولید برق از طریق مشارکت با سازندگان بین‌المللی و صنایع داخلی را صادر کرد.

به گزارش برق نیوز، بر اساس بند ح تبصره ۱۵ قانون بودجه پیشنهادی دولت برای سال ۱۴۰۱ برای اولین بار هدفگذاری احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه هسته‌ای به مجلس شورای اسلامی ارائه شد.

بر مبنای بند مذکور، به دولت اجازه داده می‌شود از طریق سازمان انرژی اتمی ایران نسبت به احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه اتمی تولید برق از طریق مشارکت با سازندگان بین‌المللی و صنایع داخلی اقدام کند.

تأمین مالی طرح‌های نیروگاه‌های برق اتمی با استفاده از الگوی سرمایه‌گذاری خارجی، تامین مالی خارجی (فاینانس) و داخلی، منابع عمومی و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای انجام می‌شود. شیوه‌نامه اجرایی این بند توسط سازمان انرژی اتمی ایران، سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و ابلاغ می‌شود.

با توجه به ظرفیت ۱۰۰۰ مگاواتی کنونی برق هسته‌ای در کشور، به موجب این بند زمینه ۱۰ برابر شدن ظرفیت تولید برق هسته‌ای در کشور مهیا می‌شود.

*پوشش ۳۶ میلیون یورویی هزینه سوخت نیروگاه اتمی بوشهر

علاوه بر بند ح تبصره ۱۵، در بند ه تبصره ۱۵ قانون بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۱ خرید برق از نیروگاه اتمی بوشهر بر اساس هزینه تمام شده حسابرسی‌شده و با احتساب هزینه سوخت نیروگاه مذکور صورت می‌‎گیرد.

بر مبنای این بند قانون، برای اولین بار هزینه سوخت نیروگاه اتمی بوشهر در خرید برق از این نیروگاه هسته‌ای لحاظ شده است.

به استناد اطلاعات بدست آمده، این بند قانون بودجه می‌تواند زمینه پوشش ۳۶ میلیون یورو در سال برای نیروگاه اتمی بوشهر را مهیا کند.

گفتنی‌است، مطابق بند ب تبصره ۱۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ به شرکت تولید و تو سعه انرژی اتمی ایران اجازه داده می‌شود معادل منابع پیش بینی شده در بودجه مصوب سالانه خود را بابت هزینه‌های بهره‌برداری به شرکت بهره‌برداری نیروگاه اتمی بوشهر پرداخت کند.

منبع: خبرگزای دانشجو

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار