کد خبر: ۴۸۷۸۵
تاریخ انتشار : ۱۴:۵۰ - ۲۸ آذر ۱۴۰۰
مجری طرح تامین برق مراکز استخراج رمز ارزها در توانیر گفت: اعمال مجازات‌های حبس و قطع دائم و جمع آوری انشعاب برق یا گاز محل وقوع تخلف استخراج غیرمجاز رمزارز نیاز به تصویب در مجلس شورای اسلامی دارد و امید است بعد از تصویب موارد فوق این نوع فعالیت مخرب کاهش یابد.

به گزارش برق نیوز، محمد خدادادی افزود: تاکنون بیش از ۲۲۲ هزار دستگاه استخراج غیر مجاز رمزارز با تلاش‌های صورت گرفته کشف و ضبط شده است که میزان برق مصرفی توسط آن‌ها ۷۰۲ میلیون کیلووات ساعت برآورد می‌شود و این مقدار در حدود مصرف دو سال کلان شهر تبریز است.

وی ادامه داد: در صورت کشف و ضبط نشدن توسط دستگاه‌های کاشف، تداوم این موضوع منجر به کمبود برق و افزایش خاموشی‌های صنایع در ایام محدودیت‌دار می‌شد و خاموشی صنایع نیز افزایش تورم و بیکاری در شرایط سخت اقتصادی را به دنبال دارد.

این مقام مسوول گفت: نبود الزام قانونی به شفاف سازی نحوه واردات، خرید و فروش و استفاده از دستگاه‌های استخراج رمزارز و همچنین بازدارندگی نداشتن جریمه‌های در نظر گرفته شده برای «ماینینگ» غیرمجاز از نقاط ضعف قوانین و مقررات جاری کشور در برخورد با استخراج غیرمجاز رمزارز است.

خدادادی افزود: بنابراین و با هدف از بین بردن این نقیصه، در پیش نویس جدید پیشنهادی لایحه مربوط به استخراج رمزارز‌ها تمهیداتی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: بر این اساس در پیش نویس لایحه جدید استخراج رمزارز، اطلاعات مربوط به همه دستگاه‌های استخراج رمزارز از لحظه ورود به کشور یا تولید در داخل تا لحظه نصب و بکارگیری در مراکز مجاز و قانونی استخراج رمزارز باید در سامانه جامع تجارت وزارت صنعت ثبت شده و قابل رهگیری باشد و هرگونه تجهیزات استخراج که اطلاعات آن‌ها در سامانه مذکور موجود نباشد به عنوان ماینر غیرمجاز ضبط و معدوم خواهد شد.

مجری طرح تامین برق مراکز استخراج رمزارز‌ها در شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران درباره جرایم مربوط گفت: در صورتی که فردی برای نخستین بار مرتکب به استفاده از برق یا گاز یارانه‌ای برای استخراج رمزارز شود، جریان برق یا گاز محل وقوع تخلف حداکثر به مدت سه ماه قطع شده و خسارتی به اندازه حداکثر پنج برابر هزینه برق یا گاز مصرف شده برای استخراج رمزارز با قیمت صادراتی از متخلف اخذ خواهد شد.

خدادادی افزود: همچنین در صورتی که متخلف اقدام به تکرار قانون شکنی کند، مجازات وی علاوه بر جرایم فوق، حبس و قطع دائم و جمع آوری انشعاب برق یا گاز محل وقوع تخلف خواهد بود.

وی ادامه داد: از آنجایی که اعمال مجازات‌های مذکور، نیاز به تصویب در مجلس شورای اسلامی دارد امید است که با همراهی نمایندگان مردم و بعد از تصویب موارد فوق شاهد کاهش هرچه بیشتر این فعالیت غیرقانون بشدت مخرب که امنیت اقتصادی و تامین انرژی پایدار در کشور را به مخاطره انداخته است باشیم.

ماینر، دستگاه تولیدکننده رمز ارز است. رمز ارز نوعی دارایی دیجیتال است که به طور غیرمتمرکز تولید و نگهداری می‌شود و برای استخراج رمز ارز‌ها باید محاسبات ریاضی پیچیده‌ای توسط رایانه به طور مستمر انجام شود که مستلزم مصرف برق زیادی است.

متوسط انرژی مورد نیاز برای استخراج هر بیت‌کوین به عنوان اولین رمزارز ساخته شده، حدود ۳۰۰ مگاوات ساعت برآورد می‌شود که این انرژی به صورت متوسط معادل مصرف برق بیش از ۳۵ هزار واحد مسکونی در یک روز است.

به استناد تخمین مراجع بین المللی (Cambridge، ۲۰۲۱) در حال حاضر متوسط مصرف برق سالانه کل شبکه جهانی بیت کوین حدود ۹۶ میلیارد کیلووات ساعت برآورد می‌شود که این مقدار از مصرف سالانه برق در کشور‌هایی مانند بلژیک، فنلاند و اتریش بیشتر است.

منبع: ایرنا
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کریم باقرزاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
0
0
یک دستگاه پنل خورشیدی
ناشناس
|
United States of America
|
۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
0
1
مدیران صنعت برق یه جوری رفتار می کنند که انگار عصر قجره. هر کار که دوس داشتین که‌نمیشه انجام بدین. قوانین‌و‌مقررات داریم. با مشترک قرارداد بسته شده. شرایط عمومی هست.
فقطم این‌مورد نیستا
کلا رویه در ستاد صنعت برق همینه که هرکی هر کاری دلش می خواد می کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
0
0
فردا میگن هر کی آب میوه گیری داشت برقش رو قطع میکنن. پس فردا هر کی اسپلیت داشت. پس اون فردا هر کی کت و شلوار پوشیده بود.
بابا حوزه مدیریت شما در خارج از مرز مشترکین هست. طرف ۲۵ آمپر برق خریده دوست داره اصلا اتصال کوتاه کنه مدارش رو. شما فیوز گذاشتین بیشتر از ۲۵ آمپر نشه. به شما چه مربوطه که هیتر داره، جاروبرقی داره یا هر چیز دیگه. تعرفه برق دارین که هزار پلش کردین. چیکار دارین انقدر در امور مردم دخالت میکنین و هزینه بیت المال رو صرف کارهای بیهوده میکنین.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار