کد خبر: ۴۹۰۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳:۲۷ - ۰۷ تير ۱۴۰۱
تست IC مدار‌های مجتمع از گرد هم آمدن تعداد زیادی ترانزیستور بر روی یک نهادی ساخته می‌شوند کاربرد این قطعات به حدی زیاد است که به جرات می‌توان گفت هر کسی که ذره‌ای با الکترونیک سر کار دارد حتماً با این قطعه برخورد داشته است. در ادامه نحوه تست این قطعه بررسی می‌شود

به طور کلی IC‌ها به دو دسته تقسیم می‌شود:

۱- IC‌های غیر برنامه‌پذیر (فقط خواندنی): ساختار داخلی این دسته از آی سی‌ها از قبل برای انجام یک دستورالعمل خاص طراحی گردیده است و امکان تغییر عملکرد آن‌ها وجود ندارد (همانند آی سی ۵۵۵، ULN‌ها و غیره)

۲- IC‌های برنامه پذیر (خواندنی و نوشتنی) این دسته از آی سی‌ها در داخل خود حافظه دارند که شما می‌توانید دستورات خاصی را برای آن‌ها مشخص کنید (میکروکنترلرها)

چگونه پایه‌های IC را شناسایی کنیم؟

بر روی سطح IC‌ها معمولاً یک بریدگی با یک یا دو فرورفتگی وجود دارد. برای پیدا کردن پایه‌های آن IC را طوری که بردگی آن در بالا قرار داشته باشد روبروی خود بگیرید در این صورت پایه کناری حفره دایره‌ای شکل، پایه اول IC می‌باشد.

 

تست ICتست IC

شناسایی پایه ها:

برخی از IC‌ها ممکن است دو حفره دایره‌ای شکل داشته باشند. برای پیدا کردن پایه‌های این نوع آی سی‌ها آن‌ها را دقیقا روبروی خود بگیرد که در بالا قرار دارد کنار پایه اول است.

پیدا کردن زمین IC ها:

برای تست IC در ابتدا باید پایه زمین آن را شناسایی کنید برای انجام این کار دو راهکار وجود دارد:

۱- مراجعه به دیتاشیت IC و شناسایی پایه زمین یا منفی (برخی از IC‌ها ممکن است به جای پایه زمین، VCC داشته باشند)

۲- پیدا کردن -VCC قطعه توسط زمین مدار (قطعه‌ای را پیدا کنید که یکی از پایه‌های آن به هیچ قطعه دیگر متصل نباشد و تنها به pcb لحیم شده باشد)

تست IC

یافتن -VCC آی سی:

با اعمال ولتاژ به مدار، پراپ مشکی را روی زمین مدار قرار میدهیم و با پراپ قرمز از پایه‌های آی سی تست میگیریم باید تنها دو پایه ولتاژ داشته باشند یکی با مقدار منشی نمایش داده می‌شود که -VCC است و دیگری مقدار مثبتی دارد که+VCC است. سپس پراپ مشکی را روی-VCC قرار می‌دهیم و با قرار دادن پراپ قرمز روی سایر پایه‌ها باید مقدار مشخصی به ما نمایش داده شود. اگر مقداری نمایش داده نشود، آن پایه اتصال کوتاه شده است.

تست:

با مراجعه به دیتاشیت برخی از آی سی‌ها متوجه می‌شویم که در ساختار آن‌ها از گیت‌های منطقی یا دیود استفاده شده است. برای تست ابتدا مولتی متر را روی رنج تست دیود قرار میدهیم و سپس پراپ قرمز را زمین (GND) آی سی و پراپ مشکی را روی سایر پایان میگذاریم هر پایه یک مقدار خیلی کمی (حدوداً نزدیک به صفر) نشان دهد اتصال کوتاه شده است.

‏آی سی هابراساس نوع ترانزیستور‌هایی که در آن‌ها به کار رفته در دو نوع mosfet و BJT ساخته می‌شود.

توجه شود که روش‌های فوق برای اکثر آی سی‌ها قابل استفاده است.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار