کد خبر: ۴۸۹۵۱
تاریخ انتشار : ۰۹:۱۵ - ۱۱ دی ۱۴۰۰
گاز دریافتی نیروگاه ها ۱۵ درصد کمتر شد/ شروع مازوت سوزی مدیرعامل برق حرارتی میزان بدهی وزارت نیرو را ۱۶ هزار میلیارد تومان دانست و گفت: با رشد مصرف در بخش خانگی، گاز تحویلی به نیروگاه‌ها ۱۵ درصد کمتر شد و ناچار به استفاده از گازوییل و مازوت شدیم.

به گزارش برق نیوز، رشد مصرف در بخش خانگی و تجاری گاز رسانی به نیروگاه ها را کاهش داده است.  به گفته محسن طرز طلب مدیرعامل شرکت برق حرارتی میزان گاز دریافتی نیروگاه ها نسبت به ۵ روز پیش دست کم ۱۵ درصد کمتر شده است. 

حالا در شرایطی نیروگاه ها مجبور به استفاده از سوخت مایع شده اند که سخنگوی صنعت برق می گوید که ذخایر گازوییل و مازوت موجود تنها جوابگوی ۴۰ روز کشور است و مردم باید در مصرف گاز صرفه جویی کنند.

جالب است که بدانید میزان مصرف گاز در طول سال های گذشته با شیب تندی در حال افزایش بوده به طوری که ایران هم اکنون یکی از بزرگترین مصرف کنندگان این انرژی در دنیا محسوب می شود. 

آنگونه که آمارها نشان می دهد اما طی یک دهه اخیر مصرف گاز کشور جهشی تقریباً ۵۲ درصدی داشته است.

رشد ۳ درصدی مصرف برق نسبت به پارسال
محسن طرز طلب مدیرعامل شرکت برق حرارتی گفت: به دلیل افزایش مصرف در بخش خانگی و تجاری، گاز تحویلی به نیروگاه نسبت به حدود ۵ روز  پیش حدود ۱۵ درصد کمتر شده است.

او با بیان اینکه میزان ذخایر سوخت مایع در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود ۳۰ درصد بیشتر است، افزود: به دلیل کاهش گاز تحویلی به نیروگاه ها، ناچار به استفاده از سوخت مایع هستیم که البته عمده آن گازوییل است.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا مازوت هم در نیروگاه ها استفاده می شود، گفت: در شرایط فعلی به دلیل کمبود گاز ناچار به استفاده از مازوت هستیم اما مقدار آن زیاد نیست.

او با بیان اینکه مشکل میزان مصرف در ساعت های پیک به حدود ۴۰ هزار مگاوات می رسد، ادامه داد: میزان مصرف در مقایسه با پارسال حدود ۳ تا ۳.۵ درصد افزایش یافته است. البته نباید فراموش کرد که مشکل ما در زمستان کمبود گاز رسانی است چرا که ظرفیت تولید برق در کشور بیش از ۶۰ هزار مگاوات است.

او مدیریت مصرف در بخش خانگی را ضروری دانست و گفت: طی یک دهه اخیر به طور متوسط سالانه ۵ درصد به مصرف برق کشور افزوده شده است.

بدهی ۱۶ هزار میلیاردی وزارت نیرو به برق حرارتی
طرز طلب در بخش دیگری از گفتگوی خود میزان طلب برق حرارتی از وزارت نیرو را ۱۶ هزار مگاوات اعلام کرد و گفت: امسال حدود نیمی از پول برق تحویلی به نیروگاه ها که تقریبا معادل ۷ هزار میلیارد تومان است را دریافت کرده ایم.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی ادامه داد: روش‌های مختلفی برای تامین منابع مالی مثل فروش اموال و دارایی‌ها، استفاده از تسهیلات اوراق مالی اسلامی و منابع داخلی خود شرکت مدیریت تولید نیروی برق حرارتی در نظر گرفته شده است که تحقق این منابع روند افزایش بازدهی نیروگاه‌ها و به دنبال آن کاهش مصرف سوخت را تسریع خواهد کرد.

افزایش ۲۵۰۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق تا پایان امسال
 او با بیان اینکه وزیر تاکید زیادی روی افزایش ظرفیت تولید دارد، گفت: از شهریور که دولت جدید مستقر شده تا حالا هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شده است. پیش بینی می شود که تا پایان سال هم ۱۵۰۰ مگاوات دیگر هم از محل ارتقای ظرفیت نیروگاه ها و احداث نیروگاه های جدید به ظرفیت کشور افزوده شود.

طرز طلب همچنین با اشاره به این نکته که واحد دوم نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات دیروز وارد مدار شد، گفت: تاپایان امسال ظرفیت تولید برق کشور به ۸۶ هزار مگاوات و نیروگاه های حرارتی به ۷۱ هزار و ۵۰۰ مگاوات افزایش پیدا می کند.

او ادامه داد: راندمان نیروگاه‌های حرارتی در برخی کشورهای پیشرفته که ظرفیت تولید آن‌ها به کشور ما نزدیک است معادل ۳۷.۳ درصد است و این در حالی است که این رقم هم اکنون در نیروگاه‌های ایران ۳۹ درصد است.

منبع: بازار

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار